«ایران برای حذف مجازات اعدام از جرائم مواد مخدر تلاش کند»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه (۱۷ دسامبر/ ۲۶ آذر) از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست برای پایان دادن به مجازات اعدام در مورد کلیه تخلفات عاری از خشونت مواد مخدر، “اصلاحیه پیشنهادی قانون مواد مخدر” را تصویب نمایند
سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه (۱۷ دسامبر/ ۲۶ آذر) از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست برای پایان دادن به مجازات اعدام در مورد کلیه تخلفات عاری از خشونت مواد مخدر، “اصلاحیه پیشنهادی قانون مواد مخدر” را تصویب نمایند.

ایران از نظر شمار اجرای مجازات اعدام جایگاه دوم را در جهان دارد. جایگاه نخست از آن چین است. بر اساس گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران که اکتبر ۲۰۱۵ به سازمان ملل ارائه شد، دست‌کم ۶۹ درصد اعدام‏های صورت گرفته در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ به تخلفات مواد مخدر مربوط بوده است.

از اول ژانویه تا اول نوامبر سال ۲۰۱۵ دست‌کم ۸۳۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. در حال حاضر هزاران نفر در صف اعدام قرار دارند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید افزایش شمار اعدام متخلفان مواد مخدر، مشکل مواد مخدر در ایران را حل نمی‌‏کند.

اخیرا گروهی از نمایندگان مجلس طرحی را امضا کرده‌اند که براساس آن مجازات اعدام از بسیاری از تخلفات مربوط به مواد مخدر حذف می‌شود. این طرح را ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس امضا کرده‌اند.

میرهادی قره‌سید رومیانی، عضو هیأت ‌رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفته است، «با تصویب این طرح، مجازات اعدام درخصوص مواد مخدر صرفا در قاچاق مسلحانه اعمال خواهد شد».

مخالفان و موافقان حذف مجازات اعدام

این نماینده مجلس هم‌چنین گفته است: «نمایندگان در این طرح مجازات جایگزین پیشنهاد کرده‌اند و با تصویب آن، مجازات اعدام درخصوص مواد مخدر صرفا در قاچاق مسلحانه اعمال خواهد شد، بعد از تصویب این طرح زندانیانی که اکنون در زندان به‌سر می‌برند آزاد شده و بار سنگینی نیز از دوش قوه قضائیه برداشته خواهد شد.»

ادامه مطلب را در آدرس سایت ذکر شده ذیل مرور نمائید

http://www.dw.com/fa-ir/ایران-برای-حذف-مجازات-اعدام-از-جرائم-مواد-مخدر-تلاش-کند/a-18924733

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا