گزارشی بین‌المللی از افزایش قاچاق اسلحه پیشرفته از ایران برای حوثی‌های یمن

احمد عسیری سخنگوی ائتلاف عربی در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «اطلاعات و اسنادی مبنی بر این‌که ایرانی‌ها از راه‌های مختلف اقدام به قاچاق اسلحه (برای حوثی‌ها) می‌کنند، در دست داریم».

منابع منطقه‌ای و غربی می‌گویند که ایران، اسلحه پیشرفته و مستشاران نظامی برای گروه شبه‌نظامی حوثی در یمن ارسال می‌کند تا پشتیبانی از این گروه در جنگ داخلی یمن را افزایش دهد. این در حالی است که ائتلاف عربی به رهبری سعودی، از دولت قانونی یمن، حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع آگاه از تحرکات نظامی، که خواستند هویتشان فاش نشود، گفتند ایران در ماه‌های اخیر، نقش خود را در تنش داخلی دو ساله یمن افزایش داده و به پشتیبانی خود از شبه‌نظامیان حوثی از جمله در زمینه تسلیحاتی افزوده است. به گفته این منابع، سیاستی که ایران در یمن اتخاذ کرده، همچون سیاستی است که در حمایت از حزب‌الله لبنان در سوریه پیش گرفته است. بنا بر این گزارش، یک مقام مسئول بلندپایه ایرانی گفته است که ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران، ماه گذشته برای بحث بر سر «توانمند سازی» حوثی‌ها، با مسئولان بلندپایه سپاه پاسداران در تهران دیدار کرد. به گفته این مقام مسئول «در این جلسه بر سر افزایش کمک به حوثی‌ها از راه آموزش آن‌ها و پشتیبانی تسلیحاتی و مالی، توافق شد». او افزود: «یمن منطقه‌ای است که جنگ نیابتی واقعی در آن در جریان است. موفقیت در این جنگ باعث تعیین توازن قوا در منطقه خواهد شد».

ایران همواره پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از حوثی‌های یمن را رد می‌کند اما آن‌چه بر روی زمین در حال رخ دادن است، خلاف آن را مشخص می‌کند.

همچنین سیاست‌های ایران نشان دهنده افزایش نفوذ تندروها در تهران است که گویا تلاش می‌کنند از سیاست‌های احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا در تشدید فشار بر تهران، سبقت بگیرند. احمد عسیری سخنگوی ائتلاف عربی در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «اطلاعات و اسنادی مبنی بر این‌که ایرانی‌ها از راه‌های مختلف اقدام به قاچاق اسلحه (برای حوثی‌ها) می‌کنند، در دست داریم».

او افزود: «ملاحظه می‌کنیم که در نبرد یمن از موشک کورنیت ضد تانک استفاده می‌شود، این در حالی است که این جنگ‌افزار پیشتر جزو تجهیزات ارتش یمن یا حوثی‌ها نبود و اخیرا در اختیارشان قرار داده شده است».

یک مقام مسئول بلندپایه ایرانی هم به خبرگزاری رویترز گفته است: «تندروها برای توانمند سازی گروه حوثی برنامه‌ریزی می‌کنند تا قدرت خود را در منطقه افزایش دهند». او ادامه داد: «آن‌ها برای ایجاد تشکیلات شبه‌نظامی همچون حزب‌الله لبنان برنامه ریزی می‌کنند».

محموله‌های اسلحه منابع آگاه می‌گویند که ایران از کشتی برای رساندن تسلیحات به شبه‌نظامیان در یمن استفاده می‌کنند. این کشتی‌ها یا به طور مستقیم به یمن می‌روند یا این‌که برای گرفتار نشدن، از راه سومالی راهی یمن می‌شوند. باورها بر این است مسیرهایی که ایران برای این عملیات ترجیح می‌دهد، شامل خلیج‌های کوچک ماهی‌گیری در نزدیکی بندر المکلا می‌شود.

البته این مساله نیازمند سفری طولانی و پر خطر به مناطق اصلی تحت تصرف حوثی‌ها است. با وجود بیرون راندن حوثی‌ها از این سواحل، اما طولانی بودن آن‌ که به 2700 کیلومتر می‌رسد، منع وقوع قاچاق را دشوار می‌کند.

از سپتامبر 2015 تا مارس 2016، نیروی‌های دریایی فرانسه و استرالیا، بارها محموله‌های اسلحه‌را توقیف کردند که مسئولان می‌گویند به احتمال زیاد برای حوثی‌ها قاچاق شده است. یک مقام مسئول نظامی آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود گفته است که قاچاق اسلحه ایرانی به حوثی‌ها، از ماه مارس سال گذشته بدون توقف ادامه دارد.

به گفته او این محموله‌ها شامل موشک‌های بالستیک هم می‌شود. این مقام مسئول ادامه داد: «هیچ تفسیر منطقی برای پدیدار شدن این اسلحه بدون کمک خارجی وجود ندارد. ارزیابی ما این است که این کمک از سوی ایران است». گزارش خبرگزاری رویترز در این زمینه به حملات اخیری اشاره کرده است که در آن از جنگ‌افزارهای پیشرفته استفاده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا