گمنامی پسته سیستان و بلوچستان، طلای سبز بلوچستان در انتظار حمایت/ رنج باغداران و گنج دلالان

پسته سیستان و بلوچستان یکی از مرغوبترین پسته های کشور به شمار می رود که در سایه بی توجهی مسئولان نام آن برای مردم کشور ناآشناست.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، عدم وجود صنایع بسته بندی در استان باعث شده تا این محصول بی نظیر به سایر استان ها به منظور بسته بندی انتقال یافته و با نام سایر استان ها بسته بندی شود.
پسته سیستان و بلوچستان دارای کیفیت بالایی است و به همین دلیل مشتریان خاصی در خارج از کشور دارد اما متاسفانه در آن سوی مرزها به جای نام سیستان و بلوچستان، نام کرمان بر روی بسته بندی پسته ها رایج می باشد.
براساس آمارها سالانه بیش از شش هزار تن پسته در استان تولید می شود که با افزایش علم کشاورزان می تواند این رقم افزایش یابد.
درآمد مناسب، نیاز آبی کم، مقاومت به شوری آب مهم ترین مزایای تولید پسته استان به شمار رفته بنابراین این محصول متناسب با اقلیم سیستان و بلوچستان می باشد.
با افزایش سرمایه گذاری و فراهم کردن زیرساخت ها به ویژه آب می توان شاهد رشد و توسعه این محصول در استان بود چرا که تولید پسته در استان علاوه بر ایجاد اشتغال در مراحل مختلف تولید و صادرات، یك منبع ارزشمند برای استان های همجوار در جهت كسب درآمد ارزی محسوب می‌شود که باید برای هویت بخشی به برند تولیدی استان تصمیمی جدی گرفت.

تولید پسته در شهرستان خاش اشتغال زایی پنج هزار نفر را دربرداشته است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش اظهار داشت: سطح زیر کشت پسته در شهرستان خاش پنج هزار و 50 هکتار می باشد که از هر هکتار به طور میانگین یک هزار و 100 کیلوگرم پسته خشک برداشت می شود.
امان الله طوقی عنوان کرد: به طور میانگین سالیانه سه هزار و 905 تن پسته در شهرستان خاش برداشت می شود که این میزان برای بیش از پنج هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شغل نموده است.
وی اظهار داشت: در طی سال جاری تولید پسته با چندین درصد افزایش به دلیل مديريت بهتر باغات وعمل كردن به توصيه هاي كارشناسان ناظر مواجه بوده است.
وی تصریح کرد: تولید پسته دارای مزایای عمده ای از قبیل ایجاد اشتغال، درآمد زایی و همچنین صرفه جويي در مصرف آب و افزايش راندمان مصرف آب می باشد.

شهرستان خاش فاقد صنایع بسته بندی است
مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: شهرستان خاش دارای صنايع فراوري برای محصول پسته می باشد اما متاسفانه هیچ گونه صنایع بسته بندي مدرن در آن وجود ندارد.
طوقی اظهار داشت: بسیاری از محصول پسته سیستان و بلوچستان به صورت فله به دلیل عدم بازاریابی مناسب به شهرستان کرمان به دلیل شرایط فروش مناسب در آن رفته و به نام پسته کرمان و رفسنجان به فروش می رسد.
وی تصریح کرد: انواع پسته های بادامي، اوحدي، كله قوچي ، احمد آقايي، اكبري در شهرستان خاش تولید می شود که به تازگی با توجه به انجام تحقیقات روی پسته احمد آقايي برنامه ريزي مي شود.
وی گفت: در صورت رعایت مسائل فنی باغداری به ویژه مبحث تغذیه و احداث باغات با فواصل مشخص و معین، بسترسازی مناسب، آبیاری به موقع و کافی، مبارزه با آفات و بیماری ها و گرده افشانی، توسط باغداران با افزایش تولید این محصول مواجه خواهیم گشت.
وی ادامه داد: به منظور افزایش بهره وری در زمينه توليد نهال ارقام سازگار با منطقه و مديريت باغ (تغذيه، مبارزه با آفات وامراض، شوري و قليايي) توصيه هاي لازم توسط كارشناسان در كلاس ها وگارگاه هاي آموزشي به کشاورزان ارائه می شود.

پسته سیستان و بلوچستان نیازمند حمایت است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش عنوان کرد: وجود آفات و امراض، سم زدگي بهاره، مديريت نادرست باغات پسته و شوري و قليايي بودن آب و زمين از مهم ترین موانع پیش روی پسته به شمار می رود.
وی گفت: به منظور افزایش بهره وری پسته در استان باید سازمان صنعت و معدن و بازرگانی در زمينه صادرات و حمل ونقل از آن حمایت ویژه کند.
طوقی ادامه داد: انتظار می رود وزارت بهداشت نیز در زمينه نظارت بر بهداشت محصول توليدي وجلوگيري از صادرات محصولات آلوده به آفلاتوكسين اقدام نماید.
وی تصریح کرد: به دلیل ارتباط سازمان جهاد كشاورزي وكارشناسان آن با مركز تحقيقات رفسنجان و عضو بودن يكي از كارشناسان خاش در انجمن پسته ايران این پسته در کشور شناخته شده است.
فاطمه بهرک

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا