کنفرانس بحران خاورمیانه, ایران و کردها به کار خود پایان داد

در روز جمعه 5 ژوئن، ناصر بلیده ای سخنگوی حزب مردم بلوچستان ملاقات های خود را با مسئولان سیاست خارچی اروپا و نمایندگان پارلمان اروپا ادمه داد و شرایط فعلی بلوچستان بعد از روی کار آمدم روحانی را توضیح داد.

کنفرانس بحران خاورمیانه, ایران و کردها به کار خود پایان داد
روز پنجشبه 4 ژوئن در پارلمان اروپا در شهر بروکسل , پایتخت بلژیک کنفرانسی تحت عنوان «بحران خاورمیانه, ایران و کردها» برگزار شد.
این کنفرانس از سوی کمیته شرق کردستان کنگره ملی کردستان و با همکاری گروه دوستان ملت کرد در پارلمان اروپا و گروه صلح اروپا و دموکراسی مستقیم و نیز گروه کنفدرالی اتحاد چپگرایان و سبزهای اروپا برگزار گردید.
این کنفرانس در دو پنل برگزار و از ساعت 9 صبح آغاز بکار کرد و در ساعت13:30 به کار خود پایان داد.
در نشست نخست, ناصر بلیده ای سخنگوی حزب مردم بلوچستان ، «ثائر کعبی» نماینده جنبش اعراب اهواز, «بهرام رحمانی» شخصیت سیاسی آذری, «دکتر ریبوار رشید» نویسنده و فعال حقوق بشر سخنرانی کردند.
در نشست دوم هم «عبدالرحمان حاجی‌احمدی» رئیس مشترک پژاک, «عمر ایلخانی‌زاده» دبیرکل شاخه حزب زحمتکشان کردستان, «ناوخاس نظری» نماینده جنبش دموکراتیک یارسان, «سوران ذکی» نماینده جمعیت برابری کردستان به سخنرانی کردند.
ناصر بلیده ای از وضعیت کلی بلوچستان صحبت کرد. تاریخچه کوتاهی از تجزیه بلوچستان و تحویل دادن بخشی از بلوچستان به دولت قاجار توسط دولت انگلیس، بدون خواست مردم بلوجستان گفت. ضمیمه کردن خاک بلوچستان توسط حاکمان قاجار سبب قیام مردم بلوچستان بر علیه هژمونی طلبی سیاسی اقتصادی و فرهنگی دولت ایران شد. مخالفت و قیام بلوچستان تا هنوز برای دستیابی به حقوق ملی ادامه دارد.
دولت ایران از ابتدا سیاستی براساس ژنوساید فرهنگی و “ژنوساید” (کشتار) فیزیکی بر علیه مردم بلوچستان پیش برده است. یکی از اشکال ژنوساید فرهنگی محرومیت کودکان بلوچ از تدریس به زبان مادری است. با این سیاست تبعض آمیز یک کودک بلوچ از ابتدا با تبعیض روبرو می شود و از آموزش او جلوگیری می شود.

ژنوساید فیزیکی به شکل کشتار خارج از قانون و اعدام های زندانیان سیاسی و غیر سیاسی بلوچ است. در همین سه ماهی گذشته بیش 30 نفر توسط نیروهای امنیتی ایران در بلوچستان بدون دلیل کشته شدند. بلوچها نسبت به جمعت خود در ایران درصد بالای از تعداد ادمه ها هستند که این نشان از کشتار فیزیکی مردم بلوچ و یک نمونه از ژنوساید کند است.
یک نمومه از این کشتار های خارج از قانون در منطقه محمد آباد شهرستان ایرانشهر سبب اعتراض درگیری مردم با نیروهای امنیتی ایران شد.

در ادامه گفت که حزب مردم بلوچستان برای همکاری بشتر بین نیروهای اپوزیسیون کار می کند. عضو بنیان گذار کنگره ملیتهای ایران است و برای همکاری بیشتر بین اپوزیسیون کار و فعالیت می کند.
او در ادمه گفت هدف حزب مردم بلوچستان رسیدن به حاکمیت ملی مردم بلوچستان در اتحادی برابر با بقیه ملیتهای بشکل فدرالیزم ملی است.
در این کنفراس سیاست‌های سرکوب‌گرانه و ملیتاریزه‌کردن ایران مورد گفتگو قرار گرفت و گفته شد که ایران درصدد است در خارج از مرزهایش به جنگ دفاعی برای حفظ هژمونی خود بپردازد.
در ادامه کنفرانس, نمایندگان چندین حزب کردستانی, فارس, آذری, بلوچ, عرب و پیروان آئین یارسان و غیره و نمایندگان احزاب کردی, پارلمانتاران و روزنامه‌نگاران اروپایی هم پیام‌های خود را خواندند.
هدف اساسی این کنفرانس این بود که این پیام را به غرب بدهند که نباید حقوق بشر بویژه حقوق ملت‌ها, اتنیک‌ها, زنان و خلق‌ها را قربانی مذاکرات اتمی کنند.
همچنین سیاست‌ها و روابط کشورهای غربی با ایران مورد انتقاد قرار گرفت. بویژه روابط و مذاکرات هسته‌ای . زیرا کشورهای غربی از ظلم و ستم‌های رژیم ایران در داخل, چشم‌پوشی کرده‌‌اند.

ملاقات با نمایندگان پارلمان اروپا و سرویس سیاست خارجی اروپا
در روز جمعه 5 ژوئن، ناصر بلیده ای سخنگوی حزب مردم بلوچستان ملاقات های خود را با مسئولان سیاست خارچی اروپا و نمایندگان پارلمان اروپا ادمه داد و شرایط فعلی بلوچستان بعد از روی کار آمدم روحانی را توضیح داد.
او گفت در پس خنده های حسن روحانی و جواد ضریف شمشیر کشتار پنهان شده است. با خند های خود با جامعه جهانی، شمشیر کشتار خود را تیزتر کرده و کشتار خود را در پشت این خنده ها پنهان کرده اند. او گفت که اعدام های در ایران بخصوص در بلوچستان بعد از روی کار آمدن روحانی افزایش پیدا کرده است. و هر روز دارد بیشتر رشد میکند، جهان نیز ساکت است.
سخنگوی حزب مردم بلوچستان از اتحادیه اروپا خواست در ارتباط با کم کردن و لغو حکم اعدام در ایران بخصوص بلوچستان اقدام و کمک بکند.
گزارش کنفرانس در تلویزیون الاخباریه در لینک پایین در یوتیوب در دسترس است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا