انتقاد شدید روزنامه‌های اصولگرا از امام‌جمعه اهل سنت زاهدان !!!

دکتر عبدالستار دوشوکی، رئیس “مرکز مطالعات بلوچ در لندن می گوید، «علمای اهل سنت همیشه اقدامات تروریستی را محکوم کردند. اما نیروهای افراطی به سرپرستی حسینعلی شهریاری، نماینده این استان در مجلس تلاش می‌کنند استان را به سوی خشونت و تقابل سوق بدهند و با فشار به استاندار و مولوی عبدالحمید نگاه و نگرش امنیتی- اطلاعاتی را تحمیل کنند. این نیروهای افراطی در استان سیستان و بلوچستان وحشت‌زده شدند، توسط استاندار جدید فرمانداران بلوچ و سنی مذهب انتصاب شدند که مورد تائید نیروهای افراطی شیعه در این استان نیست و به همین منظورآنها تلاش می‌کنند فشار به عبدالحمید و استاندار جدید استان سیستان و بلوچستان را بیشتر کنند.»

پس از ترور کارمند ثبت احوال شهرستان سرباز و یک معلم در راسک فشار علیه امام جمعه اهل سنت زاهدان افزایش یافت. محافل سیاسی افراطی و روزنامه‌های اصولگرایان تندرو می‌پرسند، چرا مولوی عبدالحمید جلوی ترورها را نمی‌گیرد؟

موج جدیدی از انتقادها علیه عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان آغاز شده است. این انتقادها زمانی بیشتر شد که طی روزهای گذشته یک معلم دوره ابتدایی و یک کارمند اداره ثبت ‌احوال، در دو اقدام جداگانه، در شهرستان سرباز استان سیستان ‌و بلوچستان توسط افراد ناشناس ترور شدند.

سنی آنلاین، پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی اهل سنت ایران خبر داد که ترور کارمند ثبت احوال را علمای اهل سنت زاهدان با صدور بیانیه‌ای (۶ اردیبهشت ۱۳۹۳) محکوم کردند. سنی آنلاین آورده است: «مولانا عبدالحمید و سایر علمای اهل‌ سنت در بیانیه‌های خود این اقدامات را “تحرکاتی مذبوحانه” دانستند که به منظور “کمرنگ کردن اثرات سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان سیستان‌وبلوچستان” و خدشه وارد کردن در “هم‌دلی و هم‌گرایی مسلمانان و اقوام و مذاهب” انجام می‌شوند.»

حمله رسانه‌های اصول‌گرای افراطی به عبدالحمید

به رغم محکومیت ترور از جانب عبدالحمید، رسانه‌های اصول‌گرا انتقادات خود را از امام جمعه اهل سنت زاهدان را بیشتر کردند. انتقادات علیه مولوی عبدالحمید از رونامه جمهوری اسلامی آغاز شد. این روزنامه در۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ نوشت: «روز پنج‌شنبه گذشته محمدرضا صیادی، کارمند اداره ثبت احوال شهرستان سرباز در محل کارش توسط افراد مسلح مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید. قبل از این نیز یک معلم به نام جواد نوروزی در روستای هیت از توابع شهرستان راسک بدست افراد مسلح به شهادت رسید.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌پرسد: «سئوال اصلی این است که امام جمعه اهل سنت زاهدان [مولوی عبدالحمید] چرا از نفوذ خود برای جلوگیری از این جنایات استفاده نمی‌کند؟»

روزنامه “وطن امروز”، یکی از روزنامه‌های نزدیک به سپاه نیز در روز دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ به مولوی عبدالحمید می‌تازد و تاکید می‌کند: «این‌بار دیگر خبری از گروگان‌گیری نیست تا عبدالحمید وارد شود و ارتباطات خود با تروریست‌های تکفیری را نشان دهد.»

“چه کسی به تروریست‌های تکفیری گِرا می‌دهد؟”

روزنامه مشرق نیوز، روزنامه اصول‌گرایان تندرو نیز در مطلبی (۸ اردیبهشت ۱۳۹۳) تحت عنوان “چه کسی به تروریست‌های تکفیری گِرا می‌دهد؟” ادعا کرده است: «مولوی عبدالحمید طی سخنانی پس از شهادت “محمدرضا صیادی” از مدیران ثبت احوال، ضمن معمولی جلوه‌دادن چنین جنایاتی به تخریب سازمان ثبت احوال پرداخت.»

مشرق نیوز انتقاد کرده که عبدالحمید در سخنرانی خود گفته است، شبیه این قتل‌ها در شهرهای دیگر هم اتفاق می‌افتد ولی در سیستان و بلوچستان این قتل‌ها بزرگنمایی می‌شود. مشرق نیوز نتیجه می‌گیرد: «عبدالحمید در ظاهر تروریست‌ها را محکوم می‌کند ولی به‌گونه‌ای سخن می‌راند که مستمع او قانع می‌شود که کار تروریست‌ها چندان هم بد نبوده است.»

فشار به عبدالحمید برای امنیتی کردن منطقه

فشار و حملات لفظی محافل تندرو به امام جمعه اهل سنت زاهدان که پیش از این بیشتر در خود استان سیستان و بلوچستان انجام می‌گرفت این بار به سطح رسانه‌های سراسری کشیده شد. مولوی عبدالحمید پیش از این در مصاحبه با دویچه وله تاکید کرد که به رغم این فشارها وی به “وظیفه ملی و شرعی” خود ادامه خواهد داد.

به گفته دکتر عبدالستار دوشوکی، رئیس “مرکز مطالعات بلوچ در لندن” علاوه بر رسانه‌های سراسری، محافل سیاسی افراطی در سیستان و بلوچستان نیز فشار به عبدالحمید را بیشتر کرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با دویچه‌وله در این رابطه تاکید می‌کند: «علمای اهل سنت همیشه اقدامات تروریستی را محکوم کردند. اما نیروهای افراطی به سرپرستی حسینعلی شهریاری، نماینده این استان در مجلس تلاش می‌کنند استان را به سوی خشونت و تقابل سوق بدهند و با فشار به استاندار و مولوی عبدالحمید نگاه و نگرش امنیتی- اطلاعاتی را تحمیل کنند. این نیروهای افراطی در استان سیستان و بلوچستان وحشت‌زده شدند، توسط استاندار جدید فرمانداران بلوچ و سنی مذهب انتصاب شدند که مورد تائید نیروهای افراطی شیعه در این استان نیست و به همین منظورآنها تلاش می‌کنند فشار به عبدالحمید و استاندار جدید استان سیستان و بلوچستان را بیشتر کنند.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا