دبیر کل اتحادیه روزنامه نگاران بلوچستان در شهر کویته ترور شد

روزنامهنگارارشدو دبیرکلاتحادیهروزنامهنگارانبلوچستان شرقی (BUJروزپنجشنبه6 اردیبهشت برابر با 28 آگوست بهضربگلوله افراد مجهولترور شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ ارشاد ماستیو روزنامهنگارارشدو دبیرکلاتحادیهروزنامهنگارانبلوچستان (BUJ) به همراه خبرنگار کارآموز عبدالرسول و حسابدار یکی از خبرگزاریها درساختمان کبیر کویته، روزپنجشنبه6 اردیبهشت برابر با 28 آگوست بهضربگلوله افراد مجهولترور شد.

بنا به گزارش پاسگاهپلیس(SHO Bijli Road ) دوفرد مسلحبهدفترسازمانخبرگزاری ،”اخبارآنلاین” يورش برده وبه افراد موجود در داخل آتش گشودند. ارشاد ماستيو، خبرنگار ارشد، عبدالرسول کارآموز و محمد یونس حسابدار این دفتر در محل سر و سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند .

دفتر این خبر گزاری در طبقه دوم ساختمان کبیر در نزدیکی خیابان جناح درمرکز شهر کویته واقع شده است،

مهاجمان پس از انجام این حمله ی وحشتناک موفق به فرار از صحنه شدند .

اجساد کشته شدگان به بیمارستان Sandeman منتقل شدند که پزشکان هنگام رسیدن اجساد، فوت آنها را اعلام کردند.

ارشد ماستیو 34 ساله ،از روزنامه نگاران کهنه کار در بلوچستان بود و برای روزنامه های محلی و ملی می نوشت. عبدالرسول، که در اوایل 20 سالگی بود، دانشجوی سال آخر رشته رسانه و روزنامه نگاری دانشگاه کویته ی بلوچستان به تازگی به عنوان خبرنگار کارآموز برای خبرگزاری شروع به کار کرده بود.

بنا به گفته ی یک مقام رسمی :”این حمله هدف دار بوده وهدف این روزنامه نگاران بودند ” .

گزارشگران بدون مرز (RSF) درگزارش سالانه خود درماه فوریه پاکستان را همچنان یکی ازخطرناک ترین کشورهای جهان برای روزنامه نگاران دانست و همچنین اعلام کرد که چهار نفر از هفت نفر خبرنگاری که سال جاری در هنگام انجام وظیفه کشته شدند از بلوچستان بودند که حتی یک مورد از این قتل ها مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است.

 

“برای روزنامه نگاران هیچ امنیتی در بلوچستان وجود ندارد. ما بسیاری ازدوستان خود را ازدست دادیم اما حتی یک نفر هم از مرتکبان جنایات دستگیر نشدند . جان ما به طور مداوم در معرض خطر قرار دارد” این جملاتی هست که ارشاد ماستیو در موارد متعدد در تظاهراتهای برگزار شده توسط اتحادیهروزنامهنگارانبلوچستانBUJ گفته بود.

عرفان سعید، رئیس اتحادیه روزنامه نگاران بلوچستان (BUJ) در این باره گفت: “این حمله ی خونبار همه روزنامه نگاران را غمگین کرده است و من عباراتی برای بیان این غم واندوه نمی یابم ”

عرفان سعید افزود : “حملات مداوم و مرگبار در روند کار روزنامه نگاران در بلوچستان تاثیر منفی دارد”.

دولت ایالت بلوچستان بیانیه ای در محکومیت حمله مرگبار به روزنامه نگاران صادرکرد. جان بلیده در بیانیه ایی گفت: “دولت بلوچستان در این زمان دشوار در کنار روزنامه نگاران خواهد ایستاد ” .

چند ماه پیش، دکتر عبدالمالک بلوچ وزیر ارشد بلوچستان از تشکیل یک دادگاه قضایی برای بررسی پرونده قتل روزنامه نگاران در بلوچستان خبر داد. با این حال، این امر هنوز اجرا نشده است.

اتحادیه فدرال روزنامه نگاران پاکستان و دیگر سازمان های روزنامه نگاری این حمله را به شدت محکوم نموده و خواستار آن شدند که دولت مجرمان را هر چه سریع تر دستگیر کنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا