آبرسانی سقایی به ۹۸۱ روستای سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: “این استان ۶ هزار و ۵۵۳ روستا دارد که از این تعداد، ۲ هزار و ۶۷۳ روستا دارای شبکه آبرسانی و ۳ هزار و ۸۸۰ روستا فاقد شبکه آبرسانی هستند”.
خبرگزاری هرانا ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان گفت که در حال حاضر به ۹۸۱ روستای این استان با تانکر و به صورت سقایی آبرسانی می شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، محمدرضا ناروئی در نشستی خبری اظهار داشت: “استان سیستان و بلوچستان با مساحت ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع معادل ۱۱.۴ درصد از مساحت کل کشور را به عنوان پهناورترین استان ایران دارد”.

وی افزود: “جمعیت این استان ۲ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۳۲۷ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۱۶۰ نفر معادل ۵۱ درصد جمعیت کل استان در روستاها زندگی می کنند”.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: “این استان ۶ هزار و ۵۵۳ روستا دارد که از این تعداد، ۲ هزار و ۶۷۳ روستا دارای شبکه آبرسانی و ۳ هزار و ۸۸۰ روستا فاقد شبکه آبرسانی هستند”.

وی ادامه داد: “درصد بهره مندی از آب آشامیدنی سالم روستایی در استان سیستان و بلوچستان معادل ۶۲.۲ درصد است، در حالیکه این شاخص در کشور ۷۴ درصد است”.

ناروئی اذعان داشت: “آمار بالای جمعیت روستاها، پراکندگی روستاها، بارندگی بسیار کم، فقط طبیعی منابع آبی، تداوم خشکسالی ها و عقب ماندگی تاریخی در زمینه زیرساخت های آبرسانی روستایی از ویژگی های خاص این است است”.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه “۱۰۰ درصد منابع تأمین آب در شمال استان (حوزه سیستان) آبهای سطحی است”، گفت: “در مرکز و جنوب این استان، منابع آبهای زیرزمینی که شامل مجموعا ۵۳۸ چاه است ۹۱ درصد از منابع آبی را تشکیل می دهد و ۸ درصد آب مرکز و جنوب استان از چشمه ها تأمین می شود و سهم قنوات در تأمین آب، یک درصد است”.

وی ادامه داد: “میانگین بارندگی در استان سیستان و بلوچستان ۶۴ میلیمتر است که در مقایسه با میانگین ۲۵۰ میلیمتری بارش های کشور، رقم بسیار پایینی است”.

ناروئی تصریح کرد: “در حال حاضر به ۹۸۱ روستای این استان با تانکر و به صورت سقایی آبرسانی می شود و ۱۵.۷ درصد از روستاهایی که در سراسر ایران با تانکر آبرسانی می شوند در این استان قرار دارد”.

وی افزود: “شرایط ویژه استان ایجاب می کند که جهت تأمین آب شرب روستاها و شهرهای استان به دنبال منابع تأمین آب پایدار باشیم و به همین جهت طی چند سال اخیر، احداث مجتمع های آبرسانی را در برنامه کاری خود قرار داده ایم که این امکان را به وجود می آورد تا با اجرای خطوط انتقال، آب شرب پایداری برای جوامع روستایی ایجاد کند”.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا