بی‌عدالتی توزیع آب شرب در جنوب سیستان و بلوچستان ادامه دارد/ قطعی یک ساله آب ساکنان گزگر دلگان را کلافه کرد

برخی از ساکنان گزگر دلگان در جنوب غرب سیستان و بلوچستان آب آشامیدنی خود را از فاصله یک کیلومتری از روستا تهیه می کنند.

به گزارش عصرهامون به نقل از دلگان پرس، علیرغم اینکه فصل بهار است هوای شهرستان دلگان تفاوت چندانی با گرمای جانسوز تابستان ندارد به طوری که نیاز به آب در آن بسیار احساس می شود.

تامین آب شرب سالم در روستاها احترام به حقوق این افراد تلقی می شود و حال آنکه در برخی روستاهای شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان مشکل نبود آب آشامیدنی سالم دردسر ساز شده است.

بهره مندی از آب شرب سالم حق هر انسانی در دنیای امروز است، آبی که طبیعت در اختیار انسان قرار می دهد دارای املاح و احیانا موجودات ذره بینی مضری است که سازگار با سیستم بدن انسان نیست لذا برای قابل استفاده و شرب از موادی که آن را برای شرب ممکن سازد استفاده می شود که عدم استفاده از این مواد در آب شرب سبب بروز بیماریهایی خاص در افراد خواهد شد.

پیرمحمد بامری یکی از اهالی و معتمدین روستای گزگر دلگان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دلگان پرس با بیان اینکه در این روستا بیش از 400 خانوار ساکن هستند، اظهار کرد: آب آشامیدنی به صورت ناعادلانه در این روستا تقسیم شده است به طوری که 30خانوار آن از تابستان 95 آب لوله کشی و بهداشتی ندارند.

وی با بیان اینکه در حالی که در قسمت های دیگر روستا در چندین مورد لوله های آب دچار ترکیدگی شده اند، عنوان کرد: که برخی از ساکنان روستا اقدام به آبیاری باغ هایشان می کنند و عده ای اصلا آب ندارند.

عبداللهی یکی دیگر از اهالی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه مدارس این روستا و خانه های اطراف مدارس در این گرمای هوا بدون آب هستند، گفت: با توجه به نیاز دانش آموزان به سرویس بهداشتی اگر این روند ادامه پیدا کنند دانش آموزان حتما دچار بیماری خواهند شد.

وی تصریح کرد: در حالیکه این مشکل و معضل مردم این روستا در سال گذشته هم وجود داشته و هم چنان ادامه دارد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه از شما خبرنگاران تقاضا داریم که صدای ما را به گوش مسوولان اداره آب وفاضلاب این شهرستان و استان سیستان و بلوچستان برسانید، افزود: چرا که اداره آب و فاضلاب روستایی اقدام به پلمپ لوله های غیر مجاز نمی کند.

وی اضافه کرد: چرا حکم دادگاه مبنی بر جریمه افراد خاطی و پلمپ انشعابات غیرمجاز صورت نگرفت ،چرا این همه سهل انگاری وجود دارد؟

مسوولینی که دم از عدالت می زنید این عدالت نیست، برای این بی توجهی ها در محضر خدا جوابی دارید؟ عبداللهی ادامه داد: زنان روستای گزگر شهرستان دلگان با وجود این گرما جانسوز حدود یک کیلومتر راه پیاده روی می کنند تا به موتور پمپ های آب کشاورزی برسند و آب آشامیدنی خود را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه آب موتور پمپ های کشاورزی کاملا غیر بهداشتی و ناسالم است، تصریح کرد: متاسفانه بهداشتی نبودن آب شرب؛ باعث شیوع بیماریهای خطرناک گوارشی، پوستی و عفونی برای روستائیان شده که این موضوع همواره سلامت جسم و جان اهالی روستا را تهدید میکند.

سخن پایانی خبرنگار: علی ای حال با وجود این همه مشکل و سختی سرم سوت می‌کشد و دردی در دلم سنگینی می‌کند، نمی‌دانم چه کنم، خبرنگار دلگان پرس، خسته‌ است از زخم‌هایی که بر تن این مردمان است و تنها کاری که می‌تواند برای این مردم محروم انجام دهد دردشان را با قلم بر روی کاغذ بنویسد شاید مسئولی بخواند و دلش به درد آید و کاری برایشان انجام دهد.

Publisher: hd

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا