امضای تفاهم‌نامه ایران و هند برای توسعه بندر چابهار

با امضای این قرارداد شرکت‌های هندی دو اسکله موجود در بندر چابهار را اجاره خواهند کرد تا از آن به عنوان ترمینال کانتینری و چندمنظوره باری بهره‌برداری ‌کنند.

مقامات هند و ایران یک تفاهم‌نامه‌ همکاری به منظور توسعه بندر استراتژیک چابهار به امضا رساندند. این در حالی است که ایالات متحده در مورد امضای قرارداد تجاری با ایران پیش از دستیابی به توافق جامع اتمی هشدار داده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیمای ایران، تفاهم‌نامه همکاری میان تهران و دهلی نو روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت، به امضای عباس آخوندی، وزیر و شهرسازی ایران، و بنیتین گات کاری، وزیر حمل و نقل جاده‌ای، بزرگراه‌ها و کشتی‌رانی هند رسید.

با امضای این قرارداد شرکت‌های هندی دو اسکله موجود در بندر چابهار را اجاره خواهند کرد تا از آن به عنوان ترمینال کانتینری و چندمنظوره باری بهره‌برداری ‌کنند.

ایران و هند پیش از این در سال ۲۰۰۳ برای توسعه بندر چابهار به توافق رسیده بودند، اما اجرای این توافق به دلیل تحریم‌های غرب علیه تهران پیشرفت بسیار اندکی داشته است.

اکنون اما به دنبال امضای توافق‌نامه ۴۶ میلیارد دلاری چین و پاکستان در رابطه با انرژی و تاسیسات زیربنایی پاکستان، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در صدد امضای قراردادهای تجاری با کشورهای خلیج فارس و ایران برآمده است.

به گفته عباس آخوندی، دولت جدید هند «مصمم شده است سرمایه‌گذاری بزرگی را در تجهیز و توسعه بندر چابهار انجام دهد».

وی میزان سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار را ۸۵ میلیون دلار برای مرحله اول و ۱۰۰ میلیون دلار برای مرحله دوم عنوان کرده است.

این قرارداد اما در حالی به امضای تهران و دهلی نو رسیده که آمریکا هشدار داده هیچ تضمینی وجود ندارد که قدرت‌های جهانی با ایران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی به توافق دست یابند.

خبرگزاری رویترز اظهارات روز چهارشنبه ریچارد وارما، سفیر ایالات متحده در هند، را بازتاب داده که تاکید می‌کند، تحریم‌ها اگرچه مسئله را حل نمی‌کند، اما می‌تواند ایران را وادار به توافق کند.

یکی از امتیازاتی که بندر چابهار برای هندی‌ها دارد، دسترسی به افغانستان و آسیای میانه است و به این ترتیب دیگر نیازی به عبور از مسیر پاکستان نیست، امری که دولت افغانستان نیز برای آن اهمیت بسیار قائل است.

در همین راستا خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان، به رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، گفت: «افغانستان دوباره نقطه ترانزیتی خود را احیا می‌کند. برای مردم زمینه کاری فراهم می‌شود. از هر لحاظ برای هر سه کشور مفید است. خصوصاً برای افغانستان اهمیت دارد. در اینجا کوریدور یعنی دهلیز جدیدی به وجود می‌آید.»

از سویی وزیر حمل و نقل جاده‌ای، بزرگراه‌ها و کشتی‌رانی هند نیز بندر چابهار را «منطقه‌ای مهم» و «استراتژیک» برای دولت هند توصیف کرده و بر استفاده از ظرفیت‌های این بندر تاکید داشته است.

بنیتین گات کاری در نهایت گفته است: «آمادگی داریم همکاری‌هایمان را با جمهوری اسلامی ایران توسعه بدهیم و در زمینه راه آهن نیز سرمایه‌گذاری کنیم.»

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا