ویدیو.. تجمع پاسداران در شمال حلب سوریه پیش از عملیات ادعای ظریف را تکذیب می‌کند

فیلمی ویدیویی در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که تجمع نیروهای سپاه پاسداران ایران را در سوریه پیش از آغاز عملیات نشان می‌دهد. این ویدیو سخنان محمد جواد ظریف در حضور خبرنگاران را نفی می کند که گفته بود نیروهای ایرانی در سوریه بر خلاف “ادعا” تنها مشاور نظامی هستند. او که پس از سخنرانی در پارلمان اروپا در یک نشست خبری مشترک با المار بروک، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا شرکت کرده بود خروج “مشاوران نظامی” را منوط به درخواست دولت سوریه دانست.
به نوشته صفحه «گزارش جنگ در سوریه و عراق» در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، این تصاویر، جمعی از اعضای «تیپ یکم حضرت حجت سپاه خوزستان» را نشان می‌دهد که در میان آن‌ها، تعدادی از نیروهای «یگان‌های تیپ دوم تکاوری امام حسن مجتبی» متعلق به شهر بهبهان و «تیپ تکاوی امام سجاد» شهر کازرون دیده می‌شوند.

این گزارش نام برخی از حاضران در این تجمع را نیز ذکر کرده از جمله «عباس کردونی، محمود اسکندری، داود نری میسای، رضا عادلی، مصطفی خلیلی، علی‌حسین کاهکش، احمد مجدی و علیرضا حاجیوند».

این افراد در هفته‌های اخیر در جنگ با مخالفان حکومت بشار اسد در جبهه شمال غرب حلب کشته شده‌اند و در ایران به خاک سپرده شدند.

ایران از حامیان سرسخت نظام اسد است. انتشار این فیلم که البته نخستین فیلم از حضور نظامیان ایران در سوریه نیست، در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های ایرانی همواره تاکید کرده‌اند که حضور نظامی در سوریه ندارند و تنها برخی از نیروها برای مشاوره اعزام شده‌اند. یکی از این مقام‌ها محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران است. ظریف در این باره گفته است: «ما حضور نظامی نداریم. دولت سوریه از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و در سازمان ملل دارای کرسی است و ایران با این کشور روابط قدیمی و پایداری دارد».

عملیات حلب در هفته‌های اخیر با حضور نیروهای دولتی سوریه، شبه‌نظامیان شیعه از حزب‌الله لبنان گرفته تا جنگجویانی از عراق، پاکستان و افغانستان و نیروهای ایرانی آغاز شده است. روسیه از این عملیات با بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان اسد، حمایت هوایی می‌کند.

حمله‌ی اخیر ایران به شمال حلب بنابر آمار سازمان ملل متحد در طول یک هفته دستکم ۳۰ هزار سوری را آواره کرده است که بیش از ۸۰ درصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

جهت مشاهده فیلم مربوط به گزارش به سایت اینترنتی خبررسانی العربیه رجوع نمایید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا