حذف فیزیکی روشنفکران بلوچ سیاست پشت پرده جمهوری اسلامی/ ایرج افغانی

مطمئناً همه به این مسأله واقفیم که کشتار مردم بلوچستان از سیاستهای محوری رژیم جنایت پیشه جمهوری اسلامی بوده وهیچ تغییری هم در آن احساس نمیشود.
کشتار بیرحمانه جوانان بلوچ راکه هر روز وهر ساعت در شهرها و روستاها و جاده ها شاهد هستیم خودگواه بر این ادعاست. اما پشت پرده ، این سیاست بگونه ای دیگر دنبال میشود. آری منظور حذف فیزیکی قشر تحصیلکرده و روشنفکر بلوچستان است.
ضرورت ایجاب میکند به دو مورد از این دست که اخیراً به وقوع پیوسته پرداخته شود. دکتر بهرام باشنده و مهندس محسن برنایون که هر دو از فعالین شناخته شده مدنی و معتمدین مردمی بودند. دکتربهرام باشنده دارای مدرک دکترا در رشتهٔ جغرافیا و برنامه ریزی شهری که سالها به روزنامه نگاری مشغول بود و همچنین شاعر و مسئول انجمن شعر و ادب داز و بازیگر تئاتر و سردبیر و مدیرمسئول نشریه پهره وعضوهیئت رئیسه هیأتهای ورزشی شین کونگ فو و تکواندو و فوتبالیست و دونده دوی سرعت وعکاس هیئتهای ورزشی و مجری برنامه های تلویزیونی و مجالس فرهنگی و ازگردانندگان ستاد تبلیغات انتخاباتی آقای آتش ذر از کاندیداهای اصلاح طلب بلوچ بود تا قبل از ترور وی که بوسییله مأمورین سپاه ایرانشهرانجام گرفت، که این خبر بارها بوسیله نزدیکان وی تأیید شده است ایشان در فرمانداری ایرانشهر مشغول به کاربود.
مهندس محسن برنایون مهندس کشاورزی و از معتمدین مردمی شناخته شده که سالها سرپرستی گاوداری و زمینهای کشاورزی پدر خود که از ملاکین ایرانشهر است عهده داربود. و پدر ایشان اولین کسی بود که درخرداد هفتادوشش اقدام به بازگشایی ستاد تبلیغات انتخاباتی سید محمد خاتمی کرد و در سال هشتادوهشت در حمایت از میرحسین موسوی ستاد تبلیغات انتخاباتی براه انداخت و محسن از مهره های فعال در آن ستادها بود .
حاکمیت فعالیتهای وی را بر نمی تابید وی که سال گذشته جهت پادرمیانی و ایجاد صلح بین دو طایفه درگیر در منطقه نوک آباد زردکوه عزیمت کرده بود مأمورین سپاه وی و چهار نفر دیگر از جوانان محلی را شب هنگام در خانه به رگبار میبندند و روز بعد خبرگزاریهای وابسته به سپاه خبرکشتن وی و همرانش را با عناوین اشرار منتشر میکنند، اما وقتی متوجه واکنش منفی مردم نسبت به حکومت و تهمت های ناروا میشوند اقدام به پاک کردن خبر میکنند و در خبری دیگر با این عنوان که پسر لیدر اصلاحات ایرانشهر در مخفیگاه اشرار کشته شد، ناخواسته اهداف خود را از این جنایت برملا میکنند.

«ایرج افغانی»
عکس از مهندس محسن برنایون

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا