خسارت 8 میلیاردی به بخش کشاورزی و مراجعه 5 هزار نفر به مراکز درمانی در شمال بلوچستان

طوفان روز های اخیر در استان بلوچستان نزدیک به 5 هزار نفر از شروندان منطقه شمال استان را راهی مراکز درمانی کرد و خسارت های میلیاردی نیز به مردم این منطقه وارد کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، طوفان ریزگردها که در روز های اخیر تبدیل به طوفان شن شده بود و میزان غلظت ریزگردها را به 60 برابر حد مجاز رساند نه تنها نزدیک به 5 هزار نفر را راهی بیمارستان ها کرد بلکه خسارت های مادی زیادی نیز به مردم این منطقه وارد کرد.
در تماسی که پایگاه خبری عصرهامون با غلامرضا اربابی مدیرکل ستاد بحران استان داشت، وی گفت: 4 هزار و 917 نفر در روز های اخیر جهت درمان به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کردند.
درگیری 400 روستای سیستان بر اثر طوفان شن
در سفری که ناصر چرخ ساز رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور به سیستان داشت، وی با بیان اینکه 400 روستا تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار دارند، گفت: این تعداد روستا مورد هجوم ریزگرد ها قرار گرفته و در زیر خاک دفن شدند.
وی با اشاره به مراجعه بسیاری از شهروندان به بیمارستان ها ادامه داد: با هماهنگی مردم و مسئولین بومی منطقه،جلسه ستاد مدیریت بحران بصورت منطقه ای برگزار می شود تا نقاط آسیب پذیر شناسایی شود.
انسداد برخی از راه های روستایی
چرخ ساز با بیان اینکه در بازدید از روستاها تعدادی از راه ها مسدود شده بود، خاطر نشان کرد: هلال احمر با توزیع ماسک و سبد غذایی و انتقال مصدومان به بیمارستان ها در صدد امداد رسانی سریع به مردم است.
حبیب رستمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند در گفت و گو با ندای هیرمند بیان داشت : وزش طوفان شدید همراه با گرد و خاک ضررات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی و همچنین دامداری شهرستان هیرمند وارد نموده است.
رستمی گفت : مزارع متعددی از قبیل 1500 هکتار از مزارع جالیز و سورگوم ،به میزان چهار هزار و پونصد تن محصول در پی طوفان روزهای گذشته از بین رفته است.
خسارت بیش از 8 میلیارد تومان به بخش کشاورزی
وی افزود : این طوفان به بخش های دامداری نیز خسارتی از قبیل تلف 75 راس دام سنگین و 3200 دام سبک وارد کرده است که در این بین مبلغ خسارت میزان افت تولید گوشت 19 میلیون ریال و مبلغ خسارت در میزان تولید شیر 27 میلیون ریال اعلام شده است.
مدیر جهاد کشاورزی هیرمند اظهار داشت : طبق بررسی اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی مبلغ کل خسارت ناشی از طوفان های روزهای گذشته هشت میلیارد و 652 میلیون تومان برآورد شده است.
طوفان ۱۰۹ میلیون تومان خسارت به حوزه ی برق شهرستان زهک وارد کرد
طوفان شن در طی یک هفته اخیر باعث خسارت هایی در حوزه های مختلف شهری و روستایی شد که حوزه خدمات برق رسانی شهرستان زهک در این بحران 109 میلیون تومان خسارت دید.
حسینعلی حسینی معاون برنامه ریزی فرمانداری شهرستان زهک در گفت و گو با سفیر شرق گفت: قطعی برق , افتادگی ترانس ها و نوسانات موجب بروز خطراتی در حوزه برق شهرستان زهک شد وبا جمع بندی نهایی مبلغ خسارت به 109 میلیون تومان رسید.
وی گفت: خسارات ناشی از طوفان شن سیستان به اداره کل مدیریت بحران استان سیستان و بلو چستان ارجاع داده می شود تا برای ساماندهی نقاط آسیب دیده اقدام شود.
حسینی افزود: طوفان شن در منطقه سیستان مشکلاتی برای زندگی مردم به وجود آورده و سعی می کنیم با برآورد خسارت هر حوزه جهت بهبود اقدام کنیم.
معاون برنامه ریزی فرمانداری زهک گفت: پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی باید در دستور کار مردم مردم و مسئولین قرار گیرد تا از آسیب ها جلوگیری شود.
وی تصریح کزد: وقوع طوفان های شن زندگی مردم را مختل کرده است و روز به روز بر مشکلاتشان افزوده می شود و در این مسیر تنها راه حل موجود برای کاهش خسارات احتمالی آشنایی مردم با خطرات ناشی از توفان است.
منشاء طوفان شن در جنوب کشور از افغانستان است
مدیر برنامه ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشا طوفان شن اخیر در سیستان و بلوچستان، کشور افغانستان است.
ضیاء شعاعی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: طوفان اخیر در سیستان و بلوچستان، گرد و غبار نیست بلکه طوفان شن است که به 130 کیلومتر در ساعت رسیده است.
وی گفت: طبق بررسی های ماهواره ای، طوفان شن از استان هرات و دهنه رودخانه فراه افغانستان وارد ایران شده است.
مدیر برنامه ملی مقابله با گرد و غبار افزود: یکی از عواملی که باعث این اتفاق شده ساخت و ساز بی رویه سد در حریم دریاچه هامون در افغانستان است.
شعاعی گفت: هامون چه در بخش افغانستان و چه در بخش ایران باید آبگیری تا مشکل آلودگی هوا مرتفع شود.
وی در پایان با اشاره به طرح مقابله با ریزگردها در جنوب کشور افزود: سازمان جنگل ها طرحی را به عنوان تغییر نوع کشت، ایجاد بادشکن های زنده و غیرزنده، نهالکاری و مالچ پاشی در این منطقه آماده کرده است که با اختصاص اعتبار اجرایی می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا