بیانیه “همبستگی برای آزادی و برابری در ایران” مسئول عواقب “فاجعه سیل”، جمهوری اسلامی است

هموطنان گرامی؛ همچنان که آگاهید، در ظرف یک هفته گذشته، جاری شدن سیل های عظیم در بسیاری از مناطق کشورمان، متاسفانه باعث مرگ دهها نفر، و وارد شدن ضرر و زیانهای سرسام آور به مردم شده است. بنا به پیش بینی های مراکز گوناگون هواشناسی، ادامه بارندگی ها ابعاد این فاجعه را بیشتر خواهد کرد. علاوه بر آسیب های جانی، روانی و بی خانمانی، شیوع بیماریهای گوناگون، از عواقب بسیارنگران کننده ای می باشد که مردم مناطق سیل زده را شدیدا در معرض خطر قرار داده است.

سیل، زلزله و سایر پدیده های ناخوشایند طبیعی، اتفاقاتی می باشند که مردم در بسیاری از کشورها با آنها دست بگریبان هستند. هم از این رو حکومت ها و دولت ها موظف و متعهدند در صورت وقوع این بلایا، با اختصاص بودجه های لازم و اعزام گروه های امداد رسانی، به یاری مردم آسیب دیده بشتابند. در ایران، مردم همراه با فشارهای اقتصادی – اجتماعی و سیاسی در جمهوری اسلامی، هر ساله مجبور به تحمل عواقب و خسارتهای جانی و مالی ناشی از حوادث نامترقبه طبیعی نیز می باشند. خانه های مسکونی مردم با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی از حفاظت و ایمنی لازم برخوردار نیستند . درکشور ثروتمندی چون ایران، طی چهل سال، درآمدهای نفتی بین قدرتمداران و رانت خواران جمهوری اسلامی تقسیم شده و نه تنها بهبودی در شرایط زندگی مردم حاصل نشده بلکه به علت وضعیت بد سکونت و عدم ایمنی شهرها و روستاها، هر ساله حوادث غیرمترقبه طبیعی، خسارتهای بزرگ می آفریند.

عدم تعهد حاکمان در برابر سرنوشت مردم، مردمان و طبیعت ایران را به کام مرگ کشانده است. تخریب درصد بالایی از اراضی جنگلی و از بین بردن مراتع، خشکاندن تالاب ها و دریاچه ها، انقراض دهها گونه از حیوانات وحشی و در یک کلام نابودی طبیعت، حاصل اقدامات سود جویانه حکومت اسلامی می باشند که نتیجه آن خسران و آسیب های جانی و اقتصادی غیر قابل جبران بر مردم می باشد.

بر اساس نظریات کارشناسان محیط زیست، مهمترین عوامل سیل ویرانگر اخیر نه تنها بارندگی شدید بلکه، قطع درختان جنگل ها، سد سازی های بی رویه، مسدود و منحرف کردن مسیر طبیعی رودخانه ها و … در مناطق سیل زده می باشند. اقدامات و پروژه های اقتصادی که حاصلی جز ضرر و آسیب برای مردم و طبیعت در ایران بدنبال نداشته است اما سودهای هنگفت آن نصیب سپاه پاسداران، بنیاد علوی رهبر، و سایر مقامات و مسئولین این حکومت جنایتکار و سرکوبگر شده است. هم از این رو، دستگیری، مرگ، شکنجه و فشار بر فعالان محیط زیست در سالهای اخیر، نشانگر آن است که حکومت اسلامی در هراس از افشاگری این فعالان ، به خیال واهی می کوشد مسئولیت و نقش خود را در تشدید عواقب و یا حتی ایجاد پدیدهایی چون سیل پنهان و انکار کند.

در مقابل مرگ و ضررهای جانی، معنوی و مادی مردم، حکومت اسلامی در ایران، بجای کمک به مردم بلادیده، یا در سیر و مسافرت هستند و یا در فکر آنند که اگر مردم اعتراضی کردند، چگونه آن را خاموش کنند و یا بر طبق آخرین اظهارات حکومتی، هر نوع کمک رسانی و سازماندهی مستقیم مردمی، ممنوع اعلام شده است.

هموطنان گرامی:

“همبستگی برای آزادی و برابری در ایران”، خود را شریک غم مردم آسیب دیده می داند و ضمن تسلیت به همه خانوادهای قربانیان و ابراز همدردی با زخمی شدگان، اعلام میکند که عوامل جمهوری اسلامی در هر بحران و اتفاق طبیعی که بر سر مردمان ایران میآید، از خود سلب مسئولیت نموده و از تلاشی جدی برای حل مشکلات مردم سر باز می زنند. عملکرد آنان طی۴۰  سال نشان داده است که آنها تعهدی در برابر جان و مال مردمان ایران ندارند.

ما عمیقا بر این باوریم که مردم با اتکا به روحیه همیاری که ریشه در فرهنگ دیرینه ما دارد، با اقدامات و ابتکارت گوناگون به یاری هموطنان بلا زده خواهند شتافت و دگر باره همبستگی خود را ، بخصوص در این روزهای سخت و دردناک به نمایش گذاشته و خواهند گذاشت.

ما به سهم خود و با همبستگی کامل با همه آسیب دیدگان “فاجعه سیل”، و ضمن قدردانی صمیمانه از مردمی که با کمک های بیدریغ خود به یاری سیل زدگان شتافته اند، همگان را در هر کجا و با هر امکاناتی که در اختیار دارند، برای کمک رسانی به هموطنانمان فرا می خوانیم”.

“همبستگی برای آزادی و برابری در ایران”

۸ فروردین ماه ۱۳۹۸ – ۲۸ مارس ۲۰۱۹

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا