برای سومین بار روستای بل سر چابهار تخریب گردید

به گزارش کمپین فعالین بلوچ صبح روز پنجشنبه 27 فروردین ماموران انتظامی به همراه یک سرهنگ بازنشسته غیر بومی بار دیگر با یورش به روستای بل سر چابهار بقایایی خانه های مردم را تخریب کرده و با چند دستگاه ماشین سنگین وسائل مردم روستا را جمع کرده و یک کیلومتر دورتر انداخته اند.

پیشتر در تاریخ چهارشنبه 19 آذر 93 ماموران انتظامی چابهار با 4 دستگاه خودرو نیروی انتظامی به روستای “بل سر” یورش برده و با تخریب مسجد ، منبع آب و منازل مسکونی روستائیان بومی قصد تصاحب زمین های روستا به نفع کارخانه کشتارگاه جدید التاسیس را داشته اند.

گزارش شاهدان عینی حاکی است که سه روز پیش دوشنبه 24 فروردین عبدالرضا علیزاده (صاحب کشتارگاه) و رئیس پاسگاه منطقه رمین با مراجعه به این روستا از مردم خواسته بودند روستای بل سر را ترک کنند.

 

ساکنان “بله سر” به گزارشگر کمپین فعلین بلوچ می گویند: ما نسل اندر نسل در این روستا ساکن بوده ایم ، کدخدای روستا 10 نسل را از حفظ می خواند و می گوید که ساکن همین منطقه بوده اند که 600 سال قدمت دارد و به عنوان گواه و شاهد شناسنامه های خود را نشان می دهند که محل سکونت “روستای بل سر” درج شده و پیر زن 100 ساله و کپی شناسنامه اش را مثال می زنند که از همان زمان تا کنون در آنجا زندگی می کرده است.

مولوی قاسم، روحانی و کدخدای این روستا می گوید: تمام مشکلاتشان از زمانی شروع شد که 3 سال پیش فردی به نام عبدالرضا علیزاده برای احداث یک کارخانه کشتارگاه وارد روستا شد و زمین وی را تصاحب کرد و در همان محل اقدام به ساخت بناهای مورد نیاز خود نمود.

وی از مسئول کشتارگاه به دادگاه شکایت می کند اما دادگاه به نفع این سرهنگ بازنشسته رای می دهد و “مولوی قاسم” کدخدای روستا به مدت دو روز زندانی می شود و پس از اخذ امضا که به گفته وی “اجباری” بوده به شرط “اجازه فعالیت به علیزاده در آن محل” آزادش می کنند. اما در همان سال خانه های مسکونی بلوک و سیمانی مردم روستا تخریب شدند. و به آنها اجازه ساخت خانه جدید داده نشد و مردم برای اینکه زمین های خود را از دست ندهند اقدام به ساخت خانه های کپری نمودند و در شرایط سخت و هوای گرم در همان خانه های بی در و پیکر ماندند تا اینکه بعد از چند بار تهدید از سوی “علیزاده” یک بار دیگر روز چهارشنبه 19 آذر 93 نیروهای انتظامی وارد روستا شده و خانه های کپری به جا مانده را نیز از بین بردند.

این اقدام با واکنش های مختلفی مواجه شد، مولوی سید محمد صفایی امام جمعه موقت بخش رمین با انتقاد از عملکرد نیروی دریابانی رمین در تخریب منزل و مسجد مردم روستای “بله سر” از مسئولان دولتی خواست هر چه سریع تر به وضعیت این روستائیان رسیدگی شود.

خدا بخش پرور رئیس شورای روستای “رمین” اما در گفتگو با خبرنگار “کمپین فعالین بلوچ” ضمن اذعان بر قدمت روستا می گوید: از آنجایی که این روستا در حریم شهر قرار گرفته است و تا فاصله 20 کیلومتری از شهر از طرف منابع طبیعی هر گونه ساخت و ساز بخاطر تصرفات زمین ممنوع شده است و مشکل این روستائیان هم الان همین است که نمی توانند در روستای خود که در همین شعاع قرار گرفته ساخت و ساز بکنند و ما الان پیگیریم که این مشکل حل شود.

رئیس شورای “رمین” در پاسخ به سوال گزارشگر کمپین که می پرسد: چگونه صاحب کشتار گاه “علیزاده” با این وجود که این محل مسکونی بوده و بنابر قوانین نباید در این محل کشتارگاه ساخته شود همچنین مجوزی برای وی صادر شده است؟ می گوید: زمانی که مجوز کشتارگاه برای این محل گرفته شده ، یک سری “کوتاهی ها” از برخی از ادارات صورت گرفته است، این ادارات بدون توجه به مراحل قانونی سند زمین کشتارگاه را صادر کرده اند اما بعدا متوجه شده اند که این مشکل واقع شده است و الان برای حل این مشکل هم برای روستائیان و هم صاحب کشتارگاه که هزینه زیادی صرف کرده و ذی حق هست، در نظر گرفته شده که یا آقای علیزاده تغییر صنف بدهند یا اینکه این (کشتارگاه) را به محل دیگری جا به جا کنند. کما اینکه مردم روستا هم ذی حق هستند و با مشکلاتی مواجه شده اند و امیدواریم اندکی صبر کنند تا مشکلشان حل شود.

اما با وجود گذشت 4 ماه نه تنها مشکل مردم حل نشده بلکه با مشکلات جدیدی نیز مواجه شده اند.

همچنین گزارشگر “کمپین فعالین بلوچ” تماسی داشتند با “عبدالرضا علیزاده” مسئول کشتارگاه “غیر قانونی” که از سوی روستائیان به عنوان مسبب اصلی تخریب منازل و مسجد روستا معرفی شده است اما در سه تماس متوالی و پس از معرفی، آقای علیزاده تماس را قطع کرده و گفتند که با “ضد انقلاب” گفتگو نمی کنند و تلاش گزارشگر کمپین برای اثبات ضد انقلاب نبودن و روزنامه نگار و مردمی بودن این فعالیت بی نتیجه ماند.

گفتگو با “علیزاده را از اینجا بشنوید

ویدیو جدید تخریب خانه ها و دور انداختن وسائل زندگی مردم با ماشین های سنگین را از اینجا ببینید. کلیک

گزارش قبلی را از اینجا بخوانید: کلیک

 

روستای “بله سر” در سه کیلومتری اسکله بندر رمین و 10 کیلومتری شهر چابهار در مسیر چابهار- پسابندر قرار دارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا