پایان مذاکرات ظریف و کری در ژنو؛ ‘اختلافات همچنان باقی است’

ر مقابل قدرت‌های غربی طرف مذاکره ایران خواهان بازدید از مراکز نظامی ‘مشکوک به فعالیت‌های هسته‌ای’ و به طور مشخص سایت نظامی پارچین هستند.

دیدار این دو مقام در حالی انجام شد که مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران یک ماه دیگر (۳۰ ژوئن، ۹ تیر) به پایان می‌رسد.
عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران که در دیدارهای امروز حضور داشت بعد از پایان جلسات صبح و بعد از ظهر به خبرنگاران گفت “یک بار دیگر به طور کامل همه موضوعات مرور شد با این شرایط همچنان اختلافات و تفاوت‌ها باقی است”.
آقای عراقچی همچنین گفت “بسیاری از تصمیم‌های باقیمانده سیاسی است، به همین دلیل کری باید بیشتر در مذاکرات حضور داشته باشد و ممکن است از این پس، نشست‌های بیشتری در وین برگزار شود”.
در جلسه صبح امروز، شنبه ۳۰ مه علاوه بر معاونان وزرای خارجه، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و هلگا اشمید، نماینده کشورهای ۱+۵ از اتحادیه اروپا هم حضور داشتند.
قرار است دور بعدی مذاکرات اتمی میان معاونان وزرای خارجه پنجشنبه این هفته در وین از سر گرفته شود.
مراکز نظامی
علاوه بر چگونگی رفع تحریم‌های ایران، اختلاف بر سر بازرسی از مراکز نظامی ‘مشکوک’ در ایران هم در هفته‌های اخیر پررنگ شده است.
عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران قبل از جلسه امروز صبح به خبرنگاران گفته بود “بحث مصاحبه با دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی به طور کامل منتفی است ولی در چارچوب رویه‌هایی که پروتکل الحاقی پیش‌بینی کرده گفتگوهای ما ادامه دارد”. او نحوه اجرای پروتکل الحاقی را از موارد اختلاف عنوان کرد.
رهبر ایران به صراحت گفته است که اجازه بازدید از مراکز نظامی ایران را نمی‌دهد.
در مقابل قدرت‌های غربی طرف مذاکره ایران خواهان بازدید از مراکز نظامی ‘مشکوک به فعالیت‌های هسته‌ای’ و به طور مشخص سایت نظامی پارچین هستند.
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه گذشته تاکید کرد که کشورش بدون گنجاندن دسترسی بازرسان به همه تاسیسات ایران، از جمله تاسیسات نظامی در توافق هسته‌ای با ایران، آن را نخواهد پذیرفت.
دیدار آقایان ظریف و کری یک روز بعد از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد که در آن باز هم از ایران خواسته شده به پرسش‌ها درباره فعالیت‌های ادعایی در مجتمع نظامی پارچین پاسخ دهد.
عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران دیروز، جمعه گفت که آژانس می‌خواسته به شماری از افراد و مراکز مشخص “دسترسی مدیریت‌شده” داشته باشد به ترتیبی که “اجازه کسب اطلاعاتی از محیط پیرامونی” به بازرس داده نشود، اما تهران با این ایده مخالفت کرده است.
کار سخت تیم ایرانی
محمد امینی، بی‌بی‌سی: تیم مذاکره کننده ایران که در وضعیت سختی قرار گرفته از یک سو بر اجرای آنچه دستورات رهبر می‌خواند تاکید می‌کند، و از سویی می‌گوید که اساس کار بر قواعد و مقررات بین‌المللی است. حالا دیپلمات های ارشد ایران در دیدار امروز به دنبال یافتن راه حلی برای این تنگناها هستند تا شاید گشایشی حاصل شود. برخی معتقدند که حجم اختلافات آنقدر بالاست که نه تنها در مهلت تیرماه به توافقی نخواهند رسید، بلکه شاید هیچگاه توافقی بدست نیاید. اما تیم ایرانی همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهد. رئیس این تیم، یعنی محمد جواد ظریف از طرف مذاکره‌کنندگان خواسته تا به تفاهم لوزان احترام بگذارند. آقای ظریف گفته اگر طرف‌های مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای “به آنچه که در لوزان بر سر آن توافق شده است، احترام بگذارند ، آنگاه می‌توان در مهلت پیش‌بینی شده، هر کاری را انجام داد.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا