کشت برنج در سیستان و بلوچستان تعطیل می‌شود

براساس بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی که سال گذشته صادر شد، کشت برنج در ۱۴ استان از مجموع ۱۶ استان برنج‌خیز ایران ممنوع شد و سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های ممنوع شده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، استان سیستان و بلوچستان از جمله استان هایی است که با وجود 33 سد در استان نیز از خطرات حاصل از خشکسالی مصون نمانده و خسارت‌های زیادی را در سال های اخیر در بخش تولید محصولات کشاورزی متحمل شده است، همین موضوع باعث شده معضل کم‌آبی دغدغه کارشناسان، مسئولان و کشاورزان استان شود.
در شرایطی که امسال سیستان و بلوچستان جز کم بارش ترین استان های کشور بوده است، کارشناسان معتقدند بهره‌گیری از روش‌های نوین کشاورزی و تغییر الگوی کشت بهترین راهکار برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است.
علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفت و گو با یکی از رسانه ها، میزان واردات این محصول در ۹ ماهه سال ۹۳ را حدود یک میلیون تن اعلام کرد و گفت: براساس بخشنامه وزارت جهادکشاورزی، کشت برنج در ۱۴ استان از مجموع ۱۶ استان برنج خیز کشور ممنوع شد که سیستان وبلوچستان یکی از این استان های ممنوع شده است.
برنج سیستان و بلوچستان که در سال های اخیر به 25 هزار تن در سال می رسیده است اکنون در لیست محصولات پر آب بر قرارگرفته است و به زودی از چرخه کشت این محصول در استان حذف می شود و این در حالی است که بسیاری از روستانشینان سیستان و بلوچستان از این طریق ارتزاق می کنند.

کشت برنج در سیستان و بلوچستان تعطیل می شود
یک کارشناس اقتصادی در این حوزه، گفت: کشت برنج در سیستان و بلوچستان به زودی تعطیل و محصول دیگری جایگزین این کشت در استان می شود.

 

این کارشناس ادامه داد: مسئولین کشوری به دلیل خشکسالی به دنبال حذف این محصول از چرخه کشت در استان هستند.

عدم مصرف صحیح آب در استان موجب کم‌آبی می‌شود
احمد عاقبت بخیر مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصر هامون، با بیان اینکه عدم مصرف صحیح آب در استان موجب کم‌آبی می‌شود، گفت: اگر مردم درست مصرف کنند بالاخص در بخش کشاورزی ان شاء الله مشکلی در کمبود آب نخواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر 33 سد در استان به بهره برداری رسیده است که از جمله هفت سد مخزنی، 11 سد انحرافی و 15 تعذیه‌ای می باشد و 9 سد در شمال استان و 24 سد در جنوب استان قرار دارد.
عاقبت بخیر تصریح کرد: در حال حاضر 3 سد در شهرستان های خاش، مهرستان و کنارک در حال ساخت می باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا