بی‌شناسنامه ماندن به دلیل فقر در سیستان و بلوچستان؛ ویدئو

پیرمرد 70 ساله بلوچی به نام الله بخش بلوچ که بخاطر فقر و نداری نتوانسته در گذشته برای گرفتن شناسنامه خود، دختر و همسرش اقدام کند از سختی زندگی خود می گوید.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فعالین بلوچ، این مرد که سرپرست یک خانواده‌ی سه نفره است، گفته: “از قدیم الایام به علت فقر نتوانستم شناسنامه بگیرم، اما الان چند سالی هست که دارم پیگیری میکنم اما نمیتوانم شناسنامه بگیرم.”

وی میگوید: ثبت احوال قصرقند و چابهار رفتم گفتند باید بری تهران برای آزمایش ( دی ان ای) اما او می گوید حتی برای رفتن به شهر هم با مشکل مالی مواجه است چه برسد برسد به اینکه برای آزمایش دی ان ای به تهران سفر کند.

الله بخش که سواد خواندن و نوشتن ندارد علیرغم پیری و فرتوتی جسم و ضعف چشمانش اما مجبور است بخاطر محرومیتش از حد اقل های زندگی و خدماتی چون یارانه و بیمه و … تن به کار سخت حصیر بافی بدهد.

او می گوید: “من به درک” ولی به دخترم شناسنامه بدهید که بی سواد شده است و جوانیش دارد تباه می شود.

الله بخش در آخر دادخواهی می کند و می گوید: هر کسی توان کمک به او را دارد و یا بتواند برای تسهیل کار شناسنامه او کاری بکند اقدام کند.

سال گذشته خبرگزاری مهر به نقل از یعقوب جدگال، از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس ایران گزارش کرده بود که نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر که گفته شده است تبعه ایران هستند، در آن استان شناسنامه ندارند و به همین دلیل، از حقوق قانونی خود محروم شده‌اند.

آقای جدگال گفته است: “پدران بدون شناسنامه و عدم‌ثبت ازدواج‌ها، هر دو مانع ثبت به موقع ولادت نوزاد می‌شود و همه‌روزه به آمار افراد بدون هویت (در منطقه) می‌افزاید.”

در این گزارش آمده بود که در چند دهه اخیر، عواملی همچون نبود نمایندگی ثبت احوال در نقاط دورافتاده، دوری از مرکز شهرستان، بی‌‎سوادی و ناآگاهی از مزایای شناسنامه و زایمان در منزل یا بیابان، باعث شده است هزاران نفر در استان سیستان و بلوچستان ایران مدرکی قانونی به عنوان سند هویتی خود نداشته باشند.

برخی افراد فاقد شناسنامه در منطقه بیش از ۵۰ سال دارند و چون مدرکی برای اثبات ایرانی بودن خود در اختیار ندارند، تا حد ممکن سعی می‌کنند محدوده محل زندگی خود را ترک نکنند، چون “خروج آنها و دستگیری توسط نیروهای انتظامی بدون شک آنها را با دردسر جدی مواجه می‌کند.”

داشتن شناسنامه به عنوان یک مدرک هویتی در ایران برای برخورداری افراد از خدماتی همچون دریافت یارانه، بیمه و حتی تحصیل در مدارس ضروری است. اما خبرگزاری مهر گزارش کرده است که چون افراد بدون شناسنامه نمی‌توانند برای فرزندان خود مدرک هویتی بگیرند، این کودکان هم از تحصیل محروم می‌شوند و در نهایت، “ناچار تن به کار می‌دهند.”

گزارش شده است که به دلیل همجواری استان سیستان و بلوچستان ایران با کشورهای پاکستان و افغانستان، بیم آن می‌رود که برخی اتباع آن کشورها در ایران ساکن شوند و به دنبال کسب هویت ایرانی باشند، به همین دلیل، نهادهای مسئول، روند ثبت هویت ایرانی برای ساکنان منطقه را به گونه‌ای سختگیرانه دنبال می‌کنند.

در سیستان و بلوچستان برای “افراد مشکوک‌التابعه، ازمایش دی‌ان‌ای پیش‌بینی شده است”، ولی حتی در مواردی، انجام این آزمایش برای دادن شناسنامه به کودکانی که پدرانشان شناسنامه ایرانی دارند هم اجباری شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا