کنگره ملیت‌های ایران فدرال: شرط نداشتن لهجه برای معلم شدن «آپارتاید زبانی»است

وزارت آموزش و پرورش ایران در روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای ضوابط استخدامی معلمان را اعلام کرد. این شیوه‌نامه مطابق بند یک و 2 ماده 12 قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده و بر اساس آن معلمانی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند، علاوه بر اینکه نباید بیماری‌های مندرج در این شیوه‌نامه را داشته باشند، نباید “لهجه غلیظ” برای تلفظ حروف فارسی داشته باشند.

در پی انتشار فهرستی از ممنوعیت‌های اعمال شده در مسیر معلم شدن در ایران و از جمله شرط نداشتن لهجه، کنگره ملیت‌های ایران فدرال با انتشار بیانیه‌ای، این موضوع را آپارتاید زبانی در ایران و حلقه دیگری به حلقه های بی عدالتی وتبعیض در این کشور توصیف کرد.

وزارت آموزش و پرورش ایران در روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای ضوابط استخدامی معلمان را اعلام کرد.

این شیوه‌نامه مطابق بند یک و 2 ماده 12 قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده و بر اساس آن معلمانی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند، علاوه بر اینکه نباید بیماری‌های مندرج در این شیوه‌نامه را داشته باشند، نباید “لهجه غلیظ” برای تلفظ حروف فارسی داشته باشند. انتشار این شیوه‌نامه واکنش‌های اعتراضی فراوانی در پی داشت.

کنگره ملیت‌های ایران فدرال نیز با انتشار بیانیه‌ای، شرط نداشتن لهجه را آپارتاید زبانی در ایران و حلقه دیگری به حلقه های بی عدالتی وتبعیض در این کشور توصیف کرد که حاوی شرایط و موارد نژادپرستانه و متکی بر تبعیض زبانی و اعتقادی جهت استخدام معلمان است که در هیچ جای این کره خاکی تا به امروزمد نظر نبوده است.

کنگره ملیت‌های ایران فدرال با اشاره به این موضوع که “ایران کشوری است کثیرالمله؛ دارای ملیت‌ها و اقوام گوناگون” تاکید کردندرکه هریک از ملت‌ها دارای فرهنگ، مذهب، زبان وتاریخ مختص به خود هستند و ملت‌های مختلف تحت تبعیض زبانی، دینی ونژادی شامل ملت‌های بلوچ، ترک، ترکمن، کرد، گیلک، تالش، لر، عرب، مازندرانی و دیگران سالیان سال است که برای از بین بردن این تبعیض‌ها و نابرابری‌ها متحمل رنج‌ها، تبعیدها، شکنجه‌ها و اعدام‌ها شده‌اند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که صرف نظر از مورد اغلب نامربوط به شغل معلمی بیماری‌های جسمی، قراردادن شرط نداشتن لهجه در تکلم به زبان فارسی برای استخدام، در واقع آن روی سکه سرکوب ملیت‌های غیرفارس بوده ونشان آشکار وجود آپارتاید زبانی در ایران است، که قابل طرح در مجامع بین المللی مانند سازمان ملل متحد، یونسکو و پارلمان‌های دولت‌های دمکرات و ونیز نهادهای حقوق بشری است.

به باور کنگره ملیت های ایران فدرال اگرشرط نداشتن لهجه که در این دستورالعمل مطرح شده، به مانند دیگر قوانین ضد مردمی و ضد ملت‌های غیرفارس در ایران، اجرا شود، ملت های غیرفارس زبان شانس استخدام در مراکز رسمی تعلیم و تربیت کشور، حتی برای تعلیم به زبان فارسی را نیز از دست خواهند داد.

در اطلاعیه این کنگره با اشاره به این موضوع، آمده است که تحقق این موضوع، حلقه دیگری به حلقه‌های بی‌عدالتی و تبعیض را در این کشور [ایران] اضافه خواهد نمود.

دانش‌آموزانی که تاکنون از آموزش زبان مادری محروم بوده‌اند و می‌بایست به زبانی دیگری غیر از زبان مادری خود، تعلیم بینند، اکنون نیز از داشتن معلم هم زبان خود نیز محروم می‌شوند و این نیز از لحاظ روانشناسی در آینده لطمات جبران ناپذیری را به بارخواهد آورد.

کنگره ملیت‌های ایران فدرال در پایان اطلاعیه خود تاکید کرده است که ضمن محکوم کردن “این قوانین ضد مردمی و ضد انسانی جمهوری اسلامی ایران” و “امکان جلوگیری از عملی شدن این شیوه گزینش معلمان، همانند رسیدن به دیگرحقوق پایمال ملیت‌های محروم را، تنها درسرنگونی جمهوری اسلامی ایران” ممکن می‌داند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا