زاهدان| آب‌های زیرزمینی سیستان و بلوچستان سالانه ۴۰ تا ۱۶۰ واحد شورتر می‌شود

‌به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محسن میرادی امروز در کارگروه آب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: درزمینهٔ آبرسانی از دوردست در سیستان و بلوچستان دو برابر میانگین کشور آب را به شهرها منتقل می‌کنیم و این نشان می‌دهد که منابع آبی محلی در مناطق شهری وجود ندارد و به همین دلیل تمام شهرهای استان حتی شهرهای کوچک ما دارای مشکلات بسیار بسیار گسترده هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: یکی از چالش‌های اساسی سیستان و بلوچستان درزمینهٔ آب شهری افت کمی و کیفی منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی است.

در آب‌های زیرزمینی طبق مطالعات آب منطقه‌ای در آبخوان‌های مختلف سالانه بین 40 تا 160 میکرومهوس بر سانتی‌متر شوری آب افزایش پیدا می‌کند و این موضوع خطر بسیار است.

وی تصریح کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که اتکای به این منابع توجیه ندارد و باید در تعیین حریم کمی و کیفی منابع آب شرب با جدیت بیشتری حرکت کنیم.

میرادی ادامه داد: عدم پایداری منابع آب‌های زیرزمینی هم یکی دیگر از مشکلات این استان است که حوزه جنوبی استان در شهرهایی مانند راسک، سرباز، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، اسپکه، قصرقند و هیدوچ عملاً آب زیرسطحی وجود دارد که اگر به مدت 6 ماه بارندگی متوالی نداشته باشیم آبدهی چاه‌ها در این مناطق بیش از 90 درصد کاهش پیدا می‌کند که این بسیار خطرناک است چرا که هیچ منبع آب پایداری با وابستگی به سفره زیرزمینی و یا آبخوان در اطراف این شهرها تعریف نشده است و مردم این شهرستان‌ها از آب زیرسطحی بستر رودخانه استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کاهش جدی حجم مخازن سدهای تأمین کننده آب شرب مانند سدهای پیشین و یا سد کلاوات که تأمین کننده آب شرب این شهر است در شرایط بسیار حادی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با این وضعیت طرح‌های بلندمدتی که می‌توانست در شرایط حاد کمک حال آب و فاضلاب شهری باشد عملاً انجام نشده است. به عنوان مثال در طرح آبرسانی به شهرهای سیستان اکثر شهرهای سیستان را وارد مدار کردیم اما باید هر چه سریع‌تر این طرح به سرانجام برسد.

میرادی عنوان کرد: از طرفی طرح آبرسانی به شهرهای چابهار، کنارک و خاش نیز در دست احداث است اما تفاوت میان نیاز ریالی طرح‌های در دست اجرا و میزان تخصیصی که از اعتبارات تعریف شده به دست ما می‌رسد باعث می‌شود تا بهره ‌برداری از این طرح‌ها سال‌ها بیش از آنچه پیش‌بینی‌شده به طول انجامد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: باید نوع نگرش در تخصیص منابع عوض شود تا طرح‌های نیمه ‌تمام آبرسانی در سطح گسترده سیستان و بلوچستان به سرانجام برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا