صدور حکم اعدام برای متهمان انفجار شیراز

علیرضا جمشیدی، معاون حقوقی و توسعه و سخنگوی قوه قضاییه، روز پنجشنبه در شیراز اعلام کرد: برای سه نفر از عاملان بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای این شهر، وابسته به کانون رهپویان وصال، حکم اعدام صادر شده است.

انفجار یک بمب در این حسینیه در روز ۲۲ فروردین سال جاری ۱۴ کشته و حدود ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

بیشتر بخوانید:

درخواست مجازات مرگ برای سه متهم انفجار شیراز

سه متهم انفجار شیراز به اعدام محکوم شدند

پیشتر و در آذرماه سال جاری، علی‌اکبر حیدری‌فر، نماینده دادستان تهران، گفته بود: شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، سه متهم این پرونده را «محارب و مفسد فی‌الارض» شناخته و آنها را به اعدام محکوم کرده است.

اسامی متهمان، محسن اسلامیان ۲۱ ساله، علی اصغر پشتر ۲۰ ساله (هر دو دانشجو) و روزبه یحیی‌زاده ۳۲ ساله است.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در این ارتباط گفت: «بعد از وقوع این حادثه تروریستی، قضات ما به سرعت برای رسیدگی وارد عمل شدند و تاکنون برای سه نفر از عاملان این جنایت حکم اعدام صادر شده است که مراحل نهایی را طی می‌کند.»

آقای جمشیدی همچنین ابراز امیدواری کرد که عاملان این انفجار به زودی مجازات شوند.

علی اکبر حیدری‌فر، نماینده دادستان تهران، در آذرماه سال جاری و یک هفته پس از محاکمه متهمان پرونده بمب‌گذاری در یک حسینیه شیراز به روزنامه کیهان گفته بود: «احکام اعدام متهمان برای تأیید به دیوان عالی کشور ارسال شده است و این متهمان به زودی در شیراز به دار آویخته خواهند شد.»

جلسه محاکمه متهمان پرونده انفجار شیراز روز دوم آذر، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
در آن جلسه، نماینده دادستان تهران، آنها را به «فساد فی‌الارض از طریق عضویت در یک انجمن تروریستی خارج از کشور»، «همکاری با گروهک‌های محارب»، «اقدام جهت براندازی حکومت اسلامی»، «مشارکت در انفجار حسینه شیراز» و «مشارکت در طراحی انفجار در سایر نقاط کشور » متهم کرد.
قای جمشیدی با اعلام صدور رأی متهمان پرونده شیراز ابراز امیدواری کرده است که عاملان این انفجار به زودی مجازات شوند

سخنگوی قوه قضاییه در این خصوص روز پنجشنبه «عاملان این بمب‌گذاری در حسینیه شیراز را کسانی معرفی کرد که «در خارج از ایران فعالیت‌های ضد انقلابی دارند و با حمایت برخی کشورها، خصوصاً آمریکا، دست به چنین اقدامات بی‌شرمانه‌ای می‌زنند.»

در گذشته و در موارد مشابه، مقام های جمهوری اسلامی ایران کشورهایی مانند آمریکا و اسراییل را متهم به انجام عملیات تروریستی کرده‌اند. اما اتهامات مزبور از سوی این کشورها رد شده است.

در این میان، احکام اعدام برای سه متهم پرونده در شرایطی صادر شده که پیش از این، برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گفتند که انفجار مزبور، یک حادثه بوده است.

در عین حال، به طور غیر رسمی، یک گروه وهابی به نام جنبش جهاد اهل سنت ایران، بهاییان و سلطنت‌طلبان متهم معرفی شده بودند.

حسین باستانی، روزنامه‌نگار در فرانسه، در خصوص ابهاماتی که در پرونده بمب‌گذاری شیراز وجود دارد، به «رادیو فردا» گفت:« ابهامات از همان لحظه وقوع این حادثه آغاز شد. این حادثه تا مدت زیادی و حتی تا ساعت‌ها بعد از اینکه تمام خبرگزاری‌های بین‌المللی، خبر آن را داده بودند، توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی مورد پوشش قرار نگرفت و بعد هم مقامات کشوری و منطقه‌ای در سخنانی به شدت ضد و نقیض در مورد این حادثه موضع‌گیری کردند.»

در این ارتباط، می‌توان به بیانیه رسمی شورای امنیت کشور اشاره کرد که در آن گفته شد این حاثه، تروریستی نبوده و عامل آن، انفجار مهمات در محل حسینیه بوده است. این موضع از سوی فرمانده نیروی انتظامی استان فارس نیز مطرح شده بود.

اما کمتر از یک ماه بعد، مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور وقت، در دیدار با خانواده قربانیان این انفجار اعلام کرد که «علت انفجار، بمب گذاری بوده است».

پس از آن نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات، از دستگیری شش نفر به عنوان «عوامل بمب‌گذاری» خبر داد.

در ارتباط با این ابهامات، محمد انجوی‌نژاد، رییس کانون رهپویان وصال شیراز، پس از محاکمه متهمان پرونده، در نشست هفتگی این کانون گفت:«خود قاضی آمد صحبت کرد. مسئول روابط عمومی دادگاه به طور خصوصی صحبت و عذرخواهی کرد که این مدت هم ما درگیر بودیم و پرونده پیچیدگی‌هایی دارد که کمی طول کشیده، ولی دیگر تمام است. »
ابهام دیگر در پرونده

مورد دیگری که در زمینه این پرونده مطرح شد، خودکشی عامل اصلی بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز به نام مجید راستگو بوده است.

به گفته نماینده دادستان تهران، مجید راستگو پس از دستگیری، با قرص سیانور در زندان خودکشی کرد.

اما آقای انجوی‌نژاد، رییس کانون رهپویان وصال شیراز، این موضوع را بسیار سوال برانگیز خواند و گفت: این موضوع شباهت‌هایی با زمان‌های اول انقلاب دارد.

آقای انجوی‌نژاد افزود:« او را می‌گیرند و او تحت فشاری که می‌آید، اعتراف می‌کند و می‌گوید اینها هم آنجا هستند و فرمانده ما این است و مرکز و آدرسش هم این است. چیزی که ما تا الان فکر می کردیم، این بود که او در اثر جراحات کشته شده است. اما چیزی که در دادگاه رسماً اعلام می‌شود، این است که او در زندان با سیانور خودکشی کرده است. این مسئله برای ما یک علامت سؤال بزرگ ایجاد کرد.»

رییس کانون رهپویان وصال گفت:« این خیلی مهم است که چه کسی به او سیانور داده است؟ با سیانور خودکشی کردن در بازداشت، برای ما مشکوک بود. یکی از قسمت‌های پرونده که باید روشن شود، این است که ببینیم از این طرف چه خبر است؟ ما الان کمی نگران هستیم چون مشابه این قضیه را در تاریخ انقلاب داشته‌ایم. آخر در زندان چگونه به این فرد سیانور رسیده تا او خودکشی کند.»

حسین باستانی در مورد خودکشی متهم اصلی پرونده در زندان گفت: «برخی پرونده‌های امنیتی، مانند پرونده قتل‌های زنجیره‌ای با اینگونه خودکشی‌ها جمع و جور شده‌اند.»

این روزنامه‌نگار اضافه کرد:«یک نکته بسیار مبهم که وجود دارد، این است که وقتی متهمی به جرم جرایم امنیتی دستگیر می‌شود، آنهم جرایم امنیتی سنگین، تحت بالاترین درجه مراقبت قرار می‌گیرد. هر کس که مدت کوتاهی زندان امنیتی را تجربه کرده باشد، می‌داند هر امکانی اگرچه محیرالعقول که بتوان خودکشی کرد، از اختیار زندانی خارج می‌شود و این طور نیست که کسی بتواند خودکشی کند. اما این مسئله بارها تکرار می‌شود و به طور طبیعی ذهن را به این سمت می‌برد که شاید این خودکشی‌ها واقعی نبوده، بلکه برای آن اقدام شده باشد.»

آقای باستانی اضافه می‌کند: «البته همه اینها فرضیه است، ولی مبهم ماندن این گونه پرونده‌ها، غیرعلنی بودن دادگاه‌ها، اینکه اطلاع‌رسانی شفافی صورت نمی‌گیرد و دسترسی رسانه‌ها از جایی به بعد غیرممکن می‌شود به این ابهامات دامن می‌زند.»

حکم اعدام برای سه متهم پرونده بمب گذاری شیراز در حالی صادر شده است که پیشتر، به گفته مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، این پرونده در مجموع هفت متهم داشته است و تاکنون در مورد سایرین خبری منتشر نشده است.

Source: http://www.radiofarda.com/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا