روز جهانی حقوق بشر را گرامی می‌داریم

به قصد توجه بیشتر به رعایت حقوق انسانی در جهان، سازمان ملل متحد روز دهم دسامبر را “روز جهانی حقوق بشر” نامگذاری کرده است. منشور جهانی حقوق بشر، کنوانسیون‌ها و الحاقیه‌های بسیاری که از سوی سازمان ملل متحد تدوین شده و توسط اعضا به تصویب رسیده‌اند بر حقوق انسان فارغ از جنسیت، نژاد، زبان، موقعیت جغرافیایی و دین و مذهب تأکید دارند.

متأسفانه با گذشت بیش از هفتاد سال از تصویب منشور جهانی حقوق بشر هنوز هم شاهد رفتارهای وحشیانه‌ و غیر انسانی حکومت‌ها با شهروندان‌شان در بیشترین نقاط جهان از جمله ایران هستیم.

موضوع حقوق بشر نه به عنوان یک اصل غیر قابل اغماض و چشم پوشی، بلکه تنها به مانند یک کالای ویترینی و آن هم در میان گروه‌های الیت در کشورها مطرح است.

حزب مردم بلوچستان طبق مسئولیتی که در راستای آگاهی‌رسانی ملی و بین‌المللی از وضعیت ملت بلوچ و مبارزه‌ی مدنی خشونت پرهیز آن برای احقاق حقوق انسانی و ملی خود دارد، همواره در این روز با برگزاری تظاهرات و انتشار مطالب مربوط به بلوچستان، سعی در آگاهی‌رسانی در ارتباط با وضعیت نابسامان حقوقی ملت بلوچ در میان سازمان‌های بین‌المللی از یک طرف و آشنا نمودن مردم با حقوق انسانی خویش از سوی دیگر نموده است و همچنان متعهد به ادامه‌ی مبارزه در صورت نقض هر یک از حقوق ملت بلوچ است.

حزب مردم بلوچستان ضمن گرامیداشت این روز خاطرنشان می‌نماید که ملت بلوچ از زمان اشغال بلوچستان توسط پهلوی، تاکنون همواره از حقوق اولیه‌ی خویش محروم بوده و حکومت‌های استعمارگر ضمن نابودی فرهنگ و زبان بلوچی، همچنان مشغول غارت منابعِ ثروت در بلوچستان می‌باشند.

نزدیک به یک قرن است که اشغالگران در بلوچستان با برنامه‌ریزی و اقدامات سیستماتیک با هدف تصرف مالکانه و دایمی این منطقه‌ی سوق‌الجیشی در حال نسل کشی می‌باشند. اخیرا رژیم بر شدت این اقدامات افزوده است که به عنوان مثال می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

– قرارداد ۲۵ ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین و واگذاری خط ساحلی بلوچستان به چین بدون در نظر گرفتن حقوق و خواسته‌های ملت بلوچ.

– قتل عام سوختبران بلوچ در مرز سراوان توسط سپاه پاسداران

– اعدام ده‌ها نفر از بلوچ‌ها در زندا‌ن‌های ایران با اتهام‌های واهی قاچاق مواد مخدر و …

– شلیک‌های بی‌ضابطه و بدون اخطار به ماشین‌های عبوری در جاده‌های بلوچستان توسط نیروهای نظامی و کشته شدن ده‌ها نفر از جمله کودکان خردسال.

– مطرح نمودن مجدد طرح تقسیم بلوچستان، پروژه‌ی گسیل و اسکان میلیون‌ها نفر از مناطق مرکزی ایران در سواحل بلوچستان به منظور به هم زدن بافت جمعیتی در منطقه و به اقلیت درآوردن بلوچ‌ها در سرزمین خود به قصد تصرف مالکانه و از بین بردن فرهنگ و اتحاد ملت بلوچ.

– ایجاد اختلافات و نزاع‌های طایفه‌ای بین ایل ها و طوایف بلوچ توسط سپاه پاسداران و توزیع سلاح بین طرفین درگیری به منظور ایجاد درگیری‌های مسلحانه به قصد کُشت، تا از این طریق بتوانند بدون مزاحمت طرح‌های استعماری خویش را به پیش برند.

– تخریب منازل و سرپناه‌های مردم در شهرهای بزرگ بلوچستان و ایجاد شهرک سازی برای مهاجران غیر بلوچ.

– سد سازی‌های غیر اصولی بر روی رودخانه‌های سیلابی بلوچستان با هدف خشکاندن زمین‌های کشاورزی که ضمن نابودی محیط زيست منطقه، باعث از بین رفتن صنعت کشاورزی شده است. کشاورزان روستایی مجبور می‌شوند برای به دست آوردن درآمد جایگزین و تأمین معاش روزانه، زمین‌های خود را ترک نمایند و در حاشیه‌ی شهرها سکنی گزینند. در نتیجه زمین‌های کشاورزی توسط اداراتی چون منابع طبیعی به عنوان اراضی ملی به تصرف درآمده و به بنیادهای دولتی مانند بنیاد مستضعفان واگذار می‌گردند.

– ارائه‌ی مجوز صید به کشتی‌های چینی با روش مخرب ترال در آب‌های ساحلی بلوچستان که ضمن روبیدن کف دریا و خالی نمودن آن از صید، باعث نابودی محل زیست آبزیان نیز می‌شود. در نتیجه صیادان بلوچ که در مناطق ساحلی بلوچستان نمی‌توانند برای صید ماهی پیدا کنند یا درگیر مشاغل کاذب و خطرناک می‌شوند یا برای پیدا نمودن صید، راهی آب‌های دور و خطرناکی چون سومالی می‌شوند.

حزب مردم بلوچستان تنها راه برخورداری از حقوق انسانی را در بلوچستان آگاهی‌رسانی و مبارزه‌ی مستمر مدنی و خشونت پرهیز با هدف دستیابی به حاکمیت ملی می‌داند. ملت بلوچ خواستار حمایت جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های حقوق بشری از این مبارزات است.

حزب مردم بلوچستان / دسامبر 2021

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا