رکسانا صابری به تحمل هشت سال زندان محکوم شد

رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی – آمریکایی که در ایران به اتهام جاسوسی برای آمریکا محاکمه شد، به تحمل هشت سال زندان محکوم شده است.

عبد الصمد خرمشاهی، وکیل خانم صابری روز شنبه ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل) این خبر را تأیید کرد و گفت که به این حکم اعتراض خواهد کرد.

رضا صابری، پدر رکسانا در گفتگو با رادیوی عمومی آمریکا گفت که دخترش را فریب داده اند.

او گفت: “به دخترم گفته بودند اگر این طور بگوید آزادش می کنند، اما آزادش نکردند. او بعد فهمید که این یک فریب بوده است”.

رضا معینی، مسئول بخش ایران، افغانستان و تاجیکستان در سازمان گزارشگران بدون مرز در گفتگو با بی بی سی فارسی حکم صادره برای خانم صابری را “بسیار سنگین” توصیف کرد و گفت: “جمهوری اسلامی ایران از کار خبرنگاران تصویری دارد که آن را جاسوسی اعلام می کند و به ویژه از پرونده خبرنگارانی که دارای دو ملیت هستند برای اعمال فشار در سیاست خارجی هم بهره می گیرند”.

رکسانا صابری بهمن ماه سال گذشته بازداشت شد و سپس به زندان اوین انتقال یافت.

او که از پدری ایرانی و مادری ژاپنی در آمریکا به دنیا آمده و همانجا بزرگ شده است، از حدود شش سال پیش به ایران رفت و با مجوز دولت ایران به عنوان خبرنگار برای رسانه هایی چون رادیوی عمومی آمریکا (ان پی آر) مشغول به کار شد.

خانم صابری حدود دو سال پیش با دفتر بی بی سی در تهران هم همکاری داشت.

دفتر مطبوعاتی بی بی سی در واکنش به صدور حکم زندان برای خانم صابری با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: “ما به شدت نگران حکم سنگینی هستیم که علیه رکسانا صابری صادر شده است. رکسانا به صورت غیر علنی محاکمه شد و هیچ مدرکی از جاسوسی در مورد او منتشر نشده است. دوستان زیاد رکسانا در بی بی سی از این تصمیم غمگین شده اند و در این موقعیت به فکر رکسانا و خانواده او هستند”.

شبکه ان پی آر پیشتر تأیید کرده بود که مجوز فعالیت خانم صابری از حدود یک سال پیش از زمان بازداشت او تمدید نشد، اما خانم صابری به انتشار “اخباری کوتاه در موارد نادر” ادامه می داد.

حسن حداد، معاون امنیت دادسرای تهران، اواسط اسفند ماه بدون اینکه دلیل بازداشت خانم صابری را اعلام کند، گفت که تحقیقات از او صورت گرفته و او “تا چند روز دیگر” آزاد خواهد شد.

اما خانم صابری چند روز بعد به پدرش که در آن هنگام هنوز در آمریکا بود، تلفنی اطلاع داد که مقامات دادگاه انقلاب تصمیم خود را عوض کرده اند و می خواهند او را در بازداشت نگاه دارند.

رضا صابری، پدر رکسانا، پیش از در آن نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خواست کرده بود دخترش “در اقدامی بشر دوستانه” آزاد شود.

پدر و مادر خانم صابری هنگامی که از آزادی دختر خود ناامید شدند به ایران رفتند و توانستند در زندان با او ملاقات کنند.

در آن هنگام گفته می شد اتهام خانم صابری ادامه کار خبرنگاری بدون مجوز است، اما معاون امنیت دادسرای تهران روز ۱۹ فروردین (۸ آوریل) برای نخستین بار اتهام جاسوسی را علیه او مطرح کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از متهم شدن خانم صابری، به عنوان یک شهروند آمریکایی، به ارتکاب جاسوسی ابراز نگرانی کرد.

کمتر از یک هفته بعد، سخنگوی قوه قضائیه ایران از برگزار شدن محاکمه رکسانا صابری به اتهام جاسوسی به نفع ایالات متحده و “اخذ آخرین دفاع” از او خبر داد که به معنای پایان محاکمه بود.

او گفت حکم دادگاه در مورد خانم صابری “در طی دو هفته آینده” صادر خواهد شد.

دولت آمریکا اعلام کرد که اتهام جاسوسی علیه او بی اساس است و گفت سفیر سوئیس در تهران نتوانسته است به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، در دادگاه حضور یابد.

اکنون با گذشت تنها پنج روز از دو هفته ای که سخنگوی قوه قضائیه ایران از آن سخن گفته بود، حکم خانم صابری صادر شده و او به تحمل حبسی طولانی محکوم شده است.

Source: http://www.bbc.co.uk/persian

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا