رفسنجانی «دروغ و زندان بی‌جهت» را از عوامل تفرقه در کشور دانست

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، «دروغ، ظلم و زندان بی‌جهت» را از جمله عوامل «تفرقه» بین مسلمانان ذکر کرده و گفت که «۳۰ سال حرف وحدت را می‌زنیم، اما وارد عمل نشده‌ایم».

وی همچنین صداوسیمای جمهوری اسلامی را تلویحا به دروغ‌گویی متهم کرده و گفت که این سازمان «علائم تفرقه» را پخش می‌کند و «چیزهایی را به خورد مردم می‌دهد که نبوده است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای هاشمی رفسنجانی روز پنج‌شنبه، ۱۱ دی، تصریح کرد: «اصل وحدت و اتحاد چیز آسانی نیست که ما ۳۰ سال حرف وحدت را می‌زنیم اما وارد عمل نشده‌ایم؛ قطعا باید وارد عمل شویم.»

وی «دروغ، ظلم و زندان بی‌جهت» را از «عوامل تفرقه» ذکر کرد و افزود: «اختلاف نظر اگر در بحث بماند مفید است، اما وقتی به عمل و کار فیزیکی منجر شود و از حدی تجاوز کند به تهمت، دروغ و درگیری تبدیل می‌شود.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: «ما باید در عین اختلاف نظر با یکدیگر برادرانه رفتار کنیم و نباید فقط به زبان اکتفا کنیم، در هفته وحدت افراد یا نهادهای خاص نباید به دیگران زور بگویند، اما متاسفانه این جوری نیستیم.»

آقای هاشمی تاکید کرد: «ما باید تفرقه‌های بیخودی را که علیه یکدیگر درست می‌کنیم و این همه بیانیه و تهمت‌ها و ظلم‌هایی که می‌شود و افراد را تحت فشار می‌گذاریم و زندان می‌بریم را کنار بگذاریم، چرا که تفرقه و دودستگی به نفع هیچ کس نیست.»

به گفته مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، بر اساس آمار وزارت کشور و اظهارات منابع رسمی، اهل سنت «حدود ۲۰ درصد» کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، اما از انجام مراسم مذهبی گروهی خود در شهرهای شیعه‌نشین و از جمله در تهران محروم هستند.

در سال‌های گذشته پس از عیدهای قربان و فطر گزارش‌هایی نیز از ممانعت از برگزاری مراسم نماز دسته‌جمعی اهل سنت در تهران منتشر شده است.

در حال حاضر همچنین تعداد زیادی از شهروندان اهل سنت ایران در شهرهای سنی‌نشین و تهران زندانی‌اند. وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در شهریور ۹۲ خبر داده بود که حدود ۱۶۰ زندانی اهل سنت در سالن ده بند چهار زندان رجایی‌شهر نگهداری می‌شوند که از این تعداد ۲۶ نفر حکم اعدام دارند.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما تاکید می‌کنند که این افراد به دلیل عقاید دینی خود بازداشت نشده‌اند.

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «این روزها چقدر از صداوسیما علائم تفرقه پخش می‌شود و چیزهایی را به خورد مردم می‌دهیم که نبوده و این تفرقه‌ها خدمت به کشور و انقلاب نیست.»

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در آبان‌ماه در نامه‌ای به محمد سرفراز، رئیس جدید صداوسیمای جمهوری اسلامی، خواستار پخش اذان اهل سنت از رادیو و تلویزیون در مناطق سنی‌نشین کشور و خودداری از توهین به «اعتقادات مذهبی و فرهنگ اقوام ایرانی» در برنامه‌های این نهاد شد.

در سال‌های گذشته، علمای اهل سنت ایران، از جمله مولانا عبدالحمید، بارها به «توهین» به باورهای اهل سنت در صداوسیمای جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند.

در آخرین مورد، مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر، روز ۱۶ آبان به «تحریف اعتقادات اهل سنت» و پخش تصاویری از صداوسیما که به ادعای این رسانه عزاداری اهل سنت برای امام سوم شیعیان را نشان می‌داد اعتراض کرد.

بر اساس گزارش‌ها، در پی این سخنرانی، صداوسیما حملات شدیدی را متوجه این روحانی اهل سنت کرده است.

پخش فیلم مختارنامه در سال ۸۹ نیز اعتراض گسترده روحانیون اهل سنت در ایران را سبب شد.

در سال‌های گذشته همچنین برخی از روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از جمله محمدتقی مصباح یزدی بارها مطالبی را علیه اهل سنت بیان کرده‌اند.

از جمله وی روز ۲۶ اسفند سال ۹۲ مسلمانان سنی را معتقدان به «دین ناحق» خوانده و گفته بود: «باید کتاب‌های شیعه در بین اهل تسنن ترویج یابد تا کسانی که تعصب کمتری دارند، زودتر به دین حق دست پیدا کنند.»

آقای هاشمی رفسنجانی سخنان روز پنج‌شنبه خود را در همایش «پیامبر رحمت و مدارا» بیان کرده است، همایشی که به گفته علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها، با هدف معرفی «چهره رحمانی و اصلی اسلام» همزمان با ارائه قرائت خشن از اسلام توسط گروه داعش برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا