چابهار محور سفر عبدالله به ایران

افغانستان با استفاده از این بندر وابستگی اقتصادی خود را از پاکستان رقیب دیرینه هند،کاهش خواهد دادو«دهلی نو»،سرمایه گذاری بر روی فاز اول توسعه بندر چابهار را آغاز کرده و تاجران افغان نیز زمین مورد نیاز خود را در این بندر برای ترانزیت کالاهای خود در اختیار گرفته اند
به گزارش “ندای زاهدان”، مساله مهاجران افغان درایران وتوسعه وتقویت روابط اقتصادی به ویژه مبادلات بازرگانی وتامین انرژی افغانستان ، از دیگر موضوع های مذاکره وتبادل نظر رئیس اجرایی دولت افغانستان و هیات همراه وی در این سفر سه روزه به «تهران» خواهد بود.
«محمد همایون رسا»، وزیرتجارت و صنایع، «نسرین اوریا خیل» وزیر کارواموراجتماعی، «سیدحسین عالمی بلخی»، وزیر امور مهاجرین و«محمدالله بتاش» وزیر حمل و نقل و هوانوردی افغانستان، عبدالله را در این سفر همراهی می کنند.«محمد محقق» معاون رئیس اجرایی دولت نیز که پیشتر به تهران سفر کرده است، به این هیات بلندپایه ملحق خواهد شد.
افغانستان تمایل دارد تا از «بندر چابهار» برای انتقال و ورود کالاهای خود به کشورهای آسیای میانه واروپا استفاده کند.اغلب کالاهای این کشور در حال حاضر از طریق پاکستان به کشور وارد و یا از آنجا به کشورهای دیگر صادر می شود.
تعرفه گمرکی واردات کالا که اغلب با واسطه پاکستان وارد افغانستان می شود برای یک کامیون باربری با حدود 40 تن بار میوه یا مواد خوراکی دیگر، به طورمیانگین 3 هزار دلار هزینه دارد،اما اگر این محصولات به طور مستقیم از افغانستان انتقال داده شود، حدود 200 دلار برای آن هزینه دربر خواهد داشت.
تبدیل بندرچابهار به یک بندربین المللی ترانزیت کالا یکی از طرح های مشترک ایران، هند و افغانستان است.ایران، هند و افغانستان در سال 2003 میلادی، نخستین موافقت نامه را برای توسعه بندر چابهار امضاء کردند.
افغانستان با استفاده از این بندر وابستگی اقتصادی خود را از پاکستان رقیب دیرینه هند،کاهش خواهد دادو«دهلی نو»،سرمایه گذاری بر روی فاز اول توسعه بندر چابهار را آغاز کرده و تاجران افغان نیز زمین مورد نیاز خود را در این بندر برای ترانزیت کالاهای خود در اختیار گرفته اند.
«قربان حقجو» رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان معتقداست که بندر چابهار، وابستگی انتقال کالاهای افغانستان را از مسیر پاکستان کاهش می دهد واین بندر جایگزینی برای بندر «کراچی» خواهد بود و ضمن اینکه از نظر مسافت، بندر چابهار از بندر کراچی پاکستان به افغانستان نزدیکتر است.
به گفته وی، اهمیت دیگر بندرچابهار، آمادگی ایران برای ارایه تسهیلات از جمله زمین برای ایجاد واحدهای تولیدی و نگهداری کالا و محصولات افغان در این بندر است و با توجه به اینکه چابهار یک منطقه آزاد است، افغانستان می تواند صادرات خود را در آنجا انجام دهد.
رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری درافغانستان تصریح کرده است که تجار افغانستان می توانند میوه های خود را به بندر چابهار انتقال دهند و به خوبی در تاسیسات آنجا نگهداری و سپس صادر کنند، اما در حال حاضر کالاها و محصولاتی که به پاکستان انتقال می دهیم به نام افغانستان در کشورهای دیگر صادر نمی شود و به نام پاکستان صادر می شود.
وی معتقد است مشکلاتی که ما از نظر ترانزیتی با پاکستان داریم و هر از گاهی تجار افغان از ناحیه «اسلام آباد»، تحت فشار قرار می گیرند و از آن به عنوان یک اهرم فشار علیه کابل استفاده می کنند، این مشکلات را با ایران کمتر داریم و راه ایران نسبت به پاکستان، همیشه به روی ترانزیت و تجارت افغانستان بازتر بوده و ما مشکلی که با پاکستان داریم با ایران نداریم.
به نظر می رسد سردی روابط بین پاکستان وافغانستان، اهمیت بندر چابهار را نزد کابل به عنوان بدیلی برای بندر کراچی به منظور صادرات و واردات کالاهای خود دو چندان کرده است.
رئیس اجرایی دولت افغانستان در سفر خود به تهران در باره تقویت روابط تجاری و بازرگانی و وضعیت مهاجران افغان در ایران نیز با مقام های ایرانی گفت و گو خواهد کرد.
تبادل اقتصادی ایران و افغانستان سالانه بیش از دو میلیارد دلار می باشد و از این میزان حجم صادرات افغانستان به ایران حدود 50میلیون دلار است. افغانستان دارای محصولات باغی ومیوه خشک مرغوب است که دارای مشتریانی از کشورهای آسیایی و اروپایی است.
جنگ و درگیری در افغانستان مانع رونق اقتصادی و افزایش حجم صادرات این کشور شده است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان، همواره برای کمک به برقراری صلح و امنیت در این کشور اعلام آمادگی کرده است و امنیت این کشور را جزئی از امنیت کشور خود تلقی می کند.
افزایش حضور داعش در افغانستان، تعمیق و گسترش همکاری های امنیتی دو کشور را اجتناب ناپذیر کرده است. تحلیل گران بین المللی می گویند با توجه به شکست های سنگین داعش در عراق و سرکوب شدید این گروه در سوریه، انتظار می رود عناصر داعش، به افغانستان سرازیر شوند.
اگرچه این گروه تروریستی استان «ننگرهار» در شرق افغانستان را به عنوان محل فعالیت اصلی خود در این کشور انتخاب کرده است، اما گزارش های متعدد نشان می دهد که عناصر این گروه در استان های جنوبی مانند زابل و نیمروز همجوار با مرزهای ایران هم مشاهده شده اند و بنابراین همکاری های امنیتی دو کشور در روابط دوجانبه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار خواهد بود

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا