حمله تند انتخاباتی اردوغان به کردها به خاطر حمایت ملت کورد از حزب خود

سخن گفتن ازمسئله کردها تجزیه طلبی است، با تروریست ها مذاکره نمی کنیم و هیئت ناظری وجود نخواهد داشت اردوغان این حرف در حالی بیان کرد که مسئولین دولت وی چند سال است که با پ ک ک و رهبر زندانی آنها مذاکره مستقیم دارند.

کوردانه: در حالی که حزب سراسری کوردها برای اولین بار دست به یک ریسک بزرگ تاریخی زده است و احتمال اینکه بیش از 10 درصد آرا را به دست بیاورد زیاد است. اردوغان به خاطر نزدیک بودن شکست طرح زنده کردن امپراتوری عثمانی خود و بدست آوردن آرای ترک های ضد کرد آتاتورکی در انتخابات در یک کنفرانس خبری گفت، سخن گفتن ازمسئله کردها تجزیه طلبی است، با تروریست ها مذاکره نمی کنیم و هیئت ناظری وجود نخواهد داشت اردوغان این حرف در حالی بیان کرد که مسئولین دولت وی چند سال است که با پ ک ک و رهبر زندانی آنها مذاکره مستقیم دارند.

به گزارش خبرگزاری اخلاص، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راه بازگشت از کویت مصاحبه مطبوعاتی برگزار کرده و سخنان تندی علیه کردها ایراد کرد.
وی در خصوص روند مذاکرات صلح گفت: در خصوص روند مذاکرات صلح بر سر مواضع سابق خود هستم. در ترکیه مسلئه کردها وجود ندارد. در کشور من سخن گفتن از مشکل کردها، تجزیه طلبی و گامی برای تجزیه کشور است.
اردوغان تاکید کرد: روند مذاکرات صلح در ترکیه را اگر مختص کردهای ترکیه و تنها حل و فصل مسئله کردهای ترکیه بدانیم اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم. در ترکیه خوشه ای از مشکلات وجود دارد. روند مذاکراتی که ما آن را آغاز کرده ایم برای حل و فصل این مشکلات متعدد در ترکیه است که مسئله کردها نیز یکی از آنان است. در کشور من تمام اقلیت ها دارای مشکلات خاص خود هستند. در کشور تنها کردها نیستند که دارای مشکل هستند. ترک ها نیز مشکلات خاص خود را دارند. برای حل و فصل تمام این مشکلات راه حلی باید طراحی شود.
رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: ما روند مذاکرات را تنها برای حل و فصل مشکلات آغاز نکردیم. این روند برای اولین بار با مفهوم “بازگشایی دموکراسی” روی کار آمد. با “پروژه برابری ملی و برادری” به راه خود ادامه داد و اکنون با مفهوم “روند مذاکرات” مطرح شده است. بنابراین این روند تنها مختص به مسئله کردها در ترکیه نیست. کسانی که روند مذاکرات را تنها به عنوان مسئله کردها در نظر می گیرند و مطرح می کنند کسانی هستند که خواهان جمع آوری رای از بطن مسئله کردهای ترکیه هستند.
وی افزود: به عنوان رئیس جمهور ترکیه عرض می کنم، در این کشور وقتی از مسئله کردها سخن به میان می آورید باید هدفتان را مشخص کنید. کسانی که در این کشور نمی توانند به دولت راه پیدا کنند و راه سیاست را بلد نیستند مسئله کردها را دست آویز خود کرده اند. ابتدا به صورت مستقل وارد سیاست می شوند و سپس به صورت حزبی با اتکا به آرای استان های کردنشین و با بهانه حل و فصل مسئله کردها وارد انتخابات شده اند. در این کشور مشکلی به نام مشکل کردها وجود ندارد. اگر هم مشکلی وجود داشته باشد این مشکل از همان کسانی نشات گرفته است که در هر اظهار نظری/ف در هر سخنی از مشکل کردها حرف می زنند. آنان خودشان مسئله کردها را طرح می کنند. کسانی که از مشکل کردها سخن به میان می آورند افرادی هستند که دغدغه حل و فصل مسئله کردها و تمام شهروندان ترکیه را ندارند. بار دیگر با تمام قاطعیت عرض می کنم. در کشور من مشکل کردها وجود ندارد.
وی در خصوص خلع سلاح پ.ک.ک گفت: پ.ک.ک قبلا نیز عنوان کرده بود خلع سلاح خواهد شد ولی این کار را انجام نداد. پ.ک.ک به هچ عنوان طرف مذاکره دولت نخواهد بود. دولت ترکیه به هیچ عنوان با یک سازمان تروریستی که خود را “طرف” مسائل به حساب می آورد بر سر یک میز مذاکره نخواهد نشست؛ چنین میزی وجود ندارد. اگر چنین میزی به وجود آید در آن صورت جمهوری ترکیه فروپاشیده است. به هیئت ناظر نیز نیازی نیست. ذاتا دولت از اول تا آخر مذاکرات را نظارت می کند. اگر تروریست ها در این کشور با سلاح وارد شهرها شوند در آن صورت محافظان این کشور تمام تدابیر را اتخاذ خواهند کرد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا