صد سال پیش اصلا استانی بنام سیستان و بلوچستان نداشتیم:اعتراض شدید پژوهشگر برجسته بلوچ آقای بزرگ زاده به حذف نام بلوچستان

در پی همایشی که از سوی بدخواهان و تنگ نظران در راستای مبارزات ملت بلوچ با استعمار انگلیس در بلوچستان قرار است برگزار شود،نام بلوچستان حذف و بجای آن از واژه جنوب شرق استفاده شده است. واژهء جدیدی که می خواهد بر اسناد تاریخی بلوچستان خط بطلانی دیگر بکشد و نام این سرزمین و اصالت ملت آن را به فراموشی بسپارد.
برگزار کنندگان این همایش انتخاب نام جنوب شرق را بنا به دلایلی سیاسی و تخریبی انتخاب نموده و این طرح همگام و همزمان با هویت زدایی نام بلوچستان از سربرگ و اسناد ادارات دولتی و نهادهای خبری همراه است و ضربه ای دیگر برای نابودی هویت و اصالت سرزمین بلوچستان است.

متن اعتراضیه شدید و بجای استاد عبدالسلام بزرگ زاده پژوهش گر تاریخ و زبان بلوچی به برگزار کنندگان مغرض این همایش

برادرگرانقدرجناب اقای دکتر مرادی عزیز

 

صد سال پیش اصلا استانی به نام استان سیستان و بلوچستان نداشتیم که یکصدمین سالگرد مبارزات آن را داشته باشیم اگر صدمین سالگرد مبارزه مردم بلوچستان با استعمار انگلیس منظورتان است اون ربطی به جنوب شرق و شمال غرب و کوفت و زهر مار ندارد.

یکصدمین سالگرد مبارزات مردم بلوچستان است علیه استعمار انگلیس که در مکان مشخص یعنی بلوچستان اتفاق افتاده حال اگر یک عده نادان از کلمه بلوچستان آلرژی و حساسیت دارند و انگار تن شون می خارد مردم بلوچ خوب بلدند چگونه به روش های مدنی و منطقی و البته اگر اهل منطق نیستند و به دنبال تنش و افراط گرای به روش های مناسب خودشان تن شون را خوب بخارانند و این را در سنوات گذشته برخی افراطی تر و احمق تر و نادان تر از خودشون ثابت کردند .

ما معتقدیم که اتفاقا برخلاف تصور افراطیون غیر بلوچ حذف نام بلوچستان حس ناسیوناسیتی و تفکر تجزیه طلبی و جدایی طلبی را در مردم بلوچ افزایش می دهد نه برجسته نمودن نام بلوچستان ایران و حذف نام بلوچستان خواسته و ناخواسته عموم مردم بلوچ را تحریک تا از هویت خود دفاع کنند.

در حالی که اگر نام بلوچستان به عنوان بخشی از ایران برجسته گردد و همیشه از بلوچستان ایران یاد شود حس تعلق به ایران و همبستگی ملی را افزایش می دهد ضمن اینکه ما مردم بلوچ از کدام مسول و دلسوز نظام اعم از دولتمردان و مسولین امنیتی ، نظامی و مسولین دانشگاهی ،علمی و فرهنگی خواهش بکنیم که نمی خواهیم همایش برگزار کنید و پول مردم و بیت المال را هزینه کنید آن هم همایشی که در ابتدا به نام ما و نهایت به کام دیگران و به قیمت حذف هویت ملی و ایرانی ما یعنی حذف بلوچستان ایران اگر قرار است همایش به نام جنوب شرق برگزار گردد اصلا همان بهتر که برگزار نشود .

ما مردم بلوچ برای اثبات مبارزات خود علیه استعمار تمام اسناد و مدارک و سایر مستندات مصور تاریخی را در یک کتاب چاپ خواهیم کرد و به اطلاع عموم می رسانیم نیازی به برگزاری همایش جنوب شرق نیست.

 

 

عبدالسلام بزرگ زاده سی یکم خرداد نودپنج

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا