درگذشت استاد رسول بخش زنگشاهی خسران بزرگی برای ملت بلوچ است

استاد رسول بخش زنگشاهی در خانواده‌ای چشم به جهان گشود که برای چند نسل از پیشقراولان عرصه‌ی موسیقی بلوچی بودند. او از ایام کودکی شروع به یادگیری سروز کرد.

اولین معلم موسیقی پهلوان رسولبخش پدرش بود. پس از یادگیری مقدمات موسیقی از پدر به محضر استاد دُرجان دیگر نوازنده و آهنگساز بزرگ بلوچستان رفته و فنون سروز نوازی را تا مرحله‌ی پیشرفته از وی آموخت-از پهلوان رسولبخش به عنوان بهترین شاگرد استاد درجان یاد می‌شود.

او برای خوانندگان بزرگ موسیقی کلاسیک بلوچی نظیر کمال هان و گلام کادر نوازندگی نموده و حضور وی باعث تعالی موسیقی این بزرگان شده بود.

با اینکه استاد رسولبخش سواد خواندن و نوشتن نداشت اما در عرصه‌ی موسیقی به چنان درجه‌ای از کمال رسیده بود که حتی دولت جمهوری اسلامی که میانه‌‌ی خوبی با موسیقی ندارد نتواند جایگاه رفیع استاد رسولبخش را در موسیقی انکار کند و مجبور به اعطای درجه‌ی هنری معادل دکترا به وی شود.

پهلوان رسولبخش در کشورهایی چون فرانسه، سوئد، ایتالیا، آلمان، سوییس، بلژیک، امارات و فرانسه به اجرای موسیقی پرداخته و موفق به دریافت دکترای افتخاری از فرانسه شده بود. بیش از نیم قرن جادوی آرشه و سرانگشتان رسولبخش نهایت حزن و شعف را به هر بلوچی بخشیده‌اند.

با وجود اینهمه نام‌آوری اوضاع مالی مناسبی نداشت و زندگی‌اش توأمان با محرومیت‌های مادی بود.

پهلوان رسول بخش نامی است که همواره سروز را تداعی می‌کند و در خاطره‌ها به زیبایی مانده و تا بلوچ و بلوچستان هست، او هست.

رسولبخش نمی‌میرد!!!

حزب مردم بلوچستان درگذشت این استاد بی‌بدیل موسیقی بلوچستان را به خانواده، دوستداران و ملت بلوچ تسلیت عرض می‌نماید. امیدواریم که نسل جدید موسیقیدانان بلوچ در جهت حفظ میراث کم نظیر موسیقی بلوچی و رشد و تعالی آن بیش از پیش بکوشند.

حزب مردم بلوچستان

۲۴ جولای ۲۰۲۰

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا