سه کشته و مجروح در اثر انفجار مین در سراوان: مردم خشمگین بخشداری جالق را به آتش کشیدند + عکس و فیلم

شیوه تامین امنیت مرزها بحثی کاملاً امنیتی است و ارتباط مستقیم با وضعیت دموکراسی و توسعه سیاسی و اجتماعی و اقتصاد نظامهای حاکم دارد

روشهای مرزبانی که نیروهای نظامی ایران پیاده میکنند معیوب و تخریبی است.

روز چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷، بر اثر انفجار مین در دهستان «کله گان» در بخش جالق شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان دو شهروند بلوچ کشته و یک تن دیگر مجروح شد.

درگیری در سراوان به دنبال جان‎ باختن دو شهروند در اثر انفجار مین

این در حالیست که کمتر از یک ماه قبل دو نفر دیگر از شهروندان بلوچ از اهالی همین منطقه بر اثر انفجار مین‎هایی که سپاه پاسداران در مرزها کار گذاشته جان باختند.

انفجار مین در مرز سیستان و بلوچستان سال‎هاست قربانی می‎گیرد. نه تنها شهروندان ایرانی بلکه، چوپانان و بومیان بلوچستان پاکستان نیز که در فصل‌هایی از سال مجبورند برای چرای دام‎های خود در مناطق صفر مرزی رفت و آمد کنند از خطر انفجار مین‎ها در امان نیستند.

کشته شدن شهروندان منطقه سراوان در این حادثه باعث خشم اهالی شد و آنها برای اعتراض به بخشداری جالق رفتند. اما بین آنها و کارکنان بخشداری مشاجره درگرفت و به درگیری کشیده شد و مردم به ساختمان بخشداری حمله کرده و با سنگ و چوب شیشه‎های در و پنجره‌ها را شکستند و بعد محوطه را به آتش کشیدند.

سپاه پاسداران مسئولیت تامین امنیت ۳۰۰ کیلومتر از مرز سراوان را به عهده گرفته و در برخی از مناطق مرزی اقدام به مین‌گذاری کرده. بر اثر مین‌گذاری در مرز کلگان سراوان دو شهروند بلوچ کشته و یک نفر دیگر مجروح شد. به همین دلیل مردم خشمیگن جالق سراوان به بخشداری حمله کردند.

شمار افرادی که تا کنون بر اثر انفجار مین‌ها‎ی کار گذاشته شده توسط سپاه پاسداران در مرز‌های استان و سیستان و بلوچستان کشته یا مجروح شده‌اند مشخص نیست. به این کشته‌شدگان باید تلفات دام‎ها و حیوانات و همچنین خزندگان بزرگ‌جثه که بعضی از آنها جزو گونه‎های نادر جانوری هستند را نیز اضافه کرد.

طبق آخرین گزارش‎ها، سپاه پاسداران مسئولیت تامین امنیت ۳۰۰ کیلومتر از مرز سراوان را بر عهده گرفته و برای «حفظ امنیت» در برخی از مناطق مرزی اقدام به مین‌گذاری کرده است! مین‌گذاری در مرزها از قدیمی‌‏ترین روش‎های تأمین امنیتی مرزی است که منسوخ شده و بسیاری از کشورها به دلیل مخاطراتی که برای مردم و جانوران و محیط زیست همان کشور دارد بجز در موارد خاص، از جمله شرایط جنگی، از این شیوه برای تامین امنیت مرزی استفاده نمی‎کنند. اما کشورهایی که همچنان انواع مین و سیستم‎های انفجاری را برای افزایش ضریب امنیتی مرزها به کار می‎گیرند کم نیست اما تجربه نشان داده است که این شیوه اتفاقا خود سبب ناامنی در منطقه می‌شود که حادثه اخیر از آن جمله است.

شیوه تامین امنیت مرزها بحثی کاملاً امنیتی است و ارتباط مستقیم با وضعیت دموکراسی و توسعه سیاسی و اجتماعی و اقتصاد نظام‎های حاکم دارد.

در بهمن ۱۳۹۵، کیهان لندن در گزارشی اختصاصی به غلط بودن و ناکارآمدی شیوه تامین امنیت مرزها از جمله مرزهای استان سیستان و بلوچستان پرداخت. اگرچه از سوی جمهوری اسلامی اعلام می‎شود که این روش‎های تخریبی برای مقابله با ورود اشرار و قاچاقچیان است اما در عمل هیچکدام از این مشکلات را نه تنها حل نکرده بلکه خود بحران‌ساز شده است.

مین‌گذاری در مناطق مرزی برای حفظ امنیت، بلای جان مردم شده و جان و مال آنها را در خطر می‌دهد و نه فقط ضریب امنیت مرزی را بالا نمی‌برد بلکه سبب خشم و واکنش‌های ساکنان مناطق مرزی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا