گزارش چهاربهاران از افزایش بیکاری در شهر توریستی چابهار؛ هجوم فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار بی کار و کم رونق چابهار/ بروز پدیده فارغ التحصیلان بی سواد در جنوب استان

با افزایش دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه در دهه اخیر و ورود به بازار کار، بیکاری در شهر بندری چابهار رو به افزایش است.
به گزارش چهاربهاران، افزایش دانشگاه های شهرستان چابهار دردهه اخیر و جذب نامحدود دانشجو بدون آزمون موجب افزایش جذب دانشجو در دانشگاه ها و مقاطع مختلف تحصیلی بخصوص در دانشگاه های انتفاعی و علمی کاربردی شده است.

اکثر دانشجویان بومی و اکثرا با پایه تحصیلی ضعیف دبوده و در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل می شوند.

بر همین اساس بر اساس شواهد موجود کیفیت تدریس در اکثر این دانشگاه ها متوسط و رو به پائین بوده که علت این امر عدم داشتن تخصصهای لازم توسط اساتید برای تدریس و به تبع آن آموزش ضعیف این دانشجویان شناخته می شود و اقبال کم دانشجویان برای فراگیری علوم نیز مزید بر علت شده است.

ادهم بلوچ دانشجوی رشته مهندسی در یکی از این دانشگاه ها بیان کرد: این دانشگاه ها دانشجویان را با نگاه مالی می نگرند و تلاشهای لازم برای بالا بردن سطح تخصص اساتید و تدریس به شیوه آکادمیک صورت نمی گیرد.

وی افزود: دانشجویان بومی بعضا با بنمایه های ضعیف مالی با کوشش فراوان برای تامین شهریه تلاش می کنند تا به امید باز شدن روزنه های کار بعد از فارغ التحصیلی بتوانند شغلی دست و پا کنند.

محمد غلامی از بازاریان چابهاری ضمن انتقاد از رویای پشت میز نشینی دانشجویان افزود: کار و اشتغال جوانان بخصوص دانشگاهیان نباید به پشت میز نشینی محدود شود درح الی که می توانند بجای چهار سال وقت گذاشتن برای دانشگاه، فنون و حرفه ای برای خود بیاموزند و اشتغال آفرینی کنند.

حسین سرگلزهی از جوانان کارآفرین شهرستان کنارک که در زمینه پرورش قارچ فعالیت می کند با تاکید بر تلاش و کوشش فراوان جهت ایجاد شغل گفت: جوانان می توانند با تلاش و پیگیری های مکرر از فرصتهای موجود در جامعه استفاده نموده و ضمن اشتغال زایی خود برای دیگران نیز شغل ایجاد کنند ولازمه ان پیگیری مجدانه و تحمل زحمت و تلاش است چرا که بقول معروف نابرده رنج گنج میسر نمی شود.

افزایش تسهیلات برای بنگاه های زودبازده برای فارغ التحصیلان و لزوم توجه جدی دولت به اقتصاد مقاومتی می توانند راهگشای بسیاری از این مشکلات باشد که برنامه ریزی گسترده ای در میان مدت ودراز مدت از طرف مسئولین می طلبد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا