اتهامات تازه حکومت استبدادی ولایت فقیه علیه 18 تن از دستگیرشدگان بلوچ

فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان گفته که این افراد در کشتن “مولوی مصطفی جنگی زهی” امام جمعه اهل سنت راسک و یک نفر همراه وی، و حمله به معلمان “جواد نوروزی” در سال ۹۳، “محمد اسلامی” سال ۹۱ و “عیسی شهرکی” به همراه بسیجی اهل سنت “ادهم صبوری” در سال ۹۳ دست داشته اند.

به گفته آقای رحیمی، این افراد که با همکاری نیروی انتظامی و قرارگاه برون مرزی قدس سپاه پاسداران دستگیر شده اند، به ازای هر عملیات ۴۰۰ هزار تومان یا یک میلیون تومان می گرفتند.

بنابر این گزارش افراد دستگیر شده اعتراف کرده اند که دست‌کم پانزده نفر را کشته و تعدادی را نیز زخمی کرده اند.

فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان گفته که این افراد در کشتن “مولوی مصطفی جنگی زهی” امام جمعه اهل سنت راسک و یک نفر همراه وی، و حمله به معلمان “جواد نوروزی” در سال ۹۳، “محمد اسلامی” سال ۹۱ و “عیسی شهرکی” به همراه بسیجی اهل سنت “ادهم صبوری” در سال ۹۳ دست داشته اند.

آقای رحیمی گفته که وقتی از دستگیر شدگان سئوال شد که چرا معلم ها را هدف قرار دادید، گفته اند که “دستور این بوده که باید تمام این معلم ها از این جا بروند و افراد دیگر جایگزین شوند.”

بنابر گزارش فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان، دستگیر شدگان به کشتن “محمدرضا صیادی” کارمند ثبت احوال سرباز و دو نفر از کارکنان نیروی انتظامی در ایست و بازرسی سرباز نیز اعتراف کرده اند.

به گفته آقای رحیمی، این افراد به کشتن یکی از سربازان هنگ مرزی جنوب استان و مجروح کردن چهار نفر از نیروهای این هنگ در سال ۹۲ و ترور “یوسف پام” و “عین الله دشتی” از اهالی محل به دلیل حمایت آنان از نظام جمهوری اسلامی نیز اعتراف کرده اند.

فرمانده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزوده است که علاوه بر این، افراد دستگیر شده اعتراف کرده اند که چند تله انفجاری و بمب کنار جاده ای در مسیر خودروهای نیروی انتظامی و پلیس کار گذاشته اند.

به گفته سرتیپ رحیمی، بازداشت شدگان اعتراف کرده اند که یک تا سه ماه در کشورهای افغانستان و پاکستان آموزش های نظامی و عقیدتی دیدند و با دریافت پول از یک فرد که در یکی کشور عربی فعالیت داشت، اقدامات به ترور و ناامنی در منطقه می کردند.

آقای رحیمی گفته که این گروه با هدف ایجاد ناامنی از سال ۸۶ شکل گرفته بود و “بر اساس دستورات صادره تلاش داشت حتی به اندازه به رگبار بستن یکی از واحدهای نظامی و انتظامی یا تیراندازی در سطح شهر به ماموران با هدف بهره برداری رسانه ای فضای استان را ناامن کند.”

استان سیستان و بلوچستان با دو کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است و از سال‌ها قبل صحنه درگیری مسلحانه قاچاقچیان مواد مخدر با نیروهای انتظامی ایران بوده است.

اما طی چند سال اخیر، نقاط مختلف این استان شاهد مواردی از بمب گذاری، حملات مسلحانه، ترور مقامات محلی و گروگانگیری بوده که برخی از آنها ظاهرا با انگیزه های سیاسی صورت گرفته است.

به جز درگیری‌ ماموران با قاچاقچیان مواد مخدر، گروه‌هایی که خود را مدافع حقوق اهالی بلوچ و سنی منطقه معرفی می کنند هم به حملاتی علیه نیروهای دولتی دست زده اند. جمهوری اسلامی این گروه ها را تروریست می دانند.

آقای رحیمی می گوید با دستگیری و اعترافات این افراد مشخص شد آنچه ما در باره آنها می گفتیم کاملا درست است که “بعضی از این گروه ها به نام بلوچ سال های سال است به مردم سیستان و بلوچستان ظلم می کنند.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا