بلوچستان ایران، شبیه ترین منطقهء جهان به کرهء مریخ

انضمام بخشی از خاک بلوچستان در سال 1928 میلادی به ایران، شدیدترین سرکوب ها و تبعید های دسته جمعی مردم بلوچ را درقبال داشت. آن ها مجبور ساخته شدند که حتی نام های بلوچی شان را به نام ها فارسی تغییر دهند.
در اوایل سال های 1970 یک گروپ از جیولوجیست های امریکایی که از مناطق سیستان و بلوچستان ایران بازدید کرده بودند، چنین نتیجه گیری کردند که این مناطق شبیه ترین منطقهء جهان به کره مریخ می باشد.
از انقلاب سال 1979 در ایران تا اکنون این مناطق جنوب شرقی ایران به مراتب کمتر از سیارهء سرخ رنگ مریخ مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

بلوچ ها سرزمین شان را بلوچستان می نامند که بین کشور های ایران، پاکستان و افغانستان تقسیم شده است. این نکته که بلوچستان یک منطقه بسته و غیر قابل دسترسی برای مطبوعات جهان می باشد، نباید اهمیت ستراتیژیک بلوچستان را زیر پوشش قرار دهد.

بلوچستان که از لحاظ مساحت تقریباً با کشور فرانسه برابر بوده، دارای معادن سرشار و غنی یورانیوم، طلا، مس، گاز و نفت، می باشد. بلوچستان حدود 1000 کیلومتر سواحل سرحدی، در دهانهء خلیج فارس دارد.

پروفیسور تاج محمد بریسیج می گوید:
«برخلاف آنچه که در منطقهء بلوچستان پاکستان صورت گرفت، ایران منابع انرژی و مینرال های بلوچستان را مورد بهره برداری قرار نداد. امروز این مناطق ایران دارای پایین ترین عایدات سرانه در سطح کشور بوده، بیش از 80 درصد باشنده گان آن زیر خط فقر زنده گی می کنند.»

انضمام این مناطق در سال 1928 به ایران، شدیدترین سرکوب ها و تبعید های دسته جمعی مردم بلوچ را درقبال داشت. آن ها مجبور ساخته شدند که حتی نام های بلوچی شان را به نام ها فارسی تغییر دهند. دشواری اساسی بلوچ ها اینست که آن ها سنی مذهب بوده، در کشوری که شیعه ها در آن حاکم اند، زنده گی می کنند.

فیض بلوچ یکی از هزاران مهاجر بلوچ که اینک در بریتانیا زنده گی می کند می گوید:
«مبلغین و ملا های شیعه که از تهران به بلوچستان اعزام شده اند، می گویند، برای شما شرایط کار، مکاتب و سایر امکانات تا زمانی مساعد نخواهد شد که تغییر مذهب ندهید.»

در پوهنتون های (دانشگاههای) ایران حدود 3.3 ملیون محصل وجود دارد که صرف حدود 2000 تن آن ها بلوچ اند. بر اساس ارقام سازمان عفو بین الملل یا امنیستی انترنیشنل، از سال 2004 تا 2009 حدود 1481 بلوچ در ایران اعدام شده، بیش از 55 درصد افراد مفقودالاثر شده در ایران که نزد سازمان عفو بین الملل یا امنیستی انترنیشنل ثبت شده اند، بلوچ ها می باشند.

شرایط دشوار اقتصادی و سیاسی بلوچستان باعث ایجاد سازمان سیاسی مذهبی جندالله در سال 2002 شد که اعادهء حقوق مردمان بلوچ را ادعا می کند. گفته می شود جندالله یک سلسله فعالیت های تخریبی، به شمول حملات انتحاری و عملیات مشخص مانند اختطاف یک دانشمند اتمی ایران در ماه سپتامبر سال گذشته را سازماندهی کرده است.

حدود 1500 کیلومتر در جنوب شرق تهران، باد به شدت از بین درختان خشک نخل، گرم ترین منطقهء ایران، ایرانشهر ناله می کند. رحیم بلوچ که در کنار یک پوستر بزرگ بیلبورد آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران ایستاده است می گوید:
در این شهر ابتدایی ترین خدمات شهری، حتی یک سینما وجود ندارد، در حالیکه تهران ملیارد ها دالر را برای برای حمایت از حزب الله در لبنان و سوریه، شیعه های عراق و طالبان مصرف می کند.»

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا