وقتی فقر گریبانگیر مردم‌ زابل می شود / تحت پوشش قرار نگرفتن پدر از کارافتاده توسط نهادهای حمایتی

این روزها آن چنان فقر گریبان مردم سیستان و بلوچستان را گرفته که بسیاری از خانواده ها تنها با یارانه روزگار می گذرانند و در این بین تعدادی خوش شانس تر از بقیه هستند به طوری که مستمری بخور نمیری هم از کمیته امداد دریافت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اوشیدا؛ در روزگار پرآبی سیستان مردم غم تامین معاش نداشتند چون هامون مهربان با ایجاد مشاغل کشاورزی، دامداری و صنایع دستی مردمان این دیار را سیر وغنی می کرد.

با خشکی هامون به یکباره زندگی نیز از زابل پر کشید چرا که دیگر مردمان صبور این دیار توانایی تامین هزینه های زندگی خود را نداشتند و فقر و بدبختی دامان آنان را گرفت.

در کنار خشکی هامون انسداد مرز نیز دلیل دیگری برای نابودی دیار سیستان و تنگه احد به شمار می رود چرا که بسیاری از مرزنشینان تنها از طریق مرز قادر به ارتزاق بودند بنابراین دیگر در سیستان جایی برای ماندن نبود.

مردمان سیستان چندسالی به امید بازگشت آب و آبادانی و یا بازگشایی مرز صبر پیشه کردند اما وقتی دیدند خبری نیست و دولتمردان نیز دست روی دست گذاشته اند بسیاری از آنان رنج سفر را قبول کردند و رفتن را به ماندن ترجیح دادند.

سرپرست خانواده از کار افتاده تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیست

مسئول مرکز نیکوکاری خدیجه کبری عنوان کرد: خانواده سه نفره ای که سرپرست خانوار ۳۱ ساله آن از کار افتاده در حال حاضر در شهرستان زابل رندگی می کنند.

گزمه به خبرنگار اوشیدا گفت: این خانواده در یکی از محلات شهرستان زابل مستاجر بوده و از دو سال قبل با تشخیص عفونت کلیه بیماری وی شروع و این موضوع باعث شده تا هر دو تا کلیه خود را از دست داده و مجاری ادراری او هم بسته شود.

وی با بیان اینکه سرپرست خانوار از چندین ماه قبل تا کنون برای تخلیه ادرار از سوند استفاده میکند، ادامه داد: سرپرست این خانواده تا چند وقت قبل دیالیز می شد و حدودا چند روز هم در بیمارستان حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام شهرستان زاهدان بستری بود تا اینکه پزشک معالج او خبر از اینکه دیگر هیچ راه و امکان درمانی وجود ندارد، داد و از بهبود وی قطع امید کرد.

مسئول مرکز نیکوکاری خدیجه کبری خاطرنشان کرد: متاسفانه سرپرست این خانوادهدتحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم نمی باشد بنابراین برای امرارمعاش و هزینه دارو و درمان همسر او مجبور به کار کردن داخل کلوچه پزی به عنوان کارگر برای ماهی ۲۵۰ هزار تومان می باشد.

عقب افتادن کرایه خانه بیمار زابلی گزمه ابراز کرد: این خانواده ماهیانه مبلغ ۹۰ هزار تومان به عنوان اجاره پرداخت می کنند و در این راستا قسط اجاره منزل آن ها دو ماه عقب افتاده و صاحب خانه تهدید کرده در صورت ندادن اجاره، خانه را باید تخلیه کنند.

وی اضافه کرد: در صورت کمک و یاری خیران می خواهیم هزینه اجاره چند ماه یا یک سال این خانواده را بپردازیم تا حداقل یکی از دغدغه های این خانواده برطرف شود.

مسئول مرکز نیکوکاری حضرت خدیجه در پایان گفت:خیران و نیکوکاران می توانند کمک های نقدی خود را از طریق شماره کارت بانک صادرات به نام مرکز نیکوکاری و فرهنگی حضرت ام المومنین خدیجه کبری (سلام الله علیها ) ۶۰۳۷۶۹۱۹۸۰۰۰۲۰۵۹ و یا یه شماره حساب شبا IR۲۸۰۱۹۰۰۰۰۰۰۰۱۰۸۳۵۱۰۷۱۰۰۵ و یا به صورت پرداخت آنلاین از لینک https://www.payping.net/Sistan۱۳۹۵ پرداخت کنند.

Publisher: hd

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا