چرا احزاب کرد انتخابات مجلس را تحریم کرده‌اند؟

احزاب و گروه‌های سیاسی وابسته به اقلیت‌های قومی از جمله حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان انتخابات مجلس را تحریم کردند. رهبران این دو حزب درباره دلایل تحریم انتخابات به دویچه‌وله توضیح دادند.
احزاب و گروه‌های سیاسی وابسته به اقلیت‌های قومی که در خارج از کشور فعالیت دارند با صدور بیانیه‌ای از مردم نواحی خود خواستند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شرکت نکنند. فعالیت این احزاب در ایران ممنوع است و درباره نفوذ سیاسی این گروه‌ها در نواحی و مناطق قومی تاکنون تحقیق و مطالعه‌​ای انجام نگرفته است.
• به کانال تلگرام دویچه وله فارسی بپیوندید

بسیاری از این احزاب در “کنگره ملیت‌های ایران فدرال” که در فوریه ۲۰۰۵ در لندن آغاز به کار کرد متحد شدند. این کنگره در اطلاعیه‌​ای که روز ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) درباره انتخابات مجلس و خبرگان رهبری صادر کرد، مردم را به عدم شرکت در “انتخابات نمایشی” فرا ​خواند. کنگره ملیت‌های ایران فدرال دلیل می‌آورد که این انتخابات با معیارهای جهانی چون “آزادی انتخاب شدن، ایجاد فرصت وامکان تبادل نظر” منطبق نیست.

صفحه ویژه: انتخابات ۹۴

بیش از ۱۰ حزب و گروه سیاسی از جمله حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان این اطلاعیه را امضا کرده‌اند.

“انتخابات آزاد در جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست”

مصطفی هجری دبیر اول حزب دمکرات کردستان ایران در گفت‌وگو با دویچه‌وله درباره دلایل تحریم انتخابات چنین توضیح می‌دهد: «ما با برگزاری هرگونه انتخاباتی موافق هستیم ولی انتخاباتی آزاد در جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست. بنابراین شرکت کردن در چنین انتخاباتی که جمهوری اسلامی آن را مهندسی می‌کند در واقع رای دادن به نمایندگان آنهاست. و به قول خود آقای خامنه‌ای قوام و نیرو بخشیدن به جمهوری اسلامی و در جهت تقویت این رژیم است. بنابراین حزب دمکرات کردستان ایران که علیه جمهوری اسلامی ایران مبارزه م‌​کند طبیعی است که در انتخابات شرکت نکند و از مردم بخواهد که رای ندهند.»

اما آیا شهروندان کرد ایرانی از فراخوان حزب دمکرات کردستان ایران پیروی خواهند کرد؟

مصطفی هجری در پاسخ به این پرسش دویچه‌وله چنین توضیح می‌​دهد: «احزاب کردی از طرف جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی اعلام شد‌​اند و فعالیت آنها و کار آشکار و سازمان‌​شان تحت تعقیب قرار می‌گیرد. از طرف دیگر ما نم‌​توانیم بگوییم که همه مردم کرد وابسته به احزاب اپوزیسیون کرد هستند ولی هر حزبی نسبت به پایگاه اجتماعی، فعالیت‌ها و سازماندهی خودش در ایران هواداران و اعضایی دارد که به راهنمای‌​های حزب خودش توجه می‌کند و در انتخابات شرکت نمی‌کند.»

“بی‌رمقی فضای انتخابات در کردستان”

آقای هجری در ادامه گفت‌وگوی خود با دویچه‌وله تاکید می‌کند که سیاست راهبردی داخلی و خارجی ایران را نه دولت یا ریاست جمهوری، بلکه ولی فقیه و بیت رهبری تعیین می‌کند. وی می‌افزاید: «ما می‌دانیم که رئیس‌جمهورهایی که سرکار آمدند در میان آنها کسانی مثل آقای خاتمی بودند که خواستند وضعیت را به نفع مردم و جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند ولی موفق نشدند. آقای روحانی هم که در انتخابات وعده‌های زیادی به مردم کرد و ملی‌​های غیرفارس دادند، نتوانستند به وعد‌​های خود عمل کنند.»

بیشتر بخوانید: مشارکت کردها و ترکمن‌ها در انتخابات چگونه خواهد بود؟

دبیر اول حزب دمکرات کردستان ایران تصریح می‌کند: «ما یادمان هست که حتی استاندار کرد خواستند انتخاب کنند، وزیر کشور گفت که متاسفانه در میان کردها کسی شایسته نبوده و به همین جهت انتخاب نکردند. به نظر ما نه تنها وعده​ها را بجا نیاوردند، بلکه دراین مدت ما شاهد توهین، تحقیر و زندانی کردن کردها بوده‌ایم. این وعده‌ها بیشتر تبلیغاتی است که مردم را به پای صندوق‌های رای بکشانند چون که هر رئیس جمهوری که سر کار بیاید تعیین‌کننده سیاست نیست.»

هجری در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد که فضای انتخابات در کردستان در این دوره “بی‌​رمق‌​تر از دوره‌های قبل” خواهد بود چرا که رد صلاحیت‌ها از طرف شورای نگهبان در این دوره بیشتر شده و ناامیدی مردم کرد از وعده‌هایی که به آنها داده شده آنها را سرخورده کرده است.

پیش‌شرط شرکت در انتخابات از سوی کومله

عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله کردستان ایران درباره دلایل تحریم انتخابات می‌گوید: «ما طرفدار انتخابات آزاد و منصفانه بر اساس معیارهای بین‌المللی هستیم. قطعنامه کنفرانس بی‌​المجالس که موازین و چگونگی روند یک انتخابات منصفانه و آزاد را مطرح کرده و در دنیا هم پذیرفته شده است، باید ملاک کار ما باشد.»

به نظر مهتدی “انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری در ایران فرسنگ‌ها با این معیارها فاصله دارد” و در ایران مجالی برای شرکت احزاب سیاسی در انتخابات وجود ندارد. وی تاکید می‌​کند که حتی نمایندگان احزابی که ولایت فقیه را هم قبول دارند رد صلاحیت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: برای اولین بار یک کرد اهل سنت به عنوان سفیر ایران منصوب شد

دبیرکل حزب کومله کردستان ایران برای شرکت در انتخابات برخی پیش‌شرط‌ها را هم مطرح می‌کند: «ما سعی کردیم نشان دهیم چرا انتخابات کنونی مطلقا یک انتخابات غیردمکراتیک است و چرا ما و امثال ما از این انتخابات محروم شدیم. شرکت احزاب سیاسی وقتی معنا دارد که اجازه معرفی کاندیداها، تبلیغ و استفاده از رسانه‌ها برای آن کاندیداها و امنیت و آزادی کافی برای اینکه مورد تعقیب قرار نگیرند، وجود داشته باشد. ما فکر می‌​کنیم تلاش اصلی باید برای انتخابات آزاد و لغو نظارت استصوابی باشد و یک حرکتی ایجاد شود که جمهوری اسلامی را وادار به عقب‌نشینی کند.»

به گفته مهتدی احزاب کرد در کردستان ایران قدمت تاریخی دارند و از یک سنت ده‌ها ساله برخوردارند. وی تاکید می‌کند: «تنها در کردستان به عنوان بخشی از جامعه ایران تحزب سیاسی معنا دارد و بر روند اوضاع سیاسی تاثیرگذار است. اما فقدان آزادی فعالیت‌های سیاسی مانع از آن می‌​شود که در سطح جامعه دیده شود. من به شما قول می‌دهم که فقط کافی‌ست چند روز آزادی سیاسی در ایران و در کردستان ایران باشد که شما ملاحظه کنید میلیون‌ها نفر دور این احزاب جمع بشوند.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا