پسته خاش بخاطر نبود کارگاههای فراوری و بسته بندی با نامی دیگر (پسته رفسنجان) صادر می شود

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: پسته این شهرستان به دلیل نبود امکانات و کارگاههای فراوری با نام پسته رفسنجان صادر می شود.
امان الله طوقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نبود کارگاههای فراوری و بسته بندی و برندسازی این محصول از مهمترین دغدغه های مسئولان و پسته کاران خاش است که متاسفانه محصول تولیدی آنان با آرم رفسنجان صادر می شود.
وی گفت: با توجه به ظرفیت خوب شهرستان در تولید پسته، طرح توسعه باغ های مختص به این محصول با هدف رونق بخشیدن به موضوع اشتغال، تولید و توسعه اقتصادی در کنار صرفه جویی بهینه در مصرف آب در منطقه در دستورکار دولت است.
وی ادامه داد: هم اینک پنج هزار و 50 هکتار باغ پسته در شهرستان خاش وجود دارد که هزار و 500 هکتار آن غیر بارور و سه هزار و 550 هکتار آن بارور است.
وی گفت: متوسط برداشت پسته از هر هکتار باغ شهرستان خاش هزار و 200 کیلوگرم است.
مدیر جهاد کشاورزی خاش افزود: برداشت پسته در این شهرستان به صورت مکانیزه در هفت ترمینال ضبط پسته انجام می شود.
طوقی خاطرنشان کرد: افزون بر 10 هزار نفر سالانه در کار تولید و برداشت این محصول در خاش فعالیت دارند و پسته تولیدی این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی افزود: بعد از خرما بیشترین سطح زیر کشت باغات این شهرستان به پسته اختصاص دارد.
وی قدمت کشت محصول پسته در خاش را قبل از سال 1330 عنوان کرد و اظهار داشت: پسته یک محصول تجاری و اقتصادی بوده که هم اینک بیشتر از گذشته در این شهرستان به آن توجه می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: افزون بر 500 هزار اصله نهال پسته امسال بین باغداران شهرستان توزیع شد.
وی تاکید کرد: با توجه به استقبال خوب کشاورزان سالانه به سطح زیر کشت باغ های پسته خاش افزوده می شود.
طوقی ادامه داد: در چند سال گذشته بخش عمده ای از نهال قابل کشت پسته از استان های دیگر به این شهرستان فرستاده می شد که مشکلاتی را با خود به همراه داشت اما هم اینک خاش بخش زیادی از نهال مورد نیاز کشاورزان خود و حتی دیگر شهرستان های استان را نیز تأمین می کند.
وی تاکید کرد: چند سالی است که در کنار باغ های پسته شهرستان واحدهای پوست کنی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در گذشته این واحدها وجود نداشت و کشاورزان خاش مجبور بودند محصول خود را حتی برای پوست کنی به رفسنجان بفرستند که این امر مشکلات زیادی را برای آنان به همراه داشت به طوری که بخش زیادی از محصول در این مسیر از بین می رفت و متحمل ضررهای زیادی می شدند.
مدیرجهاد کشاورزی خاش یکی از اساسی ترین مشکلات باغداران پسته در این شهرستان را نبود کارخانه های بسته بندی و فرآوری عنوان کرد.
بخشدار مرکزی خاش نیز با اشاره به اینکه دو سوم باغ های پسته شهرستان در این بخش واقع شده است، تلاش برای برندسازی، بسته بندی و فرآوری محصول پسته را از اولویت های مهم دولت عنوان کرد.
مجتبی شجاعی در کنار این موضوع برپایی جشنواره های پسته را برای معرفی توانمندی های کشاورزان شهرستان خاش مهم برشمرد.
وی افزود: کشاورزان شهرستان مجبور هستند پسته خود را که به لحاظ کیفیت به مراتب بهتر و بالاتر از پسته رفسنجان است به دلیل استقبال کم و نبود کارخانه بسته بندی به رفسنجان ارسال کنند، به همین دلیل پسته خاش با نام پسته رفسنجان وارد بازار می شود.
بخشدار مرکزی خاش ادامه داد: توجه خاص به تولیدکنندگان پسته در این شهرستان ضمن اینکه زمینه رقابت سالم در تولیدات داخلی را فراهم می کند موجب افزایش صادرات این محصول و ارز آوری مناسب برای کشور خواهد شد.
وی اظهار داشت: چنانچه صادرات پسته از انحصار شرکت پسته رفسنجان خارج و به تولید کنندگان پسته خاش اجازه صادرات داده شود بخشی از درآمدهای حاصله که هم اینک به جیب شرکت پسته رفسنجان سرازیر می شود به پسته کاران شهرستان تعلق می گیرد و عاملی برای تشویق آنان به توسعه باغ های پسته خواهد شد.
به گفته وی تولیدکنندگان پسته این شهرستان اجازه صدور محصول خود به صورت مستقیم را ندارند زیرا دولت اجازه صدور پسته را فقط به شرکت پسته رفسنجان داده است به همین سبب تولید کنندگان خاش باید با هزینه بسیار گزاف پسته خود را در رفسنجان تحویل این شرکت دهند و بهای آن را در مدت حدود یک سال آن هم در چند نوبت دریافت کنند.
مهدی جمشیدزهی بخشدار نوک آباد خاش نیز گفت: افزون بر هزار هکتار باغ پسته تنها در مجموعه شرکت کشت و صنعت گوهرکوه و تمپ وجود دارد و با همت این شرکت در سالجاری بالای 600 هکتار به سطح زیر کشت این محصول افزوده می شود.
وی ادامه داد: همه ساله هزار تن محصول با کیفیت پسته از باغات منطقه گوهرکوه برداشت و به بازار مصرف عرضه می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: با تلاش و همتی که در سطح شهرستان وجود دارد و حمایتی که دولت انجام خواهد داد، تولید محصول با کیفیت و مهم پسته در منطقه ارتقا یابد.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا