گزارش 120 روز جيب خالي كارگران شهرداري؛ حقوق های نجومی مدیران و 4ماه حقوق معوقه کارگران شهرداری خاش/کام تلخ کارگران در آستانه عید فطر/چرخ زندگی‌هایی که نمی‌چرخد

کارگران شهرداری خاش در حالی سرکار خود می‌روند که چهارماه حقوق معوقه دارند و حتي به نان شب خود هم محتاج هستند.
به گزارش تفتان ما، صبح که از خانه قدم بیرون می گذاریم کوچه ها و خیابان ها را نظافت شده و تمیز می بینیم، بارها شاهد تلاش رفتگران سخت کوش بوده ایم که سرگرم نظافت معابر بوده اند و حتی بعضي از ما یک بار هم با رفتگر محله هم صبحت نشده و یک خدا قوت خشک و خالی هم به او نگفته ایم.

«نارنجی پوشان» کارگرانی صدیق و زحمت کش هستند که اگر یک روز کارشان را انجام ندهند، کثیفی کوچه ها و محله ها و بوی تعفن زباله ها، همه را کلافه می کند.

تلاش رفتگران شرکت های خدماتی و شهرداری و کارگران فضای سبز، بر هیچ یک از شهروندان پوشیده نیست اما معوقه ماندن حقوق کارگران شهرداری قصه تلخی است كه هميشه روایت می‌شود؛ کارگرانی که چندین ماه باید چشم‌انتظار دریافت تنها مزد یک ماه باشند.

تلخی این حکایت آنجاست که کارگران این شهر از ترس از دست دادن همان حقوقی که چندین ماه به تأخیر افتاده مهر خاموشی به لب می‌گیرند تا مبادا اعتراضشان به اخراج ختم شود.

قریب به چهار ماه است که کارگران و کارکنان سخت کوش در شهرداری خاش و بخش نوك آباد کامی تلخ دارند و این تلخی عرق شرم بر پیشانی آنها در ماه مبارک رمضان و آستانه لحظات شاد عید فطر برابر خانواده‌هایشان است که این موضوع سبب شرمندگی قشری سخت کوش در مقابل خانواده و زن و بچه هایشان شده است و همه آنها از گرفتن قرض به امید گرفتن دستمزدشان دیگر از نسیه گرفتن خجالت می‌کشند.

دریافت حقوقی که به یک تراژدی تلخ تبدیل‌ شده است و آنها را همیشه به چشم انتظاری بی انتها عادت داده است و با هر پرداخت همیشه با گرفتن بخش ناچیزی از حقوق دوباره تلخ‌تر می‌شود و این چرخه هم‌چنان ادامه دارد.

خیلی سخت است که یک کارگر سخت کوش و پر تلاش که هشت تا پانزده ساعت در سرما و گرما جانانه کار می کند نتواند در پایان کار مزد خودش را دریافت کند.

پیامبر اکرم(ص) در خصوص اهمیت کار کارگران می فرمایند”حقوق یا دستمزد کارگر را باید از قبل از اینکه عرقش خشک شود داد” و ایشان همواره بر دستان پینه بسته کارگران بوسه می زدند.

در این شرایط سخت معیشتی و اقتصادی اقشار کم درآمد جامعه، شهرداری خاش و بخش نوك آباد مسئول مستقیم در خصوص وضع این کارگران و مشکلات ایشان دارد.

انقلاب اسلامی ایران متکی بر کارگران و مستضعفان بوده و انقلاب نیز از همین مستضعفان و پینه به دستان شروع شد و اینک عده ای مدیر میلیونی حقوق می گیرند و این طبقه محروم و زجر دیده باید ماه ها منتظر پرداخت شندر غاز بخور و نمیر بعضی از دستگاه ها مانند شهرداری باشند.

جمعی از کارگران خدمات شهری شهرستان خاش برای دریافت حقوقی که ماه‌ها معوقه مانده، از پايگاه خبري تحليلي تفتان ما کمک خواستند تا هر چه زودتر گشایشی در کارشان به وجود آید.

این کارگران خوب می‌دانستند که از طریق رسانه بهتر می‌توانند صدایشان را به گوش مسئولان برسانند به همین خاطر یکی‌یکی جمع شدند تا هرکدام از مشکلات مالیشان سخن بگویند.

شماری از کارگران شهرداری خاش در گفت و گو با خبرنگار ما به بیان مشکلات و دغدغه هایشان پرداختند.

* شهرداري خاش در پرداخت حقوق و مزایای کارگران خود با مشكلات انبوهی مواجه شده است

محمد کارگری است که با مجاهدت و وصفی ناپذیر کار می کند اما از پرداخت حقوق وی بیش از سه ماه می گذرد به خبرنگار ما گفت: شهرداری خاش در مبحث عملکردی یکی از موفق ترین شهرداری های کشور است اما در موضوع پرداخت حقوق و مزایای کارگران خود با مشكلات انبوهی مواجه شده است.

وی اظهار کرد: خیلی سخت هست که ما بعد از پایان کار نمی توانیم به کمترین نیاز زن و فرزندان خود پاسخ بدهیم.

* فروشگاهها و مغازه های سطح شهر دیگر به ما قرض نمی دهند

رضا کارگری دیگر كه دستان پینه‌بسته‌اش را نشان داد و بیان کرد: فروشگاهها و مغازه های سطح شهر دیگر به ما قرض نمی دهند چون هزینه ها و بدهی های ما آنقدر بالا رفته و به تاخیر افتاده که دیگر نمی دانیم چه پاسخی به کاسبان بدهیم.

گفت: وضعیتم خیلی خراب است اصلاً حرفی برای گفتن ندارم؛ سه ماهی است که حقوق نگرفته‌ام و مدام برای پرداخت حقوق امروز و فردا کرده و وعده‌شان را عملی نمی‌کنند.

* نمی توانیم به دلیل ترس از اخراج شدن به طور علنی اعتراض کنیم

احمد کارگری دیگر بوده که از چهره اش نمایان است در گرما و ماه روزه فعالیت دارد به خبرنگار ما گفت: ما از عملکرد شهرداری خاش در حوزه های مختلف قدردانی می کنیم اما انتظار داریم به حقوق ما هم برسند زیرا واقعاً سخت است که نتوانیم به نیازهای خانواده خودمان پاسخ بدهیم.

وي گفت: نمی توانیم به دلیل ترس از اخراج شدن به طور علنی اعتراض کنیم از سویی دیگر آقایان شورای شهر و شهردار خود را لحظه ای به جای ما بگذارند تا متوجه دردی که می کشیم بشوند.

این کارگر اظهار كرد: متاسفانه وضعیت پرداخت بیمه ها نیز مناسب نیست، شخصی را می شناسم که هشت سال سابقه ی کار دارد ولیکن به دلیل پرداخت دیر هنگام دو سال از بیمه ی وی پرداخت نشده است.

* حتي برای تهیه نان خالی در سختی هستيم

سعيد يكي ديگر از كارگران نيز به خبرنگار ما گفت: برخی از کارگران شهرداری حتی برای تهیه نان خالی در سختی هستند به‌طوری‌که نانوایی‌های شهر خاش برای کارگران شهرداری دفتر حساب دارند.

وي بيان کرد: یکی از همکارانم 600 هزار و دیگری 900 هزار تومان به نانوایی بدهکار است اما من واقعاً برایم سخت است که نان قرضی بگیرم برای همین مجبورم همیشه برای مخارج زندگی از فامیل پول قرض بگیرم

وي تصريح كرد: به خاطر پرداخت نشدن حقوق پنج‌ماهه همسرم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم از طرفی مستأجر هستیم و هرروز باید بابت تأخیر اجازه خانه به صاحب‌خانه جواب پس بدهیم.

* به دليل عدم وجود كارخانه هاي صنعتي و درآمد شهرداري حقوق كارگران پرداخت نشده است

شهردار خاش نيز در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: در شهرهای کوچک و شهری مانند خاش که کارخانه و صنعتی و درآمدی آنچنانی ندارد؛ شهرداری ها با مشکلات فراوان مالی دست و پنجه نرم می کنند.

عبدالمجيد تمنداني با بیان اینکه این کارگران از گذشته 4 ماه طلب مالی دارند، تصريح کرد: در پی این مشکلات و کمبودهای مالی گزارشات لازم به‌صورت کتبی به استانداری، وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها ارسال شده است.

وي گفت: تا اینک هیچ‌گونه پولی در حساب وجود ندارد تا نسبت به این بدهی‌ها اقدام کنیم و انتظار می‌رود مسئولان ارشد استان و شهرستان برای رفع این کاستی‌ها و مشکلات با ما همکاری کنند.

تمندانی با اشاره به مشکلات مالی شهرداری های خاش و نوک آباد و معوق ماندن چند ماهه حقوق کارکنان و در اختیار داشتم ماشین آلات فرسوده و حجم بالای مشکلات ناشی از حفاری های پی در پی دستگاههای خدمات رسان، خاطرنشان کرد: تنها در حوزه شهر خاش 550 هکتار معبر خاکی داریم که تاکنون 90 هکتار آن آسفالت شده و در کنار مشکلات این حوزه به شدت برای پرداخت حقوق کارکنان مشکلاتی داریم که نیاز است با همت و تلاش دولت و پیگیری های نمایندگان به حل شدن مشکلات شهرداری هایی مانند شهرداری خاش و دیگر شهرداری ها که درآمد اندکی دارند مساعدت شود.

وي با بیان اینکه ادارات و نهادها در چنین شرایطی باید به شهرداری کمک کنند، گفت: مبلغ بسيار زيادي از ادارات و نهادها طلب داریم و به خاطر تعطیل نشدن خدمات‌رسانی به شهروندان مجبوریم با آنان تعامل داشته باشیم و می‌طلبد مسئولان محلی در رفع مشکلات شهرداری یاریگر شهردار باشند.

* پيگيري ها براي پرداخت حقوق كارگران شهرداري از استان تا تهران انجام شده است

مسئول روابط عمومی شورای اسلامی شهرخاش نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اذعان به وجود مشکلاتی در موضوع دیرکرد در حقوق کارکنان، اظهار كرد: در مجموعه شورا و شهرداری خاش اراده و همتی بلند برای پرداخت حقوق کارکنان وجود دارد و تاکنون در مرکز استان و تهران پیگیری های لازم انجام شده و نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را از طریق سازمان مدیریت دنبال کرده و به دولت تذکر داده اند.

محمدامین میربلوچزهی با اشاره به اینکه کارکنان شهرداری خاش شرایطی سخت را به دلیل مشکلات مالی دولت و ضعف درآمدی این نهاد متحمل شده اند، گفت: برای جبران پرداخت نشدن به موقع حقوق ها در سال گذشته و امسال افزون بر دو میلیارد ریال مساعده به کارکنان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: تاکنون با تلاشهای صورت گرفته؛ پیگیری ها و رایزنی ها و علیرغم داشتن کمبودها و ضعفهای درآمدی و نداشتن حمایت بالای دولتی شهرداری خاش در بحث پرداخت حقوق موفق عمل کرده اما همچنان در موضوع مزایا، عیدی، اضافه کار و پاداش و غیره مشکلاتی در مسیر مالی و اعتباری شهرداری وجود دارد.

وی ادامه داد: در مباحث عمرانی، خدماتی، حمل و نقل، فضای سبز، فرهنگی، اطلاع رسانی و حوزه روابط عمومی و غیره شاهد موفقیت و رشد چشمگیر شاخصهای عملکردی بوده ایم.

میربلوچزهی اظهار کرد: شهرداری خاش افزون بر 260 نیروی رسمی و قراردادی و پیمانی دارد که در حوزه های مختلف مشغول انجام وظیفه هستند.

وی افزود: در مبحث عمرانی انقلابی بزرگ از سال قبل شروع شده و امسال و سالهای بعد نتایج و ثمرات آن را خواهیم دید.

مسئول روابط عمومی شورای اسلامی شهر خاش اظهار کرد: فضایی مطلوب برای انجام کار و خدمت در خاش ایجاد شده که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و دوستان ما در حوزه های مختلف مانند خانه ملت، فرمانداری، دستگاههای اجرائی، شورا، علما، بزرگان و معتمدان، رسانه ها و جامعه خاش به رفع مشکلات کمک کنند زیرا بر این عقیده هستیم که با تعامل، همفکریف هم اندیشی و فضای همدلی کارها بخوبی و با موفقیت پیش می روند.

* کارگران شهرداری خاش برای دریافت حقوق و مزایا دست به دامن رئیس جمهور شدند

همچنين تاخیر چند ماهه و محروم ماندن از مزایای دیگر مانند اضافه کار و پاداشها و حق اولاد و عائله مندی و غیره سبب شد که کارگران سخت کوش در شهرداری خاش دست به دامن رئیس جمهور و دولتمردان شوند.

این تاخیر در پرداخت حقوق کارگران در مناطق محرومی مانند خاش در حالی صورت گرفته که برخی مدیران کلان کشوری از حقوق چند صد میلیونی برخوردار بوده اند و تحت عناوینی دیگر نیز پاداش دریافت می کرده اند.

متن نامه کارگران شهرداری خاش به رئیس جمهور به شرح ذیل است؛

جناب دکتر روحانی رئیس جمهور

وزیر محترم کشور

استاندار سیستان و بلوچستان

سلام علیکم و طاعات مقبول؛

با احترام به استحضار می رساند: قریب به چهار ماه هست که کارگران زحمت کش و کارکنان شهرداری در شهرستان خاش و نوک آباد سیستان و بلوچستان حقوق خود را به دلیل ضعف مالی شهرداری ها دریافت نکرده اند و از طرفی شهرداری خاش در اجرای پروژه ها یکی از موفق ترین ها بوده است.

با عنایت به اینکه شهرداری هایی مانند خاش به لحاظ بافت جمعیتی فقیر و کم درآمد و نبود صنایع و ساخت و سازها با مشکلات مالی فراوانی مواجه هستند انتظار می رود دولت نگاه ویژه ای به خاش و منطقه سیستان و بلوچستان داشته باشند گرچه شهرداری های مرکز و اطراف کشور هم با مشکلاتی بدتر مواجه هستند ولی شهرداری هایی مانند خاش بسیار نیازمندند.

چنانچه جناب کرد نماینده محترم مردم خاش در نامه ای به دکتر نوبخت پیگیری داشته و متذکر گشته اند با حقوق هفتصد هزار و بیشتر و کمتر هیچ دردی از کارگران زحمت کش شهرداری دوا نمی شود امیدواریم دولت محترم با نگاهی ویژه به مشکلات این قشر از جامعه توجه و برای رفع آنها در اسرع وقت اقدام نماید.

خدا می داند کارگران شهرداری خاش علیرغم پیگیری ها و دلسوزی های شورای محترم و شهردار سخت کوش از نان شب محروم گشته و سرشار از بدهی به فروشگاهها و مراکز اقتصادی شهر هستند و هم اینک در آستانه عید سعید فطر بدترین شرایط را متحمل می گردند.

خواهشمند است این عزیزان را در اولویت ببینید و دل خانواده های نیازمند و چشم انتظار را شاد كنند.

* تورم ازدیاد نیرو در شهرداری خاش

هر چند وقوع مشکلات مالی در بدنه شهرداری‌های کشور در سال‌های اخیر به دلایل متعدد توان مدیریتی این نهاد را کاهش داده است اما به نظر می‌رسد در شهرداری خاش وضعیت به دلیل ازدیاد استخدام نیروهای غیرخدماتی قدری متفاوت بوده و تورم ناشی از آن گستره‌ای وسیع از این نهاد را دربر گرفته به‌گونه‌ای که امروز حتي شهرداری خاش با کمبود نیرو در بخش خدماتی مواجه است.

آنچه مشخص است بحران حقوق كارگران شهرداري خاش است که یا به اعتراف مسئولان فعلی میراث شهرداران گذشته و یا وام‌دار بی‌کفایتی برخی مدیران میانی است که اقدام به استخدام و به‌کارگیری بیش‌ از حد نیروی کار در این نهاد خدماتی کرده و اینک با تورم نیرو دست‌ و پنجه نرم کرده تا سخن از افزایش بدون مجوز نیرو نقل محافل انتقادی شهرداری خاش شود.

به‌ هر روی ازدیاد نیروی کار در شهرداری خاش و بخش نوك آباد و یا نداشتن منبع درآمدی پایدار مشکلاتی را برای پرداخت مطالبات کارگران به وجود آورده که توان اعتراض و اظهار نظر از آن‌ها را ستانده است اما با وجود پرداختن متعدد رسانه‌های مختلف به این بحران در شهرداری خاش باید دید چه وقت بازوان معجزه‌گر از آستین مسئولان برای رفع این بحران برمی‌آید و باید مسئولین مربوطه نسبت به پرداخت حقوق معوقه کارگران آستین همت را بالا بزنند و نسبت به رفع مشکلات چاره ای اندیشیده شود و باید دید که تا چه زمان طلسم این سکوت با ورود قاطع دولت شکسته خواهد شد و شهروندان خاشي تا به کی باید شاهد پایان وضعیت نابسامان خدمات شهری باشند

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا