کتاب “مسابقه سایه ها” (گذری کوتاه بر چگونگی اشغال و تقسیم بلوچستان)

 کتاب “مسابقه سایه ها” (گذری کوتاه بر چگونگی اشغال و تقسیم بلوچستان)  حبیب الله بلوچ

 با کلیک روی تکست مسابقه سایه – حبیب الله بلوچ فایل باز می شود:

مسابقه سایه ها –حبیب الله بلوچ

هر زمان که تاریخ ملتی را کشور همسایه بنویسد، جوانان آن ملت خودباخته می شوند.
در خلال فعالیت های سیاسی مدنی خود برای گسترش آگاهی و بیداری و شکل دهی مبارزات مردمی در بلوچستان با پرسشهای زیادی از سوی جوانان در خصوص چگونگی شکل گیری تقسیمات مرزی که بلوچستان را به شرقی ، غربی و شمالی تقسیم کرد مواجه شدم اما منابع خوبی که بتوانم به عنوان پاسخی به این پرسشها بدانها ارائه کنم برخورد نکردم.

کتابهای که در این باره نوشته شده بود یا از سوی ایرانی ها و جانبدارانه نگاشته شده بود و یا از سوی دیگر همسایگان و غربی ها به صورت گذرا و بدون ذکر بلوچستان به طور محوری از کنار مساله رد شده بودند. و عملا کتابی نیافتم که با مطالعه آن پرسش های مخاطبان در خصوص تقسیمات بلوچستان داده شود. مساله دوم طولانی بودن و جسته گریخته بودن منابع بود. مطالعه کتابهای تاریخی برای نسل جوان خسته کننده است، مطالعه ده ها صفحه با جزئیات دقیق برای درک یک مساله کوچک باعث کناره گیری جوانان از مطالعه در این باره شده بود. به همین خاطر دست به کار شدم و با جمع آوری محتوا و منابع موجود این کتاب را نوشتم.

بنده مورخ نیستم به همین خاطر در این کتاب تلاش کردم نگاهی گذرا به چگونگی شکل گیری سلسله حکمرانی قرن های اخیر بلوچستان ، چگونگی ورود استعمار پرتغال، بریتانیا و ایران به منطقه و در نهایت چگونگی شکل گیری تقسیمات مرزی بلوچستان به صورت گذرا بپردازم تا خواننده پس از مطالعه این کتاب تصویری به هم پیوسته از آنچه بر بلوچستان گذشته در ذهن داشته باشد و در صورت علاقه مندی برای مطالعه بیشتر در این زمینه به کتاب های مفصل تاریخی مراجعه کند.

امیدوارم نگارش این کتاب فتح بابی باشد برای پژوهشگران، دانشجویان بلوچ رشته تاریخ و اندیشمندان تا در این زمینه وقت و انرژی بگذارند و بنویسند چرا که تاریخ باید توسط نخبگان خودش نوشته شود و من معتقدم، هر زمان که تاریخ ملتی را کشور همسایه بنویسد، جوانان آن ملت خودباخته می شوند/حبیب الله بلوچ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا