گابریل در تهران: به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل توسط جمهوری اسلامی، شرط رابطه پایدار آلمان با ایران

زیگمار گابریل، قائم‌مقام صدراعظم آلمان، در دومین روز سفر خود به ایران، با حسن روحانی دیدار می‌کند. او در تهران به رسمیت شناختن حق موجودیت اسرائیل را شرط مناسبات پایدار با آلمان دانست.
زیگمار گابریل، قائم‌مقام صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد و انرژی این کشور که روز یکشنبه (۱۹ ژوئیه/ ۲۸ تیر) در راس یک هیئت بزرگ اقتصادی آلمانی وارد تهران شده بود، در دومین روز سفر خود با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، گابریل روز یکشنبه پس از ورود به تهران پیشنهاد کرده که آلمان نقشی میانجیگرانه میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل برعهده گیرد. او ضمن دفاع از موجودیت اسرائيل گفته است: «باید برای آلمان روشن باشد: همواره هرکس بخواهد با ما مناسبات پایدار داشته باشد، نمی‌تواند حق موجودیت اسرائیل را از نظر سیاسی زیر سؤال ببرد».
خبرگزاری آلمان می‌‌افزاید، به نظر نمی‌رسد که این سخنان برای روحانی خوشایند باشد.
بیشتر بخوانید: قائم‌مقام صدراعظم، گشاینده روابط اقتصادی آلمان با ایران
گابریل نخستین سیاستمدار بلندپایه غربی است که پس از توافق اتمی وین از ایران دیدن می‌کند. آخرین بار که یک وزیر آلمانی به صورت رسمی به ایران سفر کرد به ۱۳ سال پیش و زمانی بازمی‌گردد که هانس ایشل وزیر دارایی وقت آلمان در تهران بود.
ده‌ها تن از نمایندگان اقتصاد آلمان در این سفر گابریل را همراهی می‌کنند. اتاق صنایع و بازرگانی آلمان بر این باور است که حجم صادرات آلمان به ایران در عرض ۴ سال می‌تواند از رقم ۳۹ /۲ میلیارد (در سال ۲۰۱۴) چهار برابر شود و به رقم ۱۰ میلیارد یورو افزایش یابد.
“همایش همکاری‌های اقتصادی”
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز روز دوشنبه پیرامون سفر گابریل و هیات ۶۰ نفره همراه او به تهران، از “آغاز همایش همکاری‌های ایران و آلمان” خبر داد. ایرنا نوشت که این همایش و جلسه اتاق بازرگانی ایران با هیات عالی‌رتبه آلمانی صبح روز دوشنبه در محل همایش‌های تخصصی وزارت نفت تشکیل می‌شود.
بیشتر بخوانید: معاون صدراعظم آلمان راهی ایران می‌شود
به گزارش ایرنا، در این سفر ۱۰ شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های آلمانی به همراه تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک حضور دارند و توانمندی این شرکت‌ها در زمینه تکنولوژی و تامین تجهیزات بسیار بالاست. در هیات آلمانی نمایندگان شرکت‌های بزرگی مانند زیمنس و لینده حضور دارند.
ایرنا می‌افزاید که هیات اقتصادی آلمان در سفر سه روزه خود به تهران با مدیران عالی‌رتبه اقتصادی و فعالان بخش خصوصی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
تصمیم‌گیری در شورای امنیت
امروز (دوشنبه ۲۰ ژوئیه) قرار است شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک درباره رفع تحریم‌ها از ایران تصمیم‌گیری کند. موافقت با این امر محتمل است، ولی این خود بخود به معنای لغو کامل تحریم‌ها نخواهد بود. نخست باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران به تعهدات خود در زمینه توافق اتمی وین عمل کرده است.
بیشتر بخوانید: وزیر خارجه اتریش هم راهی ایران خواهد شد
افزون بر آن موضوع فقط به تحریم‌های ایالات متحده آمریکا محدود نیست و مجازات‌هایی نیز از سوی کشورهای اتحادیه اروپا بر ضد ایران در نظر گرفته شده بود.
به موازات آن، باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمریکا متن توافقنامه اتمی وین با ایران را در اختیار کنگره گذاشته است. اکنون کنگره فرصتی ۶۰ روزه (تا ۱۷ سپتامبر) برای بررسی این سند و تصمیم‌گیری در باره آن دارد. نه تنها شمار زیادی از جمهوریخواهان، بلکه تعدادی از دمکرات‌ها نیز با این توافقنامه مخالف‌اند.
اوباما اعلام کرده که در صورت مخالفت کنگره با توافقنامه وین، از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی روی دهد، سنا و مجلس نمایندگان برای لغو وتوی اوباما به اکثریتی با دوسوم آرا نیاز خواهند داشت. ولی به گفته ناظران سیاسی، چنین اکثریتی نامحتمل است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا