کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح جامع تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا رپنجشنبه 25 مه طرحی جدید برای اعمال تحریم‌های جامع غیر هسته‌ای علیه ایران را تصویب کرد.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا رپنجشنبه 25 مه طرحی جدید برای اعمال تحریم‌های جامع غیر هسته‌ای علیه ایران را تصویب کرد.

به گزارش رسانه‌ها، 18 عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با این طرح موافقت کردند در حالی که 3 عضو دیگر، با آن اعلام مخالفت کردند.

این طرح برای تبدیل شدن به قانون باید ابتدا در مجلس سنا و سپس در مجلس نمایندگان تصویب شد و پس از آن توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، امضا شود.

سناتور باب کروکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، طراح اصلی پیش‌نویس این طرح است. طرح تازه، دارای سه محور «تحریم‌های موشک بالسایک، تحریم‌های ضد تروریسم و تحریم‌های تسلیحاتی» است.

در محور اول که «تحریم موشک بالستیک» است، تحریم‌های الزام‌آوری علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی درگیر برنامه موشکی بالستیکی ایران و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که به آن‌ها دادوستد می‌کنند، اعمال می‌شود. در محور «تحریم‌های ضد تروریسم»، تحریم‌هایی علیه سپاه پاسداران اعمال می‌شود.

بنا بر این محور، رئیس جمهوری آمریکا ملزم می‌شود به فاصله حداکثر 90 روز بعد از تبدیل شدن طرح به قانون تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران و اشخاص خارجی که جزو مقام‌ها، مأموران یا وابستگان این سازمان نظامی هستند، اعمال کند.

محور «تحریم‌های تسلیحاتی»، رئیس‌جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند تا دارایی افراد و نهادهای درگیر در فعالیت‌های خاص مرتبط با اأمین، فروش و یا انتقال تسلیحات منع شده و مواد مرتبط به یا از ایران را توقیف کند.

این محور از طرح تحریم، خواستار اعمال تحریم علیه افرادی است که در فروش، تامین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران، نقش آفرین باشند.

البته این طرح مخالفانی هم در کنگره آمریکا دارد. آن‌ها بیم آن دارند که توصیب تحریم‌های جدید متناسب با این طرح، توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند.

در توافق هسته‌ای که ژوئیه سال 2015 منعقد شد، مقرر شد تا در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، تعلیق و به مرور لغو شود.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، طرف مذاکرات ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای بودند.

Publisher: hd

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا