ادامه ی دستگیری های غیرقانونی جوانان بلوچ توسط نیروهای امنیتی ایران: مسعود رئیسی فعال حقوق بشر از گروه حقوق بشر بلوچستان

دستگیری های بی ضابطه و غیرقانونی جوانان بلوچ توسط حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از فعالان حقوق بشری بلوچ را نگران کرده و خواستار پایان دادن به نقض حقوق بشر ملت در بلوچستان میباشند.

دستگیری های بی ضابطه و غیرقانونی جوانان بلوچ توسط حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از فعالان حقوق بشری بلوچ را نگران کرده و خواستار پایان دادن به نقض حقوق بشر ملت در بلوچستان میباشند.

به گزارش گروه حقوق بشر بلوچستان، در تاریخ ۱۵ آذر ماه امسال سه جوان بلوچ به نام های فرشید ملک زاده فرزند شریف، احسان دلشادی فرزند نورمحمد ۲۰ ساله و عبدالباسط ریگی به اتهام ترور قاضی ابراهیم کریمی به طور مجزا از محل کار و خانه های خود بازداشت شدند. ابراهیم کریمی یکی از قضات کیفری شهرستان سراوان بود که در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۳۸۷ توسط دو نفر راکب موتور سیکلت که با اسلحه کلاشینکف به سمتش تیراندازی کردند کشته شد.

بر طبق گفته های دادستان عمومی و انقلاب زاهدان آقای علی موحدی راد از جمله دیگر اتهامات این سه نفر محاربه، تخریب اموال عمومی، ارتکاب قتل عمدی و مواردی دیگر میباشند. منابع قضایی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان همچنین افزوده اند که این سه نفر در جریان بازجویی ها به ترور یکی از علمای اهل سنت در سراوان و تخریب دکل ایرانسل در سال ۱۳۹۲ نیز اعتراف کرده اند.

با توجه به برده شدن این سه نفر به محل ترور شیخ علی دهواری در هفته ی موسوم به وحدت برای تهیه مستند و تصویربرداری مشخص شد که قصد مسئولین از “ترور یکی از علمای اهل سنت” شیخ علی دهواری میباشد. شیخ علی دهواری حدود پنج ماه بعد از ابراهیم کریمی در آبان ماه بدست افراد موتور سوار هدف چندین گلوله قرار گرفت و کشته شد. این درصورتی است که به گفته ی منابع آگاه این افراد از خانواده‌های اصیل و شناخته شده و همچنین از کسبه های سراوان هستند و در این مدت هشت سال مشغول کار خود در بازار این شهرستان بوده و هرگز فراری نبوده اند.

علاوه بر این احسان دلشادی که اکنون بیست ساله میباشد در زمان ترور قاضی کریمی و شیخ علی دهواری دوازده ساله بوده است. بنابر گزارش ها در تاریخ چهارم دی ماه وزارت اطلاعات با احضار بستگان درجه یک شیخ علی دهواری، از آنها خواسته نسبت به این سه نفر به عنوان قاتلان مولوی دهواری شکایت کنند که با جواب منفی این افراد مواجه شده زیرا این افراد معتقد هستند احسان و فرشید خود از بستگان شیخ علی دهواری هستند و امکان انجام اینچنین تروری از سوی آنها وجود ندارد.

این در حالیست که پس از گذشت هشت سال از ترور قاضی کریمی امسال برای اولین بار مراسم یادبودی از سوی حاکمیت در سراوان برگزار شد که خانواده ی مقتول از مسئولین انتقاد کرده و خواستار دستگیری قاتلان شده است. حاکمیت نیز در کمتر از دو ماه اقدام به دستگیری این سه جوان بی گناه بلوچ کرد. در این بین فرشید ملکزاده بدلیل آنچه که بی عدالتی نسبت به حقش دانسته دست به اعتصاب غذا زده و تا لحظه ی تنظیم این گزارش او در دوازدهمین روز اعتصاب غذایش میباشد.

یک منبع مطلع اما می گوید شاید “تخریب دکل ایرانسل” تنها اتهامی باشد که بتوان به آنها وارد کرد ولی دیگر اتهامات کذب میباشد. این در حالی است که در همان سال هزار و سیصد و نود دو عبدالباسط ریگی به همین اتهام دستگیر و به مدت هفت ماه به زندان مشهد تبعید و سپس آزاد شد. در تیرماه سال ۱۳۹۲ شرکت ایرانسل در یک مسابقه پیامکی خلیفه دوم مسلمانان را «جزو فریب خوردگان شیطان» نامیده بود که با واکنش‌های تندی از جمله سوزاندن یکی از دکل های این شرکت در شهر سراوان مواجه شد.

فعالان سیاسی و اجتماعی بلوچستان اما اینگونه دستگیری ها و اتهامات را سناریو های از پیش برنامه‌ریزی شده می دانند و معتقدند اینها همگی راهِ حاکمیت، جهت ایجاد رعب و وحشت هر چه بیشتر و امنیتی کردن بلوچستان و همچنین باز گذاشتن دست نیروهای امنیتی و نظامی برای سرکوب بیشتر بوده و می گویند که حاکمیت از یک طرف با دستگیری نزدیکان مقتولان بلوچ، سعی بر ایجاد تفرقه بین اقوام مختلف میکند و از طرف دیگر با وارد کردن اتهامات زیاد تلاش برای سنگین کردن پرونده‌های جوانان بلوچ و در نهایت اعدام آنها را دارد بنابراین هیچ دلیل دیگری مثلا برای دستگیری دوباره عبدالباسط ریگی که قبلا دوران محکومیتش را سپری کرده، وجود ندارد و یا با وجود اینکه بستگان علی دهواری بارها اعلام کرده اند که احسان و فرشید را قاتل نمی دانند و هیچگونه شکایتی بر علیه آنها ندارند ولی مسئولین ذیربط اصرار بر مجرم شناخته شدن آنها دارند و حتی به نزدیکان دهواری گفته اند: “ما این سه نفر را قاتل میدانیم و آنها را اعدام خواهیم کرد”.

مسعود رئیسی

فعال حقوق بشر از گروه حقوق بشر بلوچستان

۱۵ ژانویه ۲۰۱۷

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا