آبگیری و احیای تالاب “جازموریان” پس از ۲۰ سال خشکسالی

تالاب جازموریان در غرب شهرستان‌های دلگان و ایرانشهر، حدفاصل کوه‌های “مکران و شاهسواران” بین دو منطقه شکار ممنوع بزمان در استان سیستان و بلوچستان و منطقه حفاظت شده “مارز” در استان کرمان واقع شده است و 2 برابر دریاچه ارومیه وسعت دارد و آبگیری آن در کاهش ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان بسیار مهم و موثر است.

نیره پورملائی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: تالاب “جازموریان” به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین، در سال‌های اخیر به عنوان کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان مطرح شده بود که خوشبختانه با ورود سیلاب‌های فصلی بخشی از کارکردهای زیست محیطی این تالاب احیا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: میزان سیلاب ورودی به تالاب حدود 15 میلیون مترمکعب برآورد شده که در اثر ورود سیلاب به دنبال نزولات شدید جوی اخیر از حوضه آبریز این تالاب در سیستان و بلوچستان تأمین شده است.

وی بیان کرد: تالاب جازموریان در غرب شهرستان‌های دلگان و ایرانشهر، حدفاصل کوه‌های “مکران و شاهسواران” بین دو منطقه شکار ممنوع بزمان در استان سیستان و بلوچستان و منطقه حفاظت شده “مارز” در استان کرمان واقع شده است.

پورملائی گفت: حوضه آبریز این پهنه تالابی 69 هزار کیلومترمربع و وسعت آن از 3300 کیلومترمربع در مواقع پرآبی تا 2500 کیلومترمربع در مواقع کم‌آبی متغیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در اصطلاح محلی بلوچستان پوشش گیاهی را “جاز” می‌نامند و انبوهی و کثرت آن را “موریان” و به همین سبب این تالاب به “جازموریان” معروف شده است.

به گزارش تسنیم، تالاب جازموریان 2 برابر دریاچه ارومیه وسعت دارد و آبگیری آن در کاهش ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان بسیار مهم و موثر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا