تلاش های گسترده برای اکتشاف معادن در بلوچستان و فقر مردم

در سالهای اخیر توجه مسئولان دولتی برای استخراج معادن موجود در بلوچستان که یکی از برترین استان ها در حوزه معادن است جلب شده اما آنچه جای تامل دارد آیا این اکتشافات برای رفع محرومیت در بلوچستان می تواند یاری گر باشد؟
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایرنا معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: 200 نقطه برای انجام عملیات اکتشاف معادن از سوی هشت شرکت شناسایی و مطالعات و بازدیدهای میدانی آنها انجام و نتایج بدست آمده نیز اعلام شده است.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان استانی معدنی است و استعداد زیادی در این زمینه دارد و بر همین اساس اکتشافات به صورت گسترده در حال انجام است.

وی اضافه کرد: به دلیل گستردگی فعالیت های اکتشافی از توان شرکت های دولتی نیز در این زمینه استفاده شده و در کنار این شرکت ها از شرکت های خصوصی نیز بهره گرفته شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: هم اکنون عملیات اکتشاف در 60 هزار کیلومتر از گستره سیستان و بلوچستان از شرایط خوبی برخوردار است و این استان در برخی مواد معدنی شناخته شده در دنیا رتبه های کمتر از 5 را دارد و در زمینه مس نیز مطالعات خوبی صورت پذیرفته و امیدواریم که ذخایر برتری را نیز کشف و فرآوری کنیم.

شهرکی افزود: در سراسر استان در زمینه اکتشاف طلا، مس و آهن نیز کارهای مناسبی انجام شده و روند موجود نشان می دهد که این استراتژی ها توسعه استان را بر اساس توسعه معدن و صنایع معدنی رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: این استان هم اکنون در زمینه شاخصه های معدنی رتبه کمتر از 10 و تعداد پروانه های اکتشاف رتبه کمتر از پنج را در کشور دارد و امیدواریم نتایج این اکتشاف ها باعث شناسایی بیشتر مواد معدنی در استان و توسعه بیش از پیش صنایع معدنی شود.

همچنین «علی اصغرزاده» مدیر اکتشاف سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران روز دوشنبه 6 بهمن 93 گفت: سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران از سال 1392 نخستین هدف اکتشافی خود در کشور را به سیستان و بلوچستان اختصاص داد بطوری که از 200 هزار کیلومتر مجموع فعالیت های اکتشافی 50 هزار کیلومتر آن در این استان است که پهنه های شمال استان تا زاهدان، منطقه سراوان و آهن پلاسری ایرانشهر را شامل می شود.

 

وی با اشاره به روند فعالیتهای اکتشافی در این استان بیان کرد: سیستان و بلوچستان در زمینه اکتشاف در سطح کشور رتبه یک را دارد و این سازمان نیز با اولویت قرار دادن این استان تلاش دارد با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت نتایج بدست آمده را به کشف ذخایر مناسب و ایجاد صنایع معدنی منتج کند.

تیر ماه امسال 93 علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان از کشف معادن طلا در شهرستان میرجاوه خبر داد و گفت: اکتشاف این معادن در آینده‌ای نزدیک آغاز و میرجاوه به شهرستان طلایی سیستان و بلوچستان تبدیل می‌شود.

همچنین سال 91 ر کشاورز مجری طرح اکتشاف منابع هیدرات گازی از کشف ذخایر عظیم این گاز در دریای عمان (مکران) خبر داد و رسماً اعلام کرد حجم ذخایر آن معادل کل ذخایر نفت و گاز متعارف کشور است.

ناصر کشاورز پس از اعلام این خبر و انتشار آن در گفت‌وگویی تکمیلی با خبرنگار فارس گفت: اگرچه استخراج هیدرات گازی هزینه بر است ولی هر متر مکعب از هیدرات گازی پس از استخراج معادل 164 مترمکعب گاز ارزش حرارتی ایجاد می کند به طوری که می توان از این منابع در آینده به جای منابع هیدرو کربوری استفاده کرد.

وی توضیح می‌دهد: هیدرات گازی منابع غیر متعارف گاز هستند که در اعماق زمین و در بلورهای یخی تجمع کرده اند و خوشبختانه منابع عظیمی آز آن در آبهای دریای عمان (مکران) و بخش ایرانی این آب‌ها است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا