گزارش سالانه اعدام در ایران ویژه سال ۲۰۱۵

اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ دست کم ۴۰٪ افزایش داشته است، هم چنین صدور احکام اعدام نیز با افزایش ۲۱۵٪ همراه بوده است. تعداد اعدام ها در ملاء عام ۳٪ نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش داشته است و اعدام زنان نیز ۵۰٪ کاهش را نشان می دهد.
خبرگزاری هرانا – گزارش پیش رو، همه چیز درباره‌ی اعدام در کشور در سال میلادی ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد. این گزارش که از سوی نهاد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، بخشی از گزارش سالانه است که در آن وضعیت حقوق بشر در ایران به شکل مستند و مقایسه ای و بر اساس ارقام و نمودار، بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۲۴ گزارش از سوی نهاد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که شامل محکومیت ۶۱۶ نفر به اعدام و اجرای حکم اعدام ۷۹۷ نفر می باشد که تعداد ۴۹ نفر در ملاء عام اعدام شدند. . از میان قربانیانی که هویتشان احراز شده، ۴۱۹ نفر مرد و ۱ تن زن بوده اند.

اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ دست کم ۴۰٪ افزایش داشته است، هم چنین صدور احکام اعدام نیز با افزایش ۲۱۵٪ همراه بوده است. تعداد اعدام ها در ملاء عام ۳٪ نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش داشته است و اعدام زنان نیز ۵۰٪ کاهش را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش ۶۹٪ اعدام شدگان به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شدند. ۲۱٪ به اتهام قتل، ۶٪ به اتهام تجاوز به عنف، ۱٪ به اتهام نامعلوم، و ۱٪ درصد نیز به اتهام محاربه و افساد فی الارض در ایران اعدام شدند.

مجموماً از ۳۲۱ گزارش گردآوری شده ۳۴۲ مورد نقض حقوق برای ۱۴۷۱ شهروند به ثبت رسیده است.

22

در نمودار دایره ای زیر نیز اجرای حکم اعدام در استان های مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفته است که بر این اساس استان البرز با سه زندان پرجمعیت و مهم کشور با ۲۸٪ در صدر و استان فارس و استان هرمزگان هر کدام با ۱۰٪ در رده دوم و سیستان و بلوچستان با ۹٪ در رده سوم قرار دارند.

در نمــــــودار دایره ای زیر نیز اجرای حکم اعدام در زندان های مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفته است که بر این اساس زندان قزل حصار و رجایی شهر در صدر قرار دارند.

25

بر اساس آمارهای ارایه شده ۶٪ اعدام ها در ملاء عام و انظار عمومی به اجرا در آمده است.

کمتر از ۱ درصد از اعدام شدگان زن بوده اند، ۵۳٪ اعدام شدگان مرد بوده اند و جنسیت ۴۷٪ اعدام شدگان نامعلوم است. اعدام زنان تقریبا ۵۰٪ نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش پیدا کرده است.

همین طور در زیر می توانید به اطلاعات فراوانی اعدام در ملاء عام در استان های کشور بنگرید بر اساس این آمار استان فارس همچون سال قبل با ۳۱٪ اعدام ها در صدر قرار دارد.

29

در این نمودار که رابــطه مستقیمی بـــا اعدام مخفیانه زندانیان دارد، اعدام هایی که از سوی منابع مستقل و حقوق بشری گزارش شده است مورد بررسی قرار گرفته است که بر اساس نمودار زیر ۵۴٪ اعدام شدگان به صورت مخفیانه یا بدون اعلام در رسانه های جمعی اعدام شده اند.

در حوزه اعدام، اجرای حکم شهروندان نسبت به سال ۲۰۱۴ دستکم ۴۰٪ افزایش داشته است، هم چنین صدور احکام اعدام نیز با افزایش ۲۱۵٪ همراه بوده است. تعداد اعدام ها در ملاء عام ۳٪ نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش داشته است و اعدام زنان نیز ۵۰٪ کاهش را نشان می دهد.

در مقایسه ماهانه صدور و اجرای حکم اعدام بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال قبل ۵۳٪ افزایش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در جون و بیشترین نزول در اکتبر گزارش شده است.

برای مشاهده نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۲۰۱۴ در این رسته به نمودار زیر بنگرید.

نسخه کامل گزارش سالانه را مطالعه کنید

در صورت تمایل نسخه پی دی اف را دانلود کنید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا