بلوچستان تنها نیست/ صدای دادخواھی خانواده‌ھای شھدای جمعه‌ھای خونین زاھدان و خاش در انقلاب “زن، زندگی، آزادی/ ویدیوی قرائت قطعنامه حزب مردم بلوچستان در تظاهرات برلین

بلوچستان تنھا نیست

بیایید صدای دادخواھی خانواده‌ھای شھدای جمعه‌ھای خونین زاھدان و خاش در انقلاب “زن، زندگی، آزادی” باشیم.

در روز جمعه‌ی خونین زاهدان، ۸ مهر ماه ١۴٠١، مردم زاھدان در پشتیبانی از خیزش انقلابی ژینا با شعار “زن، زندگی، آزادی” و نیز با هدف دادخواھی علیه تجاوز جنسی حکومتی که توسط فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار به دختربچه‏ی ۱۵ ساله، ماھو بلوچ اتفاق افتاد، برای تظاهرات مسالمت‌آمیز اعتراضی در زاهدان به خیابان رفتند.

نیروهای امنیتی و سپاه با سنگربندی و آمادگی قبلی در مقابل مصلی و پشت بام‌های مُشرف به آن، با رگبار مسلسل از زمین و هوا و با پشتیبانی هلیکوپترهای رزمی نه تنها تظاھرکنندگان را با تیر جنگی به گلوله بستند، بلکه به نمازگزاران داخل مصلی هم رحم نکردند و انسان‌های بیگناه دیگری را در آنجا ھم به خاک و خون کشیدند.

در زمانی کمتر از نیم ساعت بیش از صد زن و مرد، پیر و جوان و نوجوان و نیز دو کودک خردسال و ۱۷ نوجوان که نام یکی از آن‌ها هستی نارویی دختربچه‌ی ۷ ساله‌ی بلوچ بود، کشته شدند و بیش از ۳۰۰ نفر به شدت مجروح و معلول و نقش بر زمین گشتند.

بسیاری از مجروحین در مراجعه به بیمارستان‏ها دستگیر و زندانی شدند و بسیاری از جمله جوان سرشار از امید و زندگی، خدانور لجّه‌ای به دلیل محرومیت عامدانه از دریافت خدمات پزشکی در بیمارستان‌ھا جان باختند.

رژیم حتی به ابراهیم ریگی دانشجوی پزشکی که تنها به وظیفه‌ی حرفه‌ای و انسانی خود یعنی کمک به مجروحان جمعه‌ی‌ خونین زاهدان عمل کرده بود رحم نکرد. با وجود اینکه در بازداشت اول سایه‌ی اعدام از سر او کنار رفته و آزاد شده بود، اما رژیم دوباره وی را دستگیر نمود و تحت شکنجه‌های فراوان در کلانتری ۱۲ زاهدان به شهادت رسید.

با چنین جنایتی، هدف رژیم نشان دادن ضرب شستی به مردمان ایران و به عقب راندن خیزش انقلابی “زن، زندگی، آزادی” و تقویت پروژه‌ی تجزیه هراسی در کشور، با کمترین ھزینه در میان مردم بلوچ بود. فارغ از باور فعالان سیاسی و حقوق بشری بلوچ در مورد تعداد اعدامی‌ها، نھادھای حقوق بشری ایران و نھادھای بین‌المللی از جمله “سازمان عفو بین الملل” بر این باور هستند که با اینکه جمعیت مردم بلوچ در بخش بلوچستان ایران، حدوداً ۳ تا ۴ در صد کل جمعیت ایران تخمین زده می‌شود، امّا بیش از ۳۰ درصد اعدام‌ھای سرتاسر ایران، از میان مردم بلوچ بوده و بلوچستان بالاترین آمار اعدام‌های جهان را نسبت به جمعیتش دارد.

ناگفته نماند که این آمار شامل کشتارھای خیابانی بدون هشدار قبلی، کُشتار سوختبران بلوچ و یا کشتار روزانه‌ی کسانی که قاتلان‌شان ناشناخته‌اند و ھمچنان ناشناخته خواھند ماند، نمی‌شود.

از آنجاییکه رژیم‌ھای تمامیت‌خواه حاکم بر ایران نسبت به مردم بلوچ، عرب، کُرد، لُر، تُرک ، تُرکمن و… ، نگاھی کاملا امنیتی دارند، طبیعی به نظر می‌رسد که نتیجه‌ی این نوع نگاه حضور آتش به اختیارترین نیروھای تحت فرماندھی ولی فقیه سید علی خامنه‌ای، در بلوچستان باشد، و امنیت بلوچستان به نیروهای “مرصاد”، زیرمجموعه‌ی سپاه قدس شاخه‌ی برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مافیای قاچاق مواد مخدر و اسلحه و نیز نقل و انتقال سوخت به آن سوی مرزھا را در ید قدرت خویش دارد،  سپرده شده است.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا