یک جایزه آکادمی فرانسه به “باتلاق آیت‌الله‌ها” نوشته کریستیان پهلوی اهدا شد

کریستیان پهلوی کتاب “باتلاق آیت‌الله‌ها” را در آوریل ٢٠١٥ با همکاری فرزند خود، پی‌یر پهلوی، درباره چگونگی و علل برآمدن و پیروزی انقلاب ایران منتشر کرد.

جایزه “دیان پوتیه بوئس” سال ۲۰۱۶ از سوی آکادمی فرانسه به کتاب “باتلاق آیت‌الله‌ها” نوشته کریستیان پهلوی فرزند خواندۀ علیرضا پهلوی و که شاهزاده خوانده‌ای از آخرین سلسلۀ پادشاهی ایران به شمار می‌‌آید، اهدا شد. کریستیان پهلوی کتاب “باتلاق آیت‌الله‌ها” را در آوریل ٢٠١٥ با همکاری فرزند خود، پی‌یر پهلوی، درباره چگونگی و علل برآمدن و پیروزی انقلاب ایران منتشر کرد.

جایزه “دیان پوتیه بوئس” توسط آکادمی فرانسه، عالی‌ترین نهاد فرانسه در زمینه حفظ زبان رسمی این کشور، در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد و هر سال به بهترین کتابی که درباره تاریخ و تمدن یکی از کشورهای خاورمیانه یا حاشیه دریای مدیترانه نوشته شده، اهدا می‌شود. کریستیان پهلوی سالها پیش خاطرات خود را با عنوان «دانه‌های ساعت شنی» منتشر کرده است. بشنوید: گفت‌وگو با کریستیان پهلوی علیرضا پهلوی هنگامیکه در سال ١٩٤٦ با خانم کریسیتیَن شولوسکی ازدواج کرد، فرزند خردسال او، کریستیان، را به فرزندی پذیرفت و این چنین نام خود را بر او نهاد.

مادر و فرزند که اینک دیگر از خاندان سلطنتی محسوب می شدند، در تهران اقامت گزیدند، اما بخت شوم یکبار دیگر بر زندگی آنها سایه افکند و علیرضا پهلوی هنگامیکه تنها ٣٣ سال داشت در یک حادثۀ هوائی جان خود را از دست داد.

کریستیان نوجوان پس از پایان تحصیلات متوسطه به مطالعۀ علوم سیاسی پرداخت و به اخذ دکترا در این رشته از موسسۀ پرآوازۀ علوم سیاسی پاریس نائل آمد. وی آنگاه به ایران بازگشت و به تدریس در دانشگاه همدان مشغول شد. وقوع انقلاب اسلامی در ایران، وی را مجبور به ترک این کشور کرد. کریستیان پهلوی از آن پس تا هنگام بازنشستگی به مدت سی سال به روزنامه نگاری پرداخت و سالها دبیر هیئت تحریریۀ روزنامۀ “نیس ماتن” بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا