سیستان و بلوچستان خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: این استان به دلیل ساختار زمین شناسی، خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است به طوری که آثار و نشانه های موجود گواه بر این ادعا است.
به گزارش “ندای زاهدان” داود شهرکی اظهار داشت: مناطق مختلف استان ظرفیت بالایی برای استخراج ماده کانی زائی است که باید راهبرد توسعه استان را طراحی و برنامه عملیاتی در زمینه معدنی تدوین کرد.
وی گفت: روند فعالیت های معدنی و فزاینده شاخص های این بخش نسبت به سنوات گذشته در سال های اخیر رشد خوبی داشته که این بخش می تواند به عنوان محور توسعه استان قلمداد شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: سهم نزدیک به 50 درصد صنایع معدنی استان و سهم 100درصدی صنایع معدنی بزرگ استان نظیر کارخانجات سیمان نشان دهنده جایگاه خوب و رو به رشد معادن توسعه استان دارد.
شهرکی بیان کرد: میانگین تعداد گواهی کشف در مدت 30 سال تا سال 1387 حدود 8 / 2 فقره و میانگین ذخایر کشف شده در این مدت حدود 5/19 میلیون تن در سال بوده است، در حالی که در شش سال اخیر ( از سال 88 تا 93) میانگین گواهی کشف صادره 5/22 فقره و میانگین ذخیره کشف شده در این سالها 100 میلیون تن بوده است.
وی اضافه کرد: به عبارت دیگر در شش سال اخیر از نظر میانگین تعداد گواهی کشف 800 درصد و از نظر میانگین ذخایر کشف شده نیز معادل 500 درصد نسبت به 30 سال قبل از آن ( 57 تا 87 ) رشد داشته است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سیستان و بلوچستان اظهار داشت : در بخش ذخایر فلزی نیز تا پایان سال 87 در استان کمتر از 20میلیون تن شناسایی شده بود که این میزان در حال حاضر بالغ بر 400 میلیون تن است که رشدی معادل 20 برابر کل ذخایر فلزی استان تا پایان سال 87 را نشان می دهد.
شهرکی ادامه داد: ایـن ذخایر شامل مس، تیتانیوم، سنگ آهن و آهن پلاسری ، طلا، منگنز، آنتیموان و غیره است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا