گزارش حزب مردم بلوچستان از  نشست آنلاینی با وزیر امور خارجه سوید، آن لینده

حزب مردم بلوچستان

گزارش حزب مردم بلوچستان از  نشست آنلاینی با وزیر امور خارجه سوید، آن لینده

نماینده‌ی حزب مردم بلوچستان در ادامه‌ی فعالیت‌های دیپلماتیک حزب به همراه نمایندگان احزاب کردی و کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدارال در نشستی آنلاینی که با وزیر امور خارجه‌ی کشور سوئد خانم آن لینده از طریق اپلیکیشن زوم انجام گرفت، شرکت نمود. پیش از برگزاری این نشست گزارشی از وضعیت بلوچستان و مناطق دیگرِ متعلق به ملیت‌های ایران به وزارت خارجه‌ی سوئد ارسال شده بود.

در این نشست نمایندگانی از کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدارال، حزب دموکرات کردستان ایران، حزب دموکرات کردستان، سازمان حیات آزاد کردستان و حزب مردم بلوچستان حضور داشتند.

حزب مردم بلوچستان پیش از این نشست گزارش کاملی از وضعیت بلوچستان به زبان انگلیسی ارائه داده بود. در این نشست دبیرکل حزب مردم بلوچستان آقای ناصر بلیده‌ای با گزینش نکاتی از گزارش ارائه شده، به ایراد سخن پرداختند.

نکات مطرح شده در این نشست به قرار زیر هستند:

۱. رژیم ایران در ابتدا منکر وجود کرونا در ایران بود. دلیل آن هم به برگزاری انتخابات مجلس و جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب ایران بر می‌گشت. رژیم در پی جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس و مراسم مربوط به دهه‌ی‌ فجر بود. سیاست انکار رژیم و عدم اتخاذ اقدامات پیشگیرانه باعث شدند که ویروس کرونا به راحتی در سراسر ایران گسترش یابد. هنگامی که رژیم وجود اپیدمی کرونا را پذیرفت و مدارس و کسب و کارها را تعطیل نمود هیچ اقدامی در جهت منع رفت و آمدهای بین شهری انجام نداد. متأسفانه مردم نقاط مرکزی ایران هم از فرصت پیش آمده‌ی فراغت از کار و تحصیل استفاده نموده و جهت بهره جستن از هوای گرم بهاری بلوچستان و خریدهای عید نوروز روانه‌ی بلوچستان شدند. این مسئله باعث شد که ویروس کرونا برای اولین بار به بلوچستان وارد شود.

۲. با لغو پروازهای بین ایران و پاکستان توسط دولت پاکستان زائرین شیعه مذهب پاکستانی که برای زیارت اماکن مقدس شیعیان به ایران آمده بودند و امکان بازگشت از طریق هوایی برای آن‌ها میسّر نبود راهی بلوچستان شدند تا بتوانند از طریق مرز زمینی میرجاوه به کشور خود باز گردند، اما به دلیل اقدامات پیشگیرانه‌ی مربوط به ویروس کرونا، دولت پاکستان مرز زمینی تفتان را بست و این زائران برای روزهای متوالی بدون دسترسی به امکانات لازم و اعمال پروتکل‌های مربوط به حفظ فاصله‌ی اجتماعی و فیزیکی در منطقه‌‌ی مرزی سرگردان بودند.

۳. دولت ایران اقدام به جمع آوری تعدادی از مهاجرین غیر قانونی افغان از استان‌های دیگر کرده بود و می‌خواست آن‌ها را از طریق بلوچستان به افغانستان مسترد نماید. این مهاجرین بی‌بضاعت به شهرستان زاهدان آورده شده بودند و در دوران شیوع کرونا در این شهر بدون هیچ حمایتی رها شده بودند.

۴. رژیم ایران نه تنها به سیاست کشتار فرا قانونی خود در بلوچستان ادامه داده است، بلکه در دوران کرونا کشتار فرا قانونی را تشدید نموده است. از زمان شیوع کرونا در ایران تاکنون بیشتر از ۲۰ فرد بلوچ توسط نیروهای انتظامی ایران کشته شده‌اند. وحشتناک‌ترین آن‌ها کشتن دو جوان ۲۰ ساله و ۱۸ ساله و یک کودک ۱۷ ساله جلوی چشم مادرانشان بود.

۵. رژیم ایران به سیاست زمینخواری و تصاحب املاک مردم فقیر بلوچستان همچنان ادامه داده و در دوران کرونا آن را تشدید نموده است. به عنوان نمونه می‌توان به تخریب و به آتش کشاندن خانه‌های مردم در شهرهای زاهدان، چابهار و ایرانشهر اشاره نمود. به دلیل در مرکز قرار گرفتن و قیمتی شدن زمین‌های این منازل دولت ایران به تصرف این زمین‌ها به نفع سازمان‌های نظامی و امنیتی و مقامات رژیم پرداخته است.

این کشتارهای فراقانونی و تخریب و به آتش کشاندن خانه‌های مردم آن هم در شرایط کرونایی نشانگر آن هستند که رژیم عمدا دست به چنین اقداماتی می‌زند، چرا که در شرایط سوگورای و درماندگی فاصله‌ی اجتماعی و فیزیکی خود به خود کم می‌شود.

۶. وضعیت بهداشتی و دسترسی مردم به امکانات پزشکی و بهداشتی در بلوچستان فاجعه آمیز است. در چنین شرایطی هم رژیم ایران دست از آزمایش‌ها، تمرینات و مانورهای نظامی بر نداشته است. در یک تمرین نظامی در دریای بلوچستان بر اثر شلیک موشک خودی به یک ناوچه ۱۹ نفر از سرنشینان آن کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند. زخمی‌های این حادثه را به بیمارستان انتقال داده بودند؛ بیمارستانی که از قبل هم امکانات و تخت‌های بیمارستانی محدودی داشت. در شرایطی که بیکاری و فقر بیش از گذشته شده و نیاز به امکانات بهداشتی افزایش فراوانی پیدا کرده است، رژیم ایران مشغول سیاست‌های نظامی گرایانه و تنش آفرینی در داخل و خارج است.

۷. طبق آمارها دسترسی به تخت‌های بیمارستانی در مناطق مرکزی ایران برای هر صد هزار نفر دویست تخت می‌باشد، اما در بلوچستان برای رقم فوق ۱۰۰ تخت بیمارستانی در دسترس است.

۸. وقتی مدارس تعطیل شدند و دولت اعلام نمود که کلاس‌های درس به صورت آنلاین برگزار خواهند شد دانش آموزان بلوچ با چالش جدیدی مواجه شدند: امکان استفاده از آموزش آنلاین برای اکثریت کودکان و نوجوانان بلوچ فراهم نیست. زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی در بلوچستان پیش از کرونا هم در وضعیت اسفباری بودند. صدها هزار دانش آموز اگر از شانس خوبی برخوردار بودند که به مدارس کپری نمی‌رفتند. اکثریت این دانش آموزان به امکانات آموزش از راه دور مانند کامپیوتر و اینترنت دسترسی ندارند.

۹. با این که زبان بلوچی و زبان‌های دیگر ملیت‌های تحت ستم در ایران در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده‌اند، اما در چنین وضعیت بحرانی‌ای نیز دسترسی به اطلاعات به زبان مادری برای مردم غیر فارس فراهم نشد. صدها هزار نفر از مردم بلوچستان به زبان فارسی تسلط ندارند و این مسئله امکان دانستن به موقع پروتکل‌های بهداشتی را از مردم بلوچستان سلب کرده است.

 

شرکت کنندگان در این نشست نارضایتی خود را از همکاری اتحادیه‌ی اروپا با ایران و در اختیار قرار دادن پول نقد به دولت جمهوری اسلامی ایران نشان دادند و تأکید نمودند که کمک‌های مالی اتحادیه‌ی اروپا به مردم ایران نمی‌رسند، بلکه دولت ایران این کمک‌ها را برای سرکوب مردم در ایران و گسترش تروریسم دولتی در منطقه به کار می‌گیرد.

شرکت کنندگان همچنین از دولت سوئد خواستند که از خواست‌های دموکراتیک و حقوق بشری ملیت‌ها در ایران حمایت عملی و اخلاقی بنماید؛ چرا که یک ایرانی که حقوق ملی مردم خود را بر اساس یک کشور چند ملیتی به رسمیت بشناسد می‌تواند به ثبات درونی برسد و از دخالت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه دست بردارد.

خانم آن لینده نیز اظهار داشتند که دولت سوئد از طرق مختلف و با پروژه‌هایی که در دست دارد از مبارزات دموکراتیک و گروه‌هایی که روش مبارزه‌ی دموکراتیک را برگزیده‌اند حمایت می کند.

19 می 2020

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا