کشف و خنثی سازی بمب‌گذاری در اردوگاه مرکزی حزب کومله کردستان ایران

اردوگاه مرکزی حزب کومله کردستان ایران در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب شهر سلیمانه اقلیم کردستان عراق، شاهد بمب‌گذاری بود که بمب‌های کار گذاشته شده پس از کشف از سوی نیروهای حزب، توسط نیروهای امنیتی اقلیم کردستان، خنثی شد.

عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله کردستان ایران در گفت‌گویی با العربیه. نت، ضمن تایید این خبر گفت: «مجموعه بمب‌های کار گذاشته شده بسیار پیجیده و نیرومند بود. دستکم ۴ بمب بزرگ کشف شد. این بمب‌ها به هم مرتبط بودند و قرار بود به طور همزمان و به صورت کنترل از راه دور منفجر شوند.»

آقای مهتدی افزود: «این مجموعه بمب شنبه ۸ اوت کشف شد. از این رو اقدام به تخلیه اردوگاه کردیم و از تیم‌های خنثی سازی از شهر سلیمانه خواستیم به اردوگاه بیایند. آن هم هم پس از یک روز کامل فعالیت، سرانجام ظهر امروز (یکشنبه) موفق شدند بمب‌ها را خنثی کنند.»

او تاکید کرد: «چنانچه بمب‌ها منفجر می‌شد، می‌توانست فاجعه انسانی پیش بیایید زیرا در اردوگاه علاوه از کادرهای حزب کموله و پیشمرگه‌های آن، خانواده‌های کادر‌ها از جمله شمار زیادی زن و کودک نیز در اردوگاه حضور دارند. مهد کودک و یک مجموعه ورزشی نیز در اردوگاه تعبیه شده از این رو انفجار بمب‌ها می‌توانست باعث یک کشتار بزرگ شود.»

دبیرکل حزب کومله کردستان ایران با بیان اینکه ان چه روی داد «عملیات تروریستی بزرگ و پیچیده‌ای بود» افزود: «عکس و فیلم‌هایی از حادثه داریم که هنوز به دستم نرسیده است. ما همه چیز را مستند کرده و مدارک لازم را داریم. این اسناد نحوه کارگذاری بمب‌ها را مستند کرده و نشان می‌دهد که این اقدام تنها می‌تواند کار یک دولت یا یک جریان حرفه‌ای باشد. به زودی در این باره بیانیه‌ای صادر خواهیم کرد.»

جمهوری اسلامی را متهم می‌کنیم

عبد الله مهتدی در ادامه گفت‌و‌گو با العربیه. نت «جمهوری اسلامی ایران» را متهم به دست داشتن در بمب گذاری کرد و گفت: «این کار گروه‌های دیگر نمی‌تواند باشد. اصولا ما دشمن دیگری نداریم.»

او در این میان به حادثه‌ای اشاره کرد که شامگاه ششم اوت در مریوان روی داد و گفت: «آن شب جمهوری اسلامی یک عملیات ساختگی در اطراف مریوان به راه انداخت و نیرو‌هایش اقدام به تیراندازی گسترده هوایی کردند. این حادثه باعث شد در شهر تشنج به وجود آید. پس از آن جمهوری اسلامی کموله را متهم به انجام عملیات کرد. ما فهمیدیم توطئه‌ای وجود دارد و این خبر را تکذیب کردیم.»

سازش هسته‌ای به فشارهای داخلی می‌انجامد

عبد الله مهتدی به نشست اخیر کمیته مرکزی حزب کموله کردستان ایران اشاره کرد که در آن تاکید شده بود «سازش اتمی اخیر با ایران می‌تواند به تشدید فضای امنیتی در داخل کشور از جمله در کردستان بینجامد.»

او افزود: «ما این را پیش بینی کرده بودیم و گفته بودیم که احتمالا جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان هم دست به تحرکاتی خواهد زد زیرا تاریخ نشان داده هرگاه جمهوری اسلامی در عرصه خارجی مجبور به عقب نشینی و دادن امتیاز شود، در داخل دست به اقدامی برای جبران می‌زند. از جمله آن، رخدادهای پس از پذیرش قطعنامه آتش بس با عراق بود. شاهد بودیم که در سال ۱۳۵۷ (۱۹۸۸) جمهوری اسلامی دست به کشتار زندانیان سیاسی زد.»

محافل بین الملی را در جریان خواهیم گذاشت

دبیرکل حزب کومله کردستان ایران گفت که این حزب سازمان‌های حقوق بشر داخلی و و خارجی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و کنگره آمریکا را در جریان روی داد پیش آمده خواهد گذاشت و اسناد موجود را به آن‌ها ارائه خواهد کرد.

او افزود: «از گروه ۱+۵ خواهیم خواست علاوه بر توافی هسته‌ای، به حقوق بشر و مسائل داخلی ایران نیز توجه کند. از پارلمان و حکومت اقلیم کردستان نیز خواهیم خواست تا اعتراض خود را به جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند زیرا ما همواره از انجام عملیاتی علیه جمهوری اسلامی از خاک کردستان امتناع کردیم اما آن‌ها به این محدودیت توجهی نکردند.»

عبدالله مهتدی تاکید کرد: «از کشورهای منطقه نیز خواهیم خواست تا این حرکت را محکوم کنند. این اقدام نشان می‌دهد با وجود لبخندهای جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ اما این سیمای خندان نمی‌تواند ماهیت جمهوری اسلامی را مخفی کند.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا