روسیه: لغو تحریمهای ایران به نفع ما تمام نمی‌شود

سایت روسی “ایران.رو” روز چهارشنبه 2 دسامبر در مقاله ای به قلم “الکساندر راتنیکوف” خبر از ناخشنودی روسیه از لغو تحریمهای اقتصادی ایران می دهد.
در ماه ژوئیه 2015 ایران و گروه کشورهای 5+1- روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان- به توافقی رسیدند که با محدود شدن برنامه اتمی ایران، تحریمهای اقتصادی این کشور به تدریج برداشته خواهد شد.

پیش بینی می شود که در صورت گزارش مساعد آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد اجرای شرایط این توافق از سوی ایران، لغو تحریمهای این کشور از اوایل سال آینده میلادی آغاز شود.

سایت ایران.رو معتقد است که باز شدن بازار ایران به روی سرمایه گذاری بین المللی به نفع روسیه نیست، زیرا این کشور نمی تواند با شرکتهای اروپایی در ایران رقابت کند.

شرکت نفت روسی “گازپروم” هم اکنون با مقامات ایرانی در حال مذاکره برای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی “پارس جنوبی” و “اناران” است. اما به نوشته ایران.رو منابع مالی لازم برای این سرمایه گذاری معلوم نیست از کجا تامین خواهد شد، در حالیکه روسیه هم اکنون بخاطر سیاست مداخله جویانه اش در اوکراین مشمول تحریم های اقتصادی بین المللی قرار گرفته است.

به نوشته ایران.رو، در صورت برداشته شدن تحریمهای اقتصادی ایران، کشور آلمان پیش بینی کرده که حجم مبادلات تجاریش با ایران را از 2.4 میلیارد یورو در سال 2014 به بیش از 10 میلیارد یورو در میان مدت خواهد رسید. از سوی دیگر ایتالیا هم قصد دارد تا مبادلات تجاری خود با ایران را به میزان 3 میلیارد یورو افزایش دهد.

این سایت روسی معتقد است که کشورهای اروپایی حاضرند به مجرد باز شدن بازار ایران یک خط اعتباری 5 تا 10 ساله برای ایران باز کنند.

این در حالی است که شرکتهای روسی نسبت به ورود به بازار ایران سنگین عمل می کنند و در این مورد “تنبل” هستند. از طرف دیگر روسیه از نظر سطح تکنولوژی قادر به رقابت با کشورهای اروپایی نیست، و بازار ایران به دلیل سابقه تاریخی بیشتر تمایل به کالاهای اروپایی دارد.

از سوی دیگر به دلیل فساد گسترده دستگاه دولتی ایران هم ورود شرکتهای روسی به بازار این کشور را با مشکلات اداری بسیاری روبرو خواهد کرد.

در پایان ایران.رو نتیجه می گیرد که پیوندهای اقتصادی روسیه و ایران در حال حاضر به ساختمانی می ماند که سقف آن را دو دولت زده اند، اما از “در و پیکر” در آن خبری نیست.

Publisher: hd

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا