اول ماه می روز جهانی کارگر مبارک باد

حزب مردم بلوچستان

اول ماه می روز جهانی کارگر مبارک باد

اول ماه می روز جهانی کارگر هر ساله به عنوان نماد جهانی در دفاع از حقوق کارگران و زحمتکشان و به مثابه مقاومت و پایداری مبارزات کارگری در سراسر جهان پاس داشته می‌شود.

در این روز تاریخی همه ساله کارگران و زحمتکشان در سراسر جهان با برگزاری گردهمایی‌های بزرگ و و راهپیمایی‌های خیابانی خواسته‌های صنفی و سیاسی خود را مطرح می‌کنند.

و اما در ایران با گذشت بیش از چهل سال از قیام مردم نه تنها کارگران و زحمتکشان اجازه‌ی برگزاری آزاد مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر را ندارند بلکه ارتجاع حاکم بر ایران با تصویب قوانین ضد کارگری بر فشار و سرکوب دایمی خود بر محیط‌های کارگری بیش از پیش افزوده است.

این فشار و سرکوب در مناطق متعلق به ملت‌های غیر فارس مخصوصاً در بلوچستان بیش از جاهای دیگر ملموس است.

 

بلوچستان با وجود دارا بودن پتانسیل‌های گوناگون در ارتباط با کار و تولید از زیرساخت‌های لازمی که بتوانند زمینه‌های تولید و اشتغال را فراهم نمایند محروم است. سیاست‌های یکصد سال گذشته‌ی رژیم‌های حاکم بر ایران باعث شده است که بلوچستان سهمی از صنایع وارداتی مادر به کشور نداشته باشد تا جایی که نیروی کار بلوچ مجبور بوده است جهت پیدا کردن کار یا تن به مهاجرت به کشورهای همسایه و اشتغال در مشاغل سخت با عایدی اندک بدهد یا اینکه در بلوچستان بماند و مشغول شغل‌های کاذبی شوند که در بیشتر موارد خطرات جانی را برای آن‌ها در پی داشته است. این نوع مشاغل به نوبه‌ی خود باعث به وجود آمدن معضلات اجتماعی‌ای چون حاشیه نشینی، بی‌سوادی و اعتیاد در میان طیف گسترده‌ای از مردم شده‌اند.

 

دریای بلوچستان هم که تکلیفش مشخص است: کشتی‌های ترال چینی در پی زد و بندهای پشت پرده‌ی رژیم با کشور چین مشغول ماهیگیری صنعتی و روبیدن کف دریای بلوچستان بوده و ماهیگیران بومی به دلیل آنکه چیزی برای صید پیدا نمی‌کنند مجبور به طی مسافت‌های طولانی شده و گاهاً  در آب‌های کشورهای دور گرفتار دزدان دریایی می‌شوند؛ تعدادی از این ماهیگیران کشته و افرادی هم به گروگان گرفته می‌شوند. دزدان دریایی در مقابل آزادی آن‌ها مبالغ هنگفتی را مطالبه می‌کنند که تأمین آن‌ها از عهده‌ی خانواده‌های فقیر این افراد در بلوچستان خارج بوده و دولت جمهوری اسلامی هم  کمکی در ارتباط با آزادی آن‌ها نمی‌نماید.

اگر هم کارگاه یا کارخانه‌ی کوچکی در بلوچستان پیدا می‌شود فاقد استانداردهای مربوط به محیط کار بوده و حتی همین قوانین دست و پا شکسته‌ی کار ایران در ارتباط با آن‌ها اعمال نمی‌شوند؛ کارگران این کارگاه‌ها از حداقل دستمزدی که بتواند چرخ زندگی آن‌ها را بگرداند برخوردار نیستند. رژیم بجای احداث کارخانه و ایجاد اشتغال با استقرار بزرگترین پایگاه‌های سرکوب در بلوچستان عملاً آن‌ را به صورت منطقه‌ی حکومت نظامی خود درآورده است.

حاکمیت دیکتاتور و ستمگر ولی فقیه نه تنها اقدامی در جهت رفع نابرابری، فقر و فساد در بلوچستان و سایر مناطق نکرده است، بلکه با سرکوب، حبس‌های طولانی مدت، تبعید و کشتار جوانان بلوچ و سایر ملت‌ها کماکان به حاکمیت ننگین خود ادامه می‌دهد. قصه‌ی بی پایان ظلم همچنان در بلوچستان ادامه دارد و روزی نیست که شاهد اعدام و کشته شدن جوانان بلوچ به دست پاسداران جهل و جنایت نباشیم.

با وجود تمامی این ستمگری‌ها، سرکوب‌ها، حبس‌ها و تبعیدها و کشتارها نه تنها مردم آزادیخواه و حق طلب بلوچستان و سایر مناطق تسلیم سیاست‌های ضد انسانی رژیم نشده‌اند، بلکه با اقدامات گوناگون بر حقوق پایمال شده‌ی خود بیش از پیش اصرار می‌ورزند.

حزب مردم بلوچستان ضمن تبریک روز جهانی کارگر به همه‌ی کارگران جهان مخصوصاً کارگران و زحمتکشان بلوچستان، از همه‌ی اقشار و طبقات جامعه اعم از کارگران، معلمان، کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان می‌خواهد تا جهت احقاق حقوق خود متحد شده و سیاست‌های سرکوبگرانه و ضد انسانی رژیم را ناکام نمایند.

حزب مردم بلوچستان تا رسیدن به آزادی و دموکراسی در ایران و دستیابی مردم بلوچستان به حاکمیت خود لحظه‌ای از فعالیت باز نخواهد ایستاد.

حزب مردم بلوچستان از همه‌ی اقشار جامعه دعوت می‌نماید تا برای رسیدن به آزادی، دموکراسی و حقوق ملی خود جبهه‌ی مقاومت خود را بر علیه ستمگری، دیکتاتوری و تبعیض گسترده‌تر نمایند.

حزب مردم بلوچستان/ اول می 2020

اول ماه می روز جهانی کارگر مبارک باد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا