کوید ۱۹  و عملکرد رژیم در بلوچستان

حزب مردم بلوچستان

کوید ۱۹  و عملکرد رژیم در بلوچستان

حزب مردم بلوچستان

وضعیت بهداشتی و درمانی مناطق بلوچ نشین ایران

نگاه امنیتی حکومت‌های مرکزگرا و تماميتخواه یکصد سال اخیر ایران، سرزمین پهناور بلوچستان را با دارا بودن بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی، تنها بندر اقیانوسی کشور (چابهار) و با داشتن معادن بى‌نظير زمينى و دريايى، تبديل به يکى از کمتر توسعه يافته‌ترين مناطق ايران نموده است. اکنون بلوچستان داراى بالاترين آمار بيکارى بوده و ۷۴ درصد جمعيتش زير خط  فقر زندگی می‌کنند.

فقر اقتصادی و به تبع آن رشد حاشیه نشینی در شهرها باعث به وجود آمدن معضلات فرهنگی، آموزشی، امنیتی و بهداشتی فراوانی در مناطق بلوچ نشین شده است. به عنوان نمونه می‌توان به مسئله‌ی پسماند و عدم مدیریت آن توسط دولت در این مناطق اشاره نمود که خود باعث به وجود آمدن امراض و بیماری‌های گوناگونی می‌شود.

در بسیاری از مناطق بلوچستان مردم به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی نداشته و جهت تأمین آب مصرفی خود اقدام به حفر برکه‌های مصنوعی می‌نمایند که در اصطلاح رایج بومی به آن‌ها ھوتک “HOWT’AK” می‌گویند. آب‌های جمع شده‌ی باران‌های فصلی در این هوتک‌ها تنها آب مصرفی این مناطق در طول سال هستند که بسیار آلوده بوده و انسان و حیوان با هم از این آب می‌نوشند. فارغ از آلودگی آب هوتک‌ها همه ساله کودکان خردسال زیادی در این برکه‌های مصنوعی غرق شده و جان خودشان را از دست می‌دهند.

سطح سلامت به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه یافتگی همواره مورد توجه ناظران این حوزه بوده است. در کنار مشکلات عدیده‌ی دیگر، مناطق بلوچ نشین با عدم توزیع متوازن امکانات و خدمات بهداشتی و پزشکی در مقایسه با استان‌های مورد توجه مواجه بوده‌اند. تعداد تخت‌های بیمارستانی در مناطق بلوچ نشین نسبت به جمعیت در مقایسه با دیگر نقاط ایران کمترین بوده و عموما از کادر درمانی مجربی برخوردار نیستند؛ در بسیاری از مناطق کادر پزشکی و آزمایشگاهی را فارغ التحصیلانی تشکیل می‌دهند که یا در حال گذراندن خدمت سربازی وظیفه هستند یا مشغول کسب تجربه در سال‌های نخست فعالیت حرفه‌ای خود  می‌باشند. به همه‌ی این‌ها نگاه نژاد پرستانه‌ی افراد زیادی از کادر پزشکی و پرستاری غیر بومی را باید اضافه نمود که اختلافات مذهبی و نژادی را با کار حرفه‌ای خود ‌آمیخته و در مواردی اقدام به قتل عمدی بیماران بلوچ نموده‌اند، تا جاییکه زنان حامله‌ی زیادی از ترس جانشان به زایشگاه‌ها مراجعه نمی‌نمایند و با قبول ريسک‌ھای زیادی زیر دست قابله‌ها در منازل خودشان وضع حمل می‌نمایند.

مسئله‌ی دیگر عدم دسترسی بسیاری از مناطق به راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های ارتباطی است که باعث شده است بیماران زیادی نتوانند به موقع به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمایند که این امر منجر به از دست رفتن جان بسیاری شده است. پايين بودن سطح خدمات بهداشتی و درمانی در بلوچستان همه ساله باعث از دست رفتن جان بیماران زیادی می‌شود.

به دليل عدم اعتماد به سیستم غیر استاندارد درمانی در بلوچستان، بیماران زیادی که از توان مالی برخوردارند، جهت مداوا راهی استان‌های مجاور و حتى بندر کراچى در کشور پاکستان می‌شوند.

وضعیت بلوچستان در شرایط کرونایی

دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر تحت الشعاع قرار نگرفتن انتخابات مجلس سال گذشته‌ و همچنین برگزارى  مراسم سالگرد پیروزی انقلاب فوريه  ۱۹۷۹ ابتدائاً اقدام به پنهانکاری و کنترل ننمودن گسترش اپیدمی کرونا نمود، عملی که می‌توانست ویروس کرونا را در کانون آن یعنی شهر قم محدود سازد. ویروس کرونا به سرعت به دیگر مناطق کشور سرایت نموده، باعث مبتلا شدن صدها هزار نفر شده و مناطق بلوچ نشین هم از این قضیه مستثنی نبودند. دولت ایران در همان روزهایی که دستور تعطیلی مدارس را صادر نمود هیچ اقدامی در جهت جلوگیری مسافرت‌های مردم انجام نداد، به همین خاطر تعداد زیادی از ساکنان استان‌های دیگر از تعطیلی مدارس استفاده نموده و راهی سواحل تفریحی بلوچستان از جمله چابهار شدند. این مسئله یکی از عوامل انتقال ویروس از مناطق آلوده به  بلوچستان شد. عامل بعدی آلودگى به کرونا در بلوچستان استرداد مهاجرین افغان توسط دولت ایران از مرزهای بلوچستان به افغانستان بود؛ به دو عامل فوق بازگشت زوّار شيعه‌ مذھب پاکستانى از زيارتگاه‌ھاى قم و مشھد را باید اضافه نمود که از طریق زاهدان در صدد بازگشت به پاکستان بودند که با ممانعت مرزبانی پاکستان مواجه شده و روزهای زیادی در ترمینال زاهدان و سطح شهر سرگردان بودند. مقامات دولتی ایران هیچ اقدام موثری در جهت ساماندهی و قرنطینه‌ی آن‌ها انجام ندادند.

با این که مقامات استانی از وضعیت قرمز استان در ارتباط با کووید ۱۹ و سیر سعودی مبتلایان به کرونا گفتند، اما رئیس جمهور ایران بلوچستان را در زمره‌ی استان‌های سفید به معنی کاهش مبتلایان اعلام کرد و تأکید نمود  که رفت و آمد بین شهرستان‌ها مجاز بوده و هیچ مقامی حق جلوگیری از آن را ندارد.

ھم اينک، پس از اعلام بلوچستان به عنوان منطقه‌ی سفید شاهد گسترش روزافزون تعداد مبتلایان در بلوچستان هستیم.

عدم شفافیت رژیم ایران، جلوگیری از ارائه‌ی آمار دقیق مبتلایان و جان باختگان در بلوچستان، و اعلام بلوچستان در زمره‌ی “مناطق سفید” با وجود هشدارهای مقامات استانی و سازمان نظام پزشکی کشور، باعث ایجاد فضایی شده است که مردم بلوچ و مردمان مناطق دیگری که سفید اعلام شده و بیشتر آن‌ها هم از اقلیت‌های ملی هستند از درک عمق فاجعه عاجز باشند.

با وجود این که ایران کشوری چند زبانی است و در قانون اساسی ایران از زبان بلوچی نیز به عنوان یکی از زبان‌های ایران ذکر شده است، اما دولت هیچگونه اقدامی در جهت اطلاع رسانی به زبان بلوچی و دیگر زبان‌های ملت‌های  تحت ستم نکرد. در حالی که صدها هزار بلوچ به زبان فارسی تسلط ندارند، اطلاعات رسمی تنها به زبان فارسی بوده و در نتیجه‌ی آن این افراد از دسترسی به موقع به اخبار مربوط به مسائل بهداشتی عاجز و محروم هستند.

شفافیت و اطلاع رسانی دقیق از سوی دولت می‌توانست انگیزه‌ای را در مردم این مناطق ایجاد کند که حداقل خودشان دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی را جدی گرفته و به کنترل این ویروس کمک نمایند.

رژیم ایران از اعلام آمار واقعی مبتلایان و جان باختگان کووید ۱۹خودداری نموده و تاکنون علت فوت صدها نفر از بیماران بلوچ را “بیماری حاد تنفسی” اعلام نموده است.

با توجه به اینکه ۷۴ درصد مردم بلوچستان زیر خط  فقر بوده و مشغول کارهای موقت روزمزدی هستند، در روزهای سخت اپیدمی کرونا به جای ماندن در منازل مجبور به رفتن به سر کارهایشان شدند، این امر به نوبه‌ی خود به سیر سعودی تعداد مبتلایان کمک کرد.

دولت ایران هیچگونه اقدامی جهت کمک به این بخش از جامعه که متکی به دستمزد روزانه‌ی خود جهت رفع گرسنگی هستند انجام نداده است.

در حالی که تعداد مبتلایان به  کرونا در سرزمین بلوچستان رو به افزایش است، دولت ایران به مانورها و تمرین‌های نظامی پر هزینه در آب‌های بلوچستان ادامه داده است؛ هزینه‌ای که می‌توانست صرف  بهبود وضعیت بهداشتی و اقتصادی مردم شود. متأسفانه در یکی از این مانورها و تمرین‌های نظامی ۱۹ نفر از سرنشینان یک ناوچه‌ موسوم به “ناوچه‌ی کنارک” با شلیک خودی نیروی دریای ایران کشته شده و بیش از ۱۵ نفر زخمی شدند. زخمی‌های این حادثه به بیمارستان چابهار منتقل شدند؛ بیمارستان‌های بلوچستان پیش از کرونا نیز امکانات مناسبی برای مداوای بیماران بلوچ نداشتند و هم اکنون نیز در وضعیت بدتری قرار دارند. انجام مانور در این شرایط و اتفاق ناگوار پیش آمده از آن نشان از این دارد که رژیم حاکم بر ایران به سیاست نظامی گری و بی‌ثبات کننده‌ی خود در منطقه ادامه می‌دهد.

در این شرایط  ما از کشورهای دموکراتیک و به خصوص کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا درخواست می‌نماییم که از خواست‌ها و مبارزات مردم ایران برای گذار به دموکراسی حمایت اخلاقی و عملی بنمایند.

حزب مردم بلوچستان

13 مه 2020

سه شنبه 23 اردیبهشت 1399

 

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا